אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
המכביה הקפיצה את קיה פיקנטו לפסגה

ניתוח כלכליסט

המכביה הקפיצה את קיה פיקנטו לפסגה

מכונית המיני הזולה היתה המרוויחה העיקרית מההצטיידות של חברות ההשכרה לקראת אורחי המכביה. גם התייקרות המס על המכוניות הביאה לזינוק במסירות

04.08.2013, 16:27 | ליאור גוטמן

מסירות הרכב בחודש יולי רשמו זינוק של יותר מ־20% לעומת החודש הקודם. בענף הרכב שוררת תמימות דעים לגבי אחת הסיבות לזינוק לפחות: הפרסומים בדבר עלייה במחירי המכוניות, בשל שינוי שיטת המיסוי של כלי הרכב.

קראו עוד בכלכליסט

אבל יש סיבה נוספת שעשויה להסביר את הזינוק במכירות, ובעיקר את הדגם שבלט מעל כולם בחודש החולף - קיה פיקנטו, רכב מיני זול, ולא המכוניות המשפחתיות שבדרך כלל מובילות את הטבלה. הסיבה הזו היא משחקי המכביה, שהביאו לישראל אלפי ספורטאים ומלווים. אלה לא באו רק למשחקים אלא גם לטיול בישראל, ונראה שחברות ההשכרה הצטיידו לקראתם באלפי מכוניות חדשות, מה שהביא את הפיקנטו של קיה לפסגה.

פורד פוקוס פורד פוקוס פורד פוקוס

ביולי 2013 נמסרו 1,213 מכוניות פיקנטו חדשות, זינוק של 65% ביחס להיקף המסירות של הדגם ביוני האחרון. כך עולה מנתוני איגוד יבואני הרכב שהתפרסמו לפני כמה ימים. הפיקנטו מיועדת בעיקר לשימוש עירוני ומצוידת במנוע בנפח שנע בין 1,000 ל־1,250 סמ"ק, המשודך לגיר ידני או אוטומטי. והמחיר? לפי אתר החברה, הוא מתחיל ב־64.4 אלף שקל (ל־1,000 סמ"ק עם גיר ידני) ומגיע עד ל־78.9 אלף שקל (למנוע בנפח 1,250 סמ"ק עם גיר אוטומטי).

כך עקפה הפיקנטו את נסיכות הליסינג ומלכות הפופולריות של השוק בישראל כגון פורד פוקוס (1,138 מסירות ביולי), יונדאי i30 (עם 1,073 מסירות ביולי) ויונדאי i35 (עם 1,035 מסירות ביולי). "כלכליסט" מנתח את נתוני מסירות הרכב של חודש יולי, מסביר כיצד זינק היקף הפעילות בענף ב־15% בתוך חודש אחד ובוחן האם אנחנו בדרך לשיא של כל הזמנים בענף.

הלקוחות מיהרו לקנות לפני ההתייקרות

הנתונים היבשים של איגוד יבואני הרכב לחודש יולי מציירים תמונה "עקומה" במקצת של שוק הרכב הישראלי: לכאורה, החודש שעבר היה אחד המשובחים שידע הענף בשנה החולפת. לפי איגוד יבואני הרכב, ביולי 2013 נמסרו 21,543 מכוניות חדשות, עלייה של 2.65% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. פילוח נתוני הענף מעלה שבחודש שעבר נרשמו קפיצה של יותר מ־20% ביחס להיקף המסירות ביוני וזינוק של יותר מ־15% ביחס לממוצע המסירות החודשי, שנרשם במחצית השנה הראשונה - 18,643 מכוניות חדשות.

האם השמועות על המיתון המסתמן בשוק היו מוגזמות או שמדובר בהבלחה חד־פעמית? תלוי את מי שואלים. בענף הרכב שוררת תמימות דעים על כך שמבול הפרסומים בדבר עלייה במחירי המכוניות משך לקוחות לאולמות התצוגה. הסיבה לגל ההתייקרויות הצפוי נעוצה במדיניות רשות המסים שבמשרד האוצר - זו החליטה לשנות את שיטת המיסוי הירוק ולצמצם את הטבת המס שמוצמדת למכוניות בעלות מנוע "נקי" יחסית ממזהמים.

מאחורי השינוי הזה מסתתרת עובדה פשוטה: למדינה חסר כסף בקופה, ואין כמו שקלול מחדש של נוסחת הזיהום שמוצמדת לכל רכב חדש שמגיע לישראל כדי להגדיל את הכנסות המדינה. הרווח למדינה ינוע בין 200 ל־300 מיליון שקל בחישוב שנתי, אבל התוצאה המיידית היא שהציבור קרא ושמע שאוטוטו מעלים לו את מחירי המכוניות הפופולריות (משפחתיות ומנהלים) בטווח שבין 3,000 ל־6,000 שקל, ורץ לקנות מכונית חדשה.

מה שהציבור לא ממש שמע הוא שכדי להקל על רוע הגזירה העניקה רשות המסים "סוכרייה" ליבואני הרכב, וקבעה שמכוניות ששוחררו מהמכס עד 1 באוגוסט (מועד שינוי שיטת המיסוי) יוכלו להימכר במחיר הישן לפחות עוד חודשיים. התוצאה: יבואני הרכב "ספגו" ברובם את עליות המחיר, אבל נהנו מזרימת לקוחות לאולמות התצוגה.

"חלק מהיבואנים בחרו להעלות מחיר וחלק בחרו לספוג את ההתייקרות ואפילו את עליית המע"מ מלפני חודשיים", מעריך שרון גלזר, מנהל חטיבת פרטיות בחברת מאיר, יבואנית הונדה, וולוו ויגואר. "להערכתי, נגיע ל־30 בספטמבר וכל היבואנים ישחררו את המכוניות שיש להם במלאי וימכרו לפי המחיר הישן".

אם כן, גלזר מנמק את הזינוק במסירות ביולי בשינוי שיטת המיסוי הירוק, אבל נזהר לנבא כי מדובר במגמה שתימשך לאורך זמן. "בחודשים נובמבר ודצמבר יש ירידה מסורתית בהיקף הפעילות בענף, כיוון שלקוחות מעדיפים לחכות לינואר ולקבל מכוניות מודל 2014 ולא מודל 2013", הוא אומר.

ג'קי אביב, מנהל חטיבת סקודה בחברת צ'מפיון מוטורס, מספר: "אנחנו ספציפית הערכנו שיש הזדמנות להגדיל את נפח המכירות בגלל שינוי שיטת המיסוי, ולכן ערכנו ימי מכירות באמצע יולי. המון לקוחות שילמו במקום והמכוניות נמסרו מיידית. לדעתי, נפח הפעילות באוגוסט ימשיך להיות גדול, כיוון שהלקוחות ייקחו את המכוניות שקנו. הגידול בנפח הפעילות לא ייחודי לישראל, ואנחנו עדים למגמת ההתאוששות בענף גם במדינות אירופה ובארה"ב", הוא אומר.

ומה לגבי צפי עליות המחירים בתחילת אוקטובר, אז תסתיים תקופת החסד שרשות המסים העניקה ליבואני הרכב? "אני לא הולך להעלות מחיר באוקטובר. נסיים את המלאי הקיים עם אפשרות למסירה מיידית של רכב חדש. לגבי שאר היבואנים, אני מעריך שחלקם יעלו מחירים וחלקם ינשכו את השפתיים, ינצלו את המיתון בשערי המטבע ויישארו עם המחיר הישן", אומר אביב.

חברות ההשכרה הצטיידו למכביה

למרות הניתוחים של שינוי שיטת המיסוי והשפעתה על מכירות הרכב, בענף המוסדי מנפקים הסברים אחרים לגמרי לזינוק במסירות.

"אני מייחס את הזינוק במכירות החודש לשני גורמים", מסביר אסי שמלצר, מנכ"ל קבוצת הרכב שלמה SIXT, יבואנית אופל ובעלת צי הרכב המוסדי הגדול בישראל (יותר מ־70 אלף מכוניות). "הראשון הוא שחודש יולי ידוע מסורתית כחודש שבו חברות ההשכרה מצטיידות במכוניות עבור תקופת החגים, ובדרך כלל לקראת אוגוסט רואים עלייה בהיקף רכישת המכוניות החדשות. השנה תשעה באב יצא בתחילת יולי, ולכן חברות ההשכרה קנו מכוניות ביוני וביולי.

"ההסבר השני לזינוק בהיקף המכירות הוא משחקי המכביה, שהביאו אלפי ספורטאים, ואז חברות ההשכרה הקדימו רכישות כך שכל הקניות התפרסו על חודשים קודמים".

על פי נתוני אתר המכביה, בחודש שעבר הגיעו לישראל כ־10,000 ספורטאים שלוו על ידי בני משפחה, מאמנים ועסקנים שבאו לראות גם את מצדה ואת הכותל המערבי. לפיכך, קל להבין מדוע שמלצר טוען שחברות השכרת הרכב נאלצו לרכוש ביולי אלפי מכוניות חדשות, מהלך שהקפיץ את נתוני המכירות בענף. מאחר שקיה פיקנטו חביבה על חברות השכרת הרכב, ייתכן שאירועי המכביה עזרו לטלקאר, יבואנית המותג, לתפוס את המקום הראשון של טבלת המסירות לחודש יולי.

ומה לגבי עליית המחירים הצפויה בתחילת אוקטובר? "כל היבואנים עמוסים במלאי מכוניות, ובחודשים הקרובים אלו יימכרו במחיר הישן ואז תהיה עליית מחיר, באוקטובר או ממש בתחילת ינואר 2014", אומר שמלצר, ומעריך שחרף העליות, מכוניות משפחתיות לא יעברו את הרף של 130 אלף שקל, התייקרות של כ־3,000 שקל ביחס לממוצע המחיר הנוכחי של מכוניות משפחתיות.

בטלקאר, יבואנית קיה וסאנגיונג, מתגאים בהישג ומסבירים שכל מה שהם עשו היה כדי "להקדים אספקה למכוניות. קיה פיקנטו היא מכונית עם רשימת המתנה וביקושים גבוהים, ואם היתה לנו אפשרות לספק מהר מכוניות אז ניצלנו אותה", מסביר גדי שניידר, מנהל הפיתוח העסקי בטלקאר. לתפיסתו, בינואר "הולך להיות תיקון מחיר בלתי נמנע. הוא יהיה קטן יחסית לשינוי של המיסוי הירוק בגלל שערי מטבע נוחים, כלומר התייקרות נמוכה יחסית ביחס לציפיות וברמה של אלפי שקלים לרכב", הוא אומר.

המיסוי הירוק לא מפריע לעשירים

סגמנט מכוניות הדיזל ספג מכה קשה בעקבות שינוי שיטת המיסוי הירוק, זאת כיוון שהחמרת נוסחת הזיהום הפכה את רכבי הדיזל ליקרים יותר. התוצאה: רנו פלואנס וסיטרואן ברלינגו התברגו בטבלת עשרת הדגמים הנמכרים ביותר בישראל ביולי 2013. עיון בנתוני המסירות של הדגמים מלמד שחלק ניכר מהמכירות היו של רכבי דיזל, שהיבואנים מיהרו להיפטר מהם

בטרם יתייקרו.

בתחום מכוניות היוקרה, האזהרות על עליית המחירים הקרובה לא הטרידו את הלקוחות ממילא: אאודי מסכמת את שבעת החודשים הראשונים של השנה עם 1,834 מסירות (עלייה של כ־34% ביחס לינואר־יולי 2012); מרצדס עם 1,181 מסירות (עלייה של כ־84%); ב.מ.וו עם 1,069 (עלייה של 4.5%) ואילו וולוו עם 415 מסירות (עלייה של כ־15.2%).

נתוני המסירות מראים גם שמתחילת השנה נמסרו 41 מכוניות פורשה (זינוק של 37%), 14 מכוניות מזארטי ו־8 מכוניות פרארי. "מותגי היוקרה נמדדים לפי הלוגו ולא לפי המחיר. בהכללה, שוק הפרימיום עולה בנפח הפעילות שלו בסביבות 25% בשנה", מסכם גלזר.

תגיות

12 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

12.
פיקנטו במבצע חבר שמעלה מאות רכבים
יולי-אוגוסט מבצע חבר בו פיקנטו נמכרת בהנחה משמעותית. לא רק חברות ההשכרה הן הסיבה לגידול במכירות,מאות בוחרים בפיקנטו כל שנה במבצע חבר. הטבלה מראה שהקפיצה העצומה היא דווקא של טויוטה קורולה, גידול של 950%!!! במכירות עם כניסת הדגם החדש. בינואר 2013 נראה קפיצה עצומה של יונדאי אז יהיה מבצע חבר, ככל הנראה ש i10 החדשה והמוצלחת עם המנוע והמכללולים של הפיקנטו תמכר בכמויות ובמספרים גדולים.
עידו , רמת גן  |  07.08.13
לכל התגובות