אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.

בדיקת כלכליסט

Oculus Rift: משקפי מציאות מדומה להמונים

המשקפיים, שפיתוחם מומן בקיקסטארטר, יכולים לספק חוויית גיימינג אולטימטיבית שהיא ססגונית ומפתיעה. ואולם, כדי ליהנות מכל הקסם הזה צריך לבצע כיולים, סנכרונים והתאמות - ולהכין כמות מסחרית של כדורים נגד כאבי ראש

14.08.2013, 17:11 | הראל עילם

זמן קצר לאחר לאחר שסיפרתי לכם על התנסותי בגוגל גלאס, משקפי המציאות הרבודה של ענקית החיפוש, מגיע תורם של משקפי Oculus Rift, ערכת מציאות מדומה ביתית לגיימרים. 

מזה עשורים שמבטיחים לנו שמוצרי מציאות מדומה יגיעו לכל בית ויקחו אותו לעולם וירטואלי מרהיב כשנרצה בכך למגוון שימושים ובראשם משחקים. משחקי מציאות מדומה היו נפוצים באולמות משחקים בשנות התשעים, אם כי נעלמו לחלוטין בעשות הקודם. הריפט הוא מוצר שיוצא לשנות את המצב: מדובר במשקפיים קלים, נוחים ושמתאימים כמעט לכל משחק מחשב.

אחרי מיזם קיקסטרטר מצליח שגייס 2.5 מיליון דולר ואלפי יחידות שנשלחו למפתחים, גיקים וגיימרים מכל העולם, מגיעה לידי "כלכליסט" אחת מיחידות המפתחים הראשונות.

עיצוב ומבנה: כמו טייס אפאצ'י

משקפי ריפט נראים כמו שילוב בין קסדת טייסים ואמצעי ראיית לילה צבאי. המוצר הוא ממש חצי קסדה אטומה בעלת שתי עדשות גדולות. המוצר מצופה לבד וכולל רצועות להתאמה אישית כדי להבטיח שלא יחליק להם מהראש. מבחינת הנדסת אנוש, מדובר בעיצוב קרוב לשלמות.

אוקיולוס ריפט, צילום: רותם מלנקי אוקיולוס ריפט | צילום: רותם מלנקי אוקיולוס ריפט, צילום: רותם מלנקי

למרות שמדובר במשקפים שמכסים חצי מהפרצוף שלכם, הם לא כבדים ואין לחץ מורגש על הראש או העיניים. הצפייה מתבצעת דרך שני מסכים שמציגים תמונה מעט שונה לכל עין ובכך יוצרים אפקט תלת ממד ועומק.

ג'יירוסקופ, חיישן ביומגנטי ומד תאוצה שמובנים בריפט מאפשרים לתרגם באופן מיידי, חלק ומדויק כל תנועה שלכם לשינוי זווית המבט בעולם המשחק. על המסכים ממוקמות עדשות אשר ניתנות להחלפה, לשימושם של מרכיבי משקפי ראיה. שימוש במשקפיים ביחד עם הריפט אינו נוח וגורם לכאבי ראש.

   

משחקים: הפיקסלים שקרעו לי את העין

הבעיה הראשונה של הריפט היא בתחום התוכנה; כדי להכין את המשקפיים למשחק, יהיה עליכם לבצע כיול של המסכים, מה שמבוצע בנפרד, לכל משתמש ולכל מסך, אם יש לכם יותר מאחד. התהליך כולל קפיצות בין מסכים והבזקים שמעייפים את העין. גם כל משחק צריך התאמת הגדרות וסנכרון עם המשקפיים בנפרד כדי לפעול. יש מספר מצומצם מאוד של משחקים שתומך בצורה מובנית במשקפי ריפט. וכל זה, יש להזכיר, רק כדי שתוכלו להתבונן בסביבת המשחק באמצעות תנועת ראש במקום תנועת עכבר.

התצוגה סבירה במשחקים, אך התפריטים והטקסט מפוקסלים ומבלבלים, צילום: רותם מלנקי התצוגה סבירה במשחקים, אך התפריטים והטקסט מפוקסלים ומבלבלים | צילום: רותם מלנקי התצוגה סבירה במשחקים, אך התפריטים והטקסט מפוקסלים ומבלבלים, צילום: רותם מלנקי

ואם כבר הזכרתי אמצעי ממשק, חשוב לדעת שהריפט עדיין מצריכים בקר כלשהו – בדרך כלל, שילוב של מקלדת ועכבר. ממש קשה לשחק כאשר לא רואים את המקלדת בכלל, אפילו לא בזווית העין.

בנוסף, טקסט ותפריטים נראים פשוט איום ונורא מבעד למשקפי ריפט. המלל מפוקסל ואינו ממוקד ויציך מכם לא מעט ניחושים. במשחקים כמו Skyrim למשל, פשוט אי אפשר לשחק ללא התאמה מעמיקה של כל הממשקים.

כמה יוצרים כבר הספיקו להתאים את המשחקים שלהם לריפט - כמו למשל, Valve ויצירת המופת Half Life 2. ראיתי לאן ניתן לקחת את הריפט ואת הממשקים. כך למשל, כבר ב-Half Life 2, תראו מקרים שבהם כתוביות ירחפו מעל האובייקט שאתם מסתכלים עליו, או כתוביות משחק ישולבו בצורה יפיפה על גבי עולם המשחק. לשחק במשחק המותאם לריפט היא בהחלט חוויה מאוד מרשימה.

גרפיקה וביצועים: LCD על LSD

גרסת המפתחים של האוקולוס מגיעה עם מסכים ברזולוציה נמוכה במיוחד - היא עומדת על 1,280 על 800, אבל נראית נמוכה בהרבה, בעיקר משום שהיא מפוצלת לשני מסכים. כמה נמוכה? תוכלו ממש לראות פיקסלים בודדים. מעבד התמונה של המשקפיים הוא בסיסי למדי, מה שמוביל למיעוט פרטים במשחקים מתקדמים. התוצאה היא שכמעט כל משחק יראה ברמה גרפית של לפני עשור, במקרה הטוב. הגרסה הסופית של הריפט אמורה לשפר את איכות התצוגה, אך להערכתי לא יהיה זה שיפור משמעותי.

הפיצוצים פשוט יציתו לכם את העיניים, צילום: רותם מלנקי הפיצוצים פשוט יציתו לכם את העיניים | צילום: רותם מלנקי הפיצוצים פשוט יציתו לכם את העיניים, צילום: רותם מלנקי

ואולם, למרות האיכות המוגבלת, אשליית המציאות המדומה נהדרת. הביצועים - במיוחד בדיוק של זווית המבט - מצוינים. אין שום גמגום ושום האטה. במכשיר כלולה הדמיית נסיעה ברכבת הרים; אם תפעילו אותה בזמן שאתם עומדים, לא מן הנמנע שתיפלו. החוויה צפויה להפוך לאינטנסיבית אף יותר ברגע שחברת אוקולוס תשיק ריפט בעלי מסך ברזולוציה גבוהה.

חוויית השימוש בגרסת ריפט הנוכחית היא פסיכדלית למדי: קשה לזהות פרטים במשחק, הצבעים נראים משונים ורוויים והתצוגה בהירה במיוחד. כל שינוי חד במשחק עלול לגרום לכאב פיזי של ממש, אם יש בו הבזקי אור. אם יקרוס המשחק (מה שקרה לא מעט בגרסת המפתחים שבידי) ויזרוק אתכם בחזרה לווינדוס, הבזקי האור והצבעים יוכלו לסנוור אתכם למספר שניות.

סיכום

משקפי אוקיולוס ריפט הצליחו להדליק מחדש את ההתלהבות של קהילת הגיימרים ממציאות מדומה. ישנן חברות שאפילו מפתחות בקרים עבור המוצר ואביזרים נלווים כמו הליכון זעיר שנועד לאפשר לכם ללכת בעצמכם במשחקים במקום ללחוץ על מקש W במקלדת.

להערכתי, הריפט לא יוכל להצליח בצורה נרחבת לפני שיהיה לו בקר אופציונלי כלשהו. בולטות בהיעדרן גם אוזניות איכותיות מובנות ומצלמה קדמית שתוכל לזהות את מיקום הידיים שלכם ולשלבן בממשק השליטה.

משקפי הריפט יכולים להפוך להיות מוצר המוני, מסחרי ופופולרי בתוך מספר שנים קצרות, ולהיות גם כלי מצוין לא רק לגיימרים, אלא גם לאדריכלים, מעצבים ועוד. בנקודה זו, דומים משקפי ריפט למשקפי גלאס: מוצר שמאחוריו רעיון מצוין, לפניו פונטציאל גדול אך הביצוע שלו עדיין מצריך שיוף משמעותי לפני שישנה את השוק.

המכשיר הועבר ל"כלכליסט" באדיבות מפתחת המשחקים שני נישרי

תגיות

7 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

4.
סלחו לי על תגובה ארוכה
האופטיקה לא פוגעת בעיניים משום שהפוקוס הוא אין סופי כך שהעניים שלך לא מתאמצות להתמקד על אובייקט קרוב. זאת בתגובה ל"1". ביחס לייתר הכתבה, היא אכן כתובה באופן מקצועי אך אין איזכור שהמוצר אותו המבקר בדק הוא ערכת מפתחים אשר ידוע לחברת Oculus על שלל בעיותיה וככזאת, ובגלל הבעיות הללו, המוצר הסופי יוכל להיות טוב בהרבה מכיוון שיש מרחב זמן גדול מספיק בין שיחרור הגירסה למפתחים שנועדה לתת זמן למפתחים לפתח משחקים מיוחדים עבור הריפט כך שערכה נועדה לא לשם משחקים, אלא ליצירת משחקים, והיא לא המוצר הסופי ואין לייחס חשיבות לרזולוציית המסך למשל מכיוון שזה כבר שונה והמטרה הייתה לשחרר ערכה כמה שיותר מוקדם כדי ליישב את הבעיות שכמובן יווצרו בדרך ולתת זמן למפתחים כדי שכשייצא המוצר למכירה יהיו לו מספיק כותרים. ככה יוצרים שוק חדש, הרבה אחריות ואכפתיות ללקוח, זה הולך לשנות את פני הגיימינג ללא שאלה, והכתבה, על אף התחקיר שהוא יפה, מתמקדת בערכת הפיתוח ולא בפוטנציאל אלא בבעיות הרגע שרצוי שיעלו לפני השטח לפני יציאה לאור של המוצר הסופי
אופק  |  14.08.13
3.
רק עכשיו הצלחתי לראות את הסירטון בכתבה
הסירטון דווקא מסביר יפה את מה שניסיתי להעביר בתגובה הראשונה, מתייחסים שם אחרת לנושא מהכתבה הכתובה. אולי צריך היה לתת במה גם לטכנולוגיה מעבר לעדשה, שהיא לא העיקר, אלא החיישנים האולטרה-מהירים המשמשים לתפיסת התנועה ונותנים תחושה של אחד לאחד
אופק  |  14.08.13
לכל התגובות