אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הוועדה לתשתיות לאומיות אישרה את תוכנית החשמול של הרכבת צילום: אוראל כהן

הוועדה לתשתיות לאומיות אישרה את תוכנית החשמול של הרכבת

כולל הסבה של כ-420 קילמטר של מסילות לעבודה בכוח חשמל בעלות כוללת של 11.2 מיליארד שקל; מי שתפקח על התוכנית היא חטיבת החשמול החדשה ברכבת ישראל

13.08.2013, 20:02 | ליאור גוטמן

הוועדה לתשתיות לאומיות אישרה אתמול (ב') את תוכנית החשמול של רכבת ישראל. מדובר בתוכנית שאמורה להצעיד את הרכבת לעידן חדש בו עיקר הציוד יונע בכוח חשמל ולא בכוח מנועי דיזל, מהלך שעתיד להוריד את רמות זיהום האוויר והרעש שנובעים מפעולת הרכבת.  

לפי משרד התחבורה, הפרויקט כולל הסבה של כ-420 קילמטר של מסילות לעבודה בכוח חשמל בעלות כוללת של 11.2 מיליארד שקל. מדובר בהטמעת מערכת איתות חדשה ברכבת בעלות של כ-2 מיליארד שקל, רכישת קרונות וקטרים חדשים בעלות של כמיליארד שקל והצבת 14 תחנות משנה ועמודי חשמל ייעודיים. הכסף למהלך כבר תוקצב על ידי משרד האוצר בפריסה שנתית והוא ניצל מ"חרב" קיצוצי התקציב שבוצע באחרונה במשרדי הממשלה. מי שתפקח על התוכנית היא חטיבת החשמול החדשה ברכבת ישראל.

רכבת ישראל, צילום: יריב כץ רכבת ישראל | צילום: יריב כץ רכבת ישראל, צילום: יריב כץ

שר התחבורה ישראל כץ הבטיח שהקווים הראשונים שיופעלו בחשמל הם הקו המהיר לירושלים שעתיד להיפתח ב-2018 וקו עכו-כרמיאל שעתיד להיפתח ב-2016. לפי נתוני רכבת ישראל, המעבר מקטרי דיזל לקטרים חשמליים יצמצם עד 2016 את רכש הסולר ב-60% ויוריד את רמות הרעש בעד 16%. מנכ"ל חברת רכבת ישראל, בעז צפריר, מעריך שהמעבר לקרונות חשמליים יעניק לחברה יכולת להניע יותר נוסעים ובזמן מהיר יותר מתחנת לתחנה.

הוועד התנגד למהלך  

נושא חשמול רכבת ישראל היווה אחד ממוקדי החיכוך העיקריים בשנה שעבר בין הוועד להנהלת החברה. אנשי הוועד חששו שרכבת ישראל תהפוך לחברה שפועלת רק באמצעות ציוד חשמלי, כך שמוסכי החברה, מתחמי התחזוקה וכוח האדם שהיה מיומן בטיפול בקטרי דיזל יישאר ללא עבודה ויוחלף.

הסבת המסילות לעבודה בחשמל אמורה להימשך עד סוף העשור, כאשר רכבת ישראל כבר קיבלה לידיה שבע הצעות להשתתף במכרז במסגרת סקר מקדים (PQ) לבחינת המועמדים הפוטנציאלים לביצוע ההסבה לחשמל.

פרויקט החשמל של הרכבת היה אמור לעבוד לאחריותה של חברת נתיבי ישראל ("מע"צ" לשעבר) אולם המהלך נחסם לאחר לחץ מכיוון האוצר. לבסוף הושגה פשרה שחברת נתיבי ישראל תבצע את החשמול לשלוש מסילות: עכו-כרמיאל, ל"רכבת העמק" (חיפה בית שאן) והמסילה שתוצב במקביל לכביש 531. 

תגיות

6 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

6.
איזה כיף!
אם עד עכשיו השתמשנו בדלק האמין, כעת נרוויח פעמיים - בנוסף להשבתות הרגילות, גם אינסוף השבתות לצורך "הסבות לרשת החשמל" וגם הפסקות של הנסיעה כתוצאה מהפסקות חשמל. נהג הקטר צריך להשתין? אין בעיה - הוא יעצור את הרכבת בתואנה של "הפסקת חשמל" עכשיו יותר טוב לעבוד בחברת הרכבות - מקבלים משכורת בזמן, אבל הרכבת נוספת פחות
עובד הרכבת  |  14.08.13
2.
תתחילו תתחילו לבנות בלי יותר מדי סיפורים, מספיק עם הפקקים האלה!!!
תתקנו את התחבורה כאן מהשורש. אם צריך, תפנו גם בתים ותבנו חדשים באמצע ת"א, באירופה ובמדינות עניות עושים את זה.. חייבים פתרון לפקקים, אל תגדילו אותם כי זה בסוף יסתום לנו את המדינה. אם יש עתיד רציניים, שיקדמו לפחות את המהלך הזה כמו שצריך. קדימה, להתחיל!!! אתם כבר יותר מכמה חודשים בממשלה, זה הזמן שלכם להתחיל לפעול.
סטודנט שנה א' , כפר סבא  |  14.08.13
לכל התגובות