אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
המוצר במבצע? כדאי שתבדקו מה תאריך התפוגה שלו צילום: עמית מגל

המוצר במבצע? כדאי שתבדקו מה תאריך התפוגה שלו

מחלב, דרך תה ועד דגנים - רשתות השיווק מציעות הנחות מפתות על מוצרים, ובניגוד לנדרש בחוק, לא תמיד מיידעות את הצרכן שחיי המדף של אותם מוצרים קצרים במיוחד

13.08.2013, 08:59 | נורית קדוש

הקיץ אמנם בעיצומו, אבל המבקרים ברשתות השיווק בשבוע האחרון נתקלו במבצעי הנחות גדולים דווקא על תה ליפטון, שמשווקת חברת יוניליוור. היעדר סיבה ברורה להוזלה החדה על תה, המזוהה כמשקה חורפי, הביאה לעיון מדוקדק באריזה שחשף כי חיי המדף של המוצר קצרים למדי. מועדי התוקף שהופיעו על חלק מהאריזות היו 22 ו־25 באוגוסט, ועל אריזות אחרות שניצבו על המדף היה תאריך תוקף רחוק במעט - 10 בספטמבר. בדרך כלל, אורך חיי המדף של שקיות תה הוא כשנתיים.

המבצעים לא היו פרי יוזמה של רשת ספציפית שנתקעה עם מלאי גדול ותוקף קצר - הם התקיימו במקביל ברשתות שופרסל, מגה, טיב טעם ורמי לוי, וגרמו לרבים להושיט את היד למדף ולרכוש את התה, מבלי לדעת שתוקפו יפוג בימים הקרובים. בחלק מהרשתות הוצעו חליטות התה של ליפטון בשקיקי פירמידה ב־50% הנחה, ובאחרות עמד מחיר השקיקים על 10 שקלים במקום 18 שקל. גם אריזת התה הבסיסית של ליפטון, המכילה 100 שקיקים, הוזלה למחיר של 14 שקל במקום 21 שקל.

תה ליפטון. חיי מדף קצרים תה ליפטון. חיי מדף קצרים תה ליפטון. חיי מדף קצרים

ייתכן שמדובר במוצרים טובים ותקינים, שחיי המדף שלהם בפועל אף ארוכים מאלו שמציינים היצרנים, אולם חוק הגנת הצרכן דורש לציין באופן מובלט את הסיבה שבגינה נערך המבצע, במקרה בו היא ניתנת על רקע פגם כלשהו במוצר, כמו תוקף קצר. זאת, בניסיון להתקרב לנוהג במדינות כבריטניה וארה"ב, שם הרשתות מציבות את המוצרים בעלי התוקף הקצר בנפרד ומאפשרות לצרכנים המחפשים מוצר מוזל לצריכה מיידית לרוכשו.

לטענת הרשתות, אריזות התה בעלות התוקף הקצר סופקו להן ללא ידיעתן על ידי יוניליוור. מחברת יוניליוור נמסר: "לחברתנו יש נהלים ברורים באשר ליציאת מוצרים לחנויות בהתייחס למועד פקיעת תוקפם. במקרה זה נראה כי מוצרים בהיקף מצומצם יצאו לחנויות עם מועד פקיעת תוקף קצר. יוניליוור תחליף את כל המוצרים שבהם מדובר. צרכנים אשר רכשו את המוצרים הרלבנטיים שלהם מועד פקיעת תוקף קצר בשבועות האחרונים, מוזמנים לפנות לשירות הצרכנים שלנו כדי שנחליף להם את המוצר בחדש".

אהוד פלג, מנכ"ל המועצה לצרכנות, צילום: יובל חן   אהוד פלג, מנכ"ל המועצה לצרכנות | צילום: יובל חן אהוד פלג, מנכ"ל המועצה לצרכנות, צילום: יובל חן
כשהיצרן מציע לרשת השיווק לצאת במבצע

לדברי עו"ד תמר פינקוס, ראש הרשות לסחר הוגן במשרד התמ"ת, "מכירת מוצר בעל תוקף קצר בהנחה מחייבת על פי חוק הגנת הצרכן את ציון הסיבה למתן ההנחה, לצד מחיר המבצע".

עו"ד פינקוס מבטיחה כי "בעקבות המידע שהועבר לידיי, אתריע באופן מיידי בפני העוסקים בכדי לרענן בפניהם את חובתם, ואתן להם אפשרות להיערך לכך בטווח זמן של כשבועיים, בטרם אחל באכיפה ובענישה. במקביל, אבדוק מול משרד הבריאות האם פקיעת התוקף פוגעת במוצר, בכדי לגבש עמדתי בדבר המקרה הספציפי".

עו"ד אהוד פלג, מנכ"ל המועצה לצרכנות, מוסיף כי "תאריך התפוגה הוא מן הפרטים המהותיים בעסקה שהטעיה לגביהם, מעבר לפגיעה הצרכנית, מהווה גם עבירה פלילית".

ברשתות השיווק יודעים לספר כי לא פעם יצרניות המזון מציעות להן מוצרים בעלי תוקף קצר במבצע: "מרגע שמוצר יוצא מפס הייצור במפעל, מתחילה הספירה לאחור של חיי המדף שלו", מספר בכיר בענף. "מוצר שלא נמכר מסב הפסד כספי ליצרן, הן בשל אובדן המכירה והן בגין עלויות השינוע וההשמדה המתחייבת בחוק".

לדברי אותו בכיר, כשמדובר במוצרים בעלי חיי מדף של שנה וליצרנים יש עודף מלאי שנותרו לו רק עוד שלושה או ארבעה חודשים עד שיפוג תוקפו, הם נוהגים לעשות מבצעי הנחות גדולים כדי לעודד מכירה. "במקרה כזה, המבצעים מבוססים הרבה פעמים על כמויות, כמו אריזה של שלושה פריטים או 2 + 1 במתנה, כי זה עוזר למכור את הסחורה בקצב מהיר יותר ממכירת פריטים בודדים. במצב כזה, אנחנו לא מציינים את העובדה שנותרו עוד 4–3 חודשים, כי זה מספיק זמן לצריכה, וגם אם לא, הצרכן יוכל להחליף למוצר חדש אם יפוג התוקף".

דגני בוקר לא פריכים, חלב לשתייה ביומיים

בענף הקמעונאות טוענים בתוקף כי הרשתות לא עורכות מבצעים על מוצרים שנותרו להם חיי מדף של חודש, בטח לא כשמדובר במוצר שמראש חיי המדף שלו ארוכים כל כך כמו התה. עוד טוענים ברשתות כי מוצרי חלב, שיש להם תוקף קצר, מועברים לא פעם על ידי הספקים לחנויות במגזר החרדי, שבהן הצריכה היא מיידית ובכמויות גדולות, והצרכנים מעדיפים את ההנחה בעקבות התוקף הקצר.

אלא שכאמור, לא מדובר במקרה חד־פעמי, ויוניליוור אינה היחידה שמחפשת לעתים דרכים לעודד מכירת מוצרים רגע לפני שיהיה עליה להשמידם. לפני כמה חודשים נערך ברשת רבוע כחול מבצע 1+1 על דגני בוקר, שחיי המדף שלהם עומדים על שנה לפחות מיום הייצור. הטעם, שהיה פחות פריך מהרגיל, הוביל לעיון בגב האריזה, שם נתגלה כי למוצר נותרו רק עוד שלושה שבועות עד שיפוג תוקפו. עובדה זו לא צוינה לצד השילוט שקידם את המבצע.

גם בעת מבצע דומה שנערך בעבר ברשת למכירת קרטוני חלב, לא צוינה על שילוט המבצע העובדה שתוקף החלב, שאורך חיי המדף שלו נע בין 24 ל־30 יום, עומד לפוג בתוך יומיים בלבד.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות

16 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

16.
מוצרי בשר
השופרסל והקואופ מודיעים לקונים על מבצעים למכירת בשר טרי ועופות טריים וחלקי עופות טריים מבלי לידע ת הקונים שמדובר בבשר או עופות שזהו היום האחרון שניתן למכור אותם בסופרמרקט וזאת הסיבה למבצע, בשר כזה אסור לאחסן במקרר אלא חייבים להקפיא אותו מיד במקפיא וכמובן שאף אחד במחלקת הבשר לא מזהיר ת הקונים ולא מידע אותם על כך. בכלל ראיתם אי פעם במחלקות בשר טרי בסופרמרקט תאריכי תפוגה של הבשר הנמכר לכם?
ריבה , מרכז  |  14.08.13
לכל התגובות