אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מהחבית, אבל לא בירה צילום: אוראל כהן

מהחבית, אבל לא בירה

הזכיינים שפתחו את הסניף הראשון של הרשת העולמית הגרמנית Vom Fass ברמת אביב מספרים ל"כלכליסט" על הקונספט של מכירת יינות, שמנים, סוגי חומץ ומשקאות אלכוהוליים במזיגה מחביות לבקבוקים לא ממותגים

07.08.2013, 09:40 | גלי וולוצקי

כשנכנסים לחנות Vom Fass החדשה במרכז שוסטר ברמת אביב קשה קצת להבין במה מדובר. קירות החנות הקטנה מכוסים במדפים, ועליהם מכלי חרס צבעוניים עם ברזים. בפינה השמאלית פירמידה של חביות עץ קטנות, גם הן עם ברזים. המבקרים המזדמנים מגיבים באופן די דומה: הם נכנסים במבט תוהה, אבל בתוך שלוש דקות כבר מסתובבים עם כפיות וכוסות טעימה קטנות בידיהם וטועמים מתכולת המכלים הכוללת שמנים, מבחר סוגי חומץ, משקאות אלכוהוליים, ליקרים ויינות בזה אחר זה.

זו החנות הראשונה בארץ של המותג הגרמני Vom Fass (בגרמנית: מהחבית), שהוקם באמצע שנות התשעים בידי יוהאנס קידרלן, יינן שנתקע עם מלאי גדול של חביות שרי וחיפש דרך להיפטר מהן. קידרלן הרכיב להן ברזים והתחיל למכור יינות שמזג היישר מהחבית לתוך בקבוקי זכוכית לא ממותגים. עד מהרה החל קידרלן למכור גם שמני זית ומשקאות חריפים נוספים מהחבית, וב־1994 פתח את חנות המותג הראשונה ובעקבותיה סניפים נוספים - בתחילה בגרמניה ובהמשך גם בשוויץ ואוסטריה. כיום הרשת מונה כ־250 חנויות ב־32 מדינות, והמצטרפת הטרייה היא ישראל עם החנות החדשה שנפתחה בשבוע שעבר במרכז שוסטר.

דרור עמדי (מימין), קובי טוביאס ורמי עמדי. רוצים סניף בשרונה, צילום: אוראל כהן דרור עמדי (מימין), קובי טוביאס ורמי עמדי. רוצים סניף בשרונה | צילום: אוראל כהן דרור עמדי (מימין), קובי טוביאס ורמי עמדי. רוצים סניף בשרונה, צילום: אוראל כהן

 

מנספחות צה"ל לזיכיון

הזכיינים הישראלים, האחים רמי ודרור עמדי וקובי טוביאס, התוודעו לרשת בשהותם בחו"ל. רמי עמדי, שהשתחרר לאחרונה משירותו בצבא הקבע, שימש נספח צה"ל בשוויץ והיה לקוח קבוע של הרשת בסניף בברן, ואחיו דרור, שהפעיל חנויות קוסמטיקה בסינגפור, נהג לפקוד את הסניף המקומי שם. "בכל פעם שבאנו לארץ לביקור הבאנו מתנות מהרשת. אנשים התלהבו, וכשהשתחררתי מהצבא לפני כשנה החלטנו שאנחנו רוצים להביא את הרשת לישראל", מספר רמי. ההשקעה של השותפים ברכישת הזיכיון ופתיחת החנות הראשונה עומדת על כמיליון שקל.

הוא גייס את אחיו ואת טוביאס חברו, שאף הוא השתחרר לאחרונה משירות בקבע, וביחד הם קיבלו את הזיכיון הבלעדי לפתיחת סניפי הרשת בארץ.

החנות בשוסטר מוכרת רק חלק ממבחר המוצרים הבינלאומי של החברה ומציעה כיום כ־150 מוצרים מתוך חביות ומכלים, ובהם יותר מ־20 סוגי חומץ בלסמי מתובלים בפירות טבעיים ובתבלינים, המיוצרים בעבור החברה בוולדבורג בגרמניה, נוסף על כמה סוגי חומץ בלסמי מיושן ממודנה, חביות וויסקי של מותגים איריים (כמו קילבגן), רום, גראפות, קוניאקים, ליקרים מתוצרת החברה במבחר של כ־25 טעמים (ליקר דבש נהדר וליקר אפרסקים שאסור לפספס), שמני אגוזים (ובהם שמן פיסטוק נהדר ושמן אגוזי לוז ארומטי), שמני זית רגילים ומתובלים ויינות אדומים ולבנים, הנמכרים ממש כמו בראשית העסק, מתוך החבית לפי תכולה.

המחיר, לדברי השותפים, תחרותי ביחס לאיכות הגבוהה. מכל של שלושה ליטר יין אדום מאיטליה עולה כ־200 שקל, ומחירי החומץ נעים מ־8.5 שקל ל־100 מ"ל לחומץ בלסמי רגיל או מתובל ועד 48 שקל ל־100 מ"ל חומץ בלסמי מיושן.

“הלקוח מוזמן להיכנס לחנות, לטעום מה שמתחשק לו, ליהנות מהחוויה ואז לקנות את מה שהיה לו טעים בבקבוק בגודל שמתאים לו, מ־100 מ"ל", מסביר רמי. "המוצרים מתאימים במיוחד למי שרוצה לרקוח בבית רטבים נפלאים באפס מאמץ", הוא ממשיך ולוקח כוסית פלסטיק קטנה, ממלא בה קצת שמן אגוזי מלך, קצת חומץ בלסמי בתיבול תאנים, מוסיף זילוף קל של שמן זית בלימון ומערבב. "הלקוח יכול להרכיב כך רטבים מיוחדים לסלט ומרינדות לעוף ולדגים, בדיוק לפי טעמו".

 

האם אפשר לערבב כמה מוצרים בבקבוק אחד?

 

רמי: "לא, אבל אפשר לקנות כמות קטנה מכל מוצר ולערבב בבית".

בחו"ל, הוא מספר, החברה עושה שימוש בשפים כדי לקדם את תדמית הגורמה שלה, ולדבריו שפים רבים גם רוכשים את מוצריה לשימוש במסעדות שלהם.

איך תשווקו את המותג בארץ?

 

"הנהלת החברה אמרה לנו שהמותג כל כך חזק, שאין לנו מה להשקיע יותר מדי בשיווק כי הלקוחות יגיעו אלינו. אבל אנחנו בכל זאת עושים כמה צעדים שיווקיים, למשל מחלקים באזור 'מכתב בבקבוק' שמזמין את דיירי האזור למלא את הבקבוק במחיר מיוחד בחנות, משתפים פעולה עם חברות של ציוד למטבח ובשלב הבא גם ניזום שיתופי פעולה עם שפים".

לא בקניונים

ערוץ נוסף שבו החברה מתכוונת לפעול הוא סוג של תחנות שתייה באירועים, "אבל רק באירועים מעניינים מאוד שיקדמו אותנו, כי מעבר להכנסה הכספית, המטרה היא שהקהל הנכון ייחשף למוצר", מסביר רמי, ומספר על האפשרות להשכיר את פירמידת חביות הוויסקי, למשל, למזיגה באירוע פרטי.

מה תוכנית הצמיחה שלכם בארץ?

"לפתוח סניפים נוספים בלוקיישנים מרכזיים. הסניפים הראשונים יהיו בבעלותנו, ובשלב שני בזכיינות. את הסניף הראשון כמעט פתחנו בשרונה, אבל הפתיחה שם התעכבה וזה לא הסתדר עם לוחות הזמנים שלנו. אנחנו חושבים לפתוח שם סניף בשלב כלשהו. אנחנו רוצים להיות בערים הגדולות, לא רק בגוש דן, בשלב ראשון לא בקניונים אבל כן במרכזי קניות חזקים כמו שוסטר או שרונה".

תגיות