אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
איך יוצאים מזה? לעשות אקזיט גם בעסק הקטן

איך יוצאים מזה? לעשות אקזיט גם בעסק הקטן

יזמים שמקדישים את עצמם להקמת עסק וניהולו, שוכחים לעתים שצריך לוודא שיש אסטרטגיית יציאה ממנו ותכנית איך לקבל בחזרה את התמורה לכל הזמן, המאמץ, הכסף, היזע והדמעות שמשקיעים בעסק

08.08.2013, 10:40 | יפתח קצור

אתם מנהלים את העסק שלכם כבר כמה שנים. הצלחתם. העסק עובד. אתם מתפרנסים ממנו – אבל חשבתם פעם מה בעצם התכנית שלכם? האם לעבוד בעסק שלכם, זה מה שאתם רואים את עצמכם עושים במשך שנים? או שאולי בניתם עסק כי אתם מתכוונים למכור אותו מתי שהוא, או אולי זה עסק שאתם רוצים להעביר למשפחה. חשבתם כבר איך תרצו לצאת מהעסק שלכם?

קראו עוד בכלכליסט

כל עסק צריך לספק ערך כלשהו לבעלים שבנה אותו. וזה בכלל לא משנה אם אתם מתכוונים להישאר ולעבוד בעסק שלכם ללא מגבלת זמן, או שאתם טיפוס שמתעניין באתגר חדש בכל כמה שנים. בכל מקרה אתם חייבים לקבוע בינכם לבין עצמכם סוג של תכנית יציאה מהעסק. שהרי תמיד קיים סיכוי גבוה שאתם, או השותף שלכם, או מי שהשקיע בכם - ירצה בנקודת זמן כלשהי לצאת מהעסק. וזה עוד לפני שדיברנו על האפשרות שבאופן בלתי צפוי יפנה אליכם קונה לעסק, או שתקבלו הצעה לשותפות כלשהי.

אף פעם לא מאוחר מדי להתחיל לחשוב על אסטרטגיית יציאה, אבל כדי שתוכלו למקסם את היציאה מהעסק אתם חייבים להכין מראש את תכנית היציאה - ואת זה רצוי לעשות מוקדם ככל האפשר.

מה סוף הסרט שלך?

בסוף הסרט "צ'ארלי בממלכת השוקולד" בוחר יצרן הממתקים ווילי וונקה לתת את אימפריית השוקולד שלו לילד קטן, הלקוח הנאמן ביותר של העסק, שנבחר בקפידה מבין כמה מועמדים, כדי שהוא ימשיך לשמר במפעל את החזון ואת הערכים של ממלכת השוקולד.

ווילי וונקה, צ ווילי וונקה, צ'ארלי בממלכת השוקולד, בחר את הלקוח הנאמן ביותר כממשיך העסק ווילי וונקה, צ

התכנית של כל אסטרטגיית יציאה נקבעת בעיקר על פי המוטיבציות של בעל העסק. כדי לברר מה הניע אתכם להקים את העסק תשאלו את עצמכם בשביל מי הקמתם את העסק. האם הגעתם לעסק מתוך אהבת המקצוע? ועכשיו אתם נותנים את שנותיכם ונשמתכם ומקווים שהבת או הבן שלכם יירשו את העסק וימשיכו את דרככם? במקרה כזה מומלץ שתתעניינו מבעוד מועד אצל הילד אם זאת גם התכנית שלו ותבררו מראש איך יקבלו את זה יתר בני המשפחה. רצוי מאד שתהיה לכם תכנית ברורה ומוגדרת לעניין, כדי שמאבקי הכוח המשפחתיים הצפויים בדור השני, לא יפרקו את העסק ויובילו אותו לקריסה.

או שאולי הקמתם את העסק רק כדי שתוכלו לשלם לעצמכם משכורת נדיבה? לתגמל את עצמכם בבונוסים ללא קשר לביצועי העסקיים ובקיצור לחלוב את העסק ככל שתוכלו. אם זאת האסטרטגיה שלכם אתם חייבים לזכור שבלי תכנון קפדני, הכסף שאתם מושכים היום - עלול להיות חסר לכם בהמשך, כשתרצו או תאלצו לסגור את העסק ואז לא יהיה לכם מאיפה להחזיר את החובות.

ואולי אתם משתדלים לבנות חברה גדולה ומקווים שמישהו ירצה לקנות אותה בבוא היום? במקרה שזו האסטרטגיה שלכם כדאי מאד שתתכננו אותה היטב. דברים כמו השיטה של העסק, חוזים, זיכיונות, ורשימת הלקוחות יעזרו לכם להראות ולהדגים לקונה את ערכו האמיתי של העסק שלכם ולשכנע שאתם שווים את התמורה שאתם מבקשים עבורו. רצוי שתדעו גם לתכנן מראש איך תאתרו קונה שיש לו התאמה אסטרטגית עם העסק שלכם, זה יכול להיות אפילו המתחרה שלכם, ואיך תציעו לו הצעה מעניינת, להתרחב, אולי לפתח שוק חדש, או להציע מוצר חדש ללקוחות הקיימים.

אסטרטגיות יציאה הן חלק מרכזי מתכנון וצמיחה של כל עסק קטן. זה אולי נראה מוזר לפתוח עסק חדש ומייד לחשוב על איך תוכלו לצאת ממנו, אבל יזמים שמקדישים את עצמם למאבק של שנים כדי להקים לבנות ולנהל עסק, שוכחים לעתים קרובות, שזה לא מספיק לבנות עסק, צריך לוודא שיש אסטרטגיית יציאה ממנו ותכנית איך לקבל בחזרה את התמורה לכל הזמן, המאמץ, הכסף, היזע והדמעות שהשקעו בעסק.

הכותב הינו מומחה לפיתוח עסקי אסטרטגי

תגיות

6 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

5.
זה אחד הנושאים החשובים ביותר בפתוח עיסקי שמוזנח וגרם מרכזי לבעיות כלכליות ועיסקיות !
לדעתי הכתבה היא נגיעה בלבד בבעיה עמוקה הן בעסק רגיל משפחתי או שותפויות! חשובה ורואיה וכדאי היה לעדות סדרת כתבות בנושא תוך פתוח אסטרטגיות יציאה לפי סוגי עסקים! משפחתי יחיד שותפויות. אנשים מתחילים ולא מתכננים יציאה! היציאה בכל אחד מהסוגים שונה מוגכבת ומצריכה כלים שונים. בהצלחה.
dani  |  25.01.14
4.
תגובה ל 1 הקמתם עסק להתפרנס אבל..
הקמתם עסק כדי להתפרנס אבל אפילו משכורת מינימום אתם לא מצליחים להביא ממנו? ברור שמשהו מאד יסודי לא עובד בעסק שלכם! שאלתם את עצמכם בכנות למה? מה באמת מונע מהעסק שלכם לייצר הכנסות? בדקתם את מפת התחרות בענף שלכם? ניסיתם לחדש או לשנות משהו? בדקתם מה לא עובד במודל העסקי שלכם? ניסיתם להמציא את העסק מחדש? כדי לייצר שינוי עליכם להביט על העסק שלכם בעיניים מפוקחות. נסו לפענח ולהגדיר מה הם המעצורים שמונעים מהעסק להתפתח? תסיקו מכך מסקנות, תגדירו תכנית פעולה מעשית לשינוי המצב ותדחפו אותה בנחישות קדימה. אסור לכם לשבת ולהמתין. אתם חייבים לפעול! אני מאחל לכם בהצלחה. מכל הלב. יפתח.
יפתח  |  08.08.13
לכל התגובות