אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הסופר־מיני הפכה לסופר משתלמת

הסופר־מיני הפכה לסופר משתלמת

חדירתן לארץ בשנים האחרונות של מכוניות המיני הידניות הפיחה רוח חיים בקטגוריית הסופר־מיני. המכוניות בקטגוריה, שמתאימה בעיקר למשפחות צעירות, נהנות מצריכת דלק נמוכה וממחיר תחרותי בשוק המשומשות. "כלכליסט" בדק את היתרונות והחסרונות של הדגמים הבולטים בקטגוריה

19.08.2013, 10:12 | תומר הדר

לפני כשלוש שנים, בחסות מתווה המס הירוק, הגיחו לשוק הרכב הישראלי מכוניות המיני: קטנות, ידניות והכי חשוב - זולות. כך נוצרה בישראל קטגוריה חדשה של מכוניות שמחירן נע סביב 60 אלף שקל בלבד.

קראו עוד בכלכליסט

חדירתה של הקטגוריה לשוק הישראלי יצרה הזדמנות פז עבור יבואנים שהיה באפשרותם להביא לישראל דגמי דגמי מיני כמו סוזוקי אלטו ויונדאי I10. יבואנים אחרים שלא היתה באמתחתם מכונית מיני, נאלצו לנקוט אמצעים אחרים כדי להתחרות בדגמים הללו: הם ייבאו ארצה מכוניות סופר־מיני, כלומר דגמים גדולים יותר מהמיני, וציידו אותן באבזור מינימלי שכלל מנוע קטן ותיבת הילוכים ידנית. עד אז אמנם יובאו מכוניות סופר־מיני לישראל, אך מחיריהן היו גבוהים והתקרבו לאלה של מכוניות משפחתיות, בין היתר מכיוון שהן צוידו במנועים גדולים, באבזור נדיב ובתיבות הילוכים אוטומטיות.

בשונה מרוב הקטגוריות בענף הרכב הישראלי, קטגוריית מכוניות הסופר־מיני הידניות נשלטת באופן כמעט מוחלט על ידי יצרני הרכב האירופאים. כעת נפלטים דגמי הסופר־מיני הידניות לשוק המשומשות. מדוע בעצם כדאי לרכוש מכונית סופר־מיני משומשת ולא מכונית מיני? הסיבה טמונה בגודל: לדוגמה, האורך של מכונית המיני סקודה סיטיגו הוא 3.56 מטר. לעומתה, אורכה של סקודה פאביה, הנכללת בקטגוריית הסופר־מיני, הוא 4 מטר. עבור משפחות עם שני ילדים מדובר בפער משמעותי שעשוי להטות את הכף בהחלטה איזו מכונית לרכוש.

לרכישה של מכונית סופר־מיני ידנית משומשת יש שני יתרונות מובהקים נוספים: ראשית, המנוע הקטן ותיבת ההילוכים הידנית יניבו בדרך כלל צריכת דלק נמוכה למדי של 13–16 ק"מ לליטר; שנית, למכוניות סופר־מיני ידניות יש חסם מחיר טבעי – מחיריהן של מכוניות המיני החדשות. כלומר, בעלי מכוניות סופר־מיני משומשות יודעים היטב שהם יתקשו לקבל עבורן יותר מ־60 אלף שקל, משום שבסכום הזה ניתן לרכוש מכונית מיני חדשה. לאור זאת, לפני שנמהר לסוכנות לרכוש מכונית מיני־חדשה, כדאי בהחלט לבחון גם את הדגמים הבולטים בשוק המשומשות.

סקודה פאביה

המחיר לפאביה 1.4 ליטר מודל 2011: 60 אלף שקל

סקודה פאביה מהדור השני, שהוצגה כבר בשנת 2007, נחשבת לאחת המכוניות שהצליחו למקם את סקודה באופן סופי כמתחרה לגיטימית למיטב יצרני הרכב האירופיים. הפאביה עצמה מבוססת על פלטפורמה המשותפת גם לסיאט איביזה ולפולקסווגן פולו. כאשר צ'מפיון מוטורס, יבואנית סקודה, מצאה את עצמה ב־2011 ללא מתחרה למכוניות המיני, היא החלה בשיווקה של הפאביה בגרסת בסיס: מנוע בנפח 1.4 ליטר המפיק 86 כוחות סוס ותיבת הילוכים ידנית. בדומה ליתר התוצרת של קונצרן פולקסווגן, גם הפאביה מצוידת בתא נוסעים איכותי מאוד, שאינו ממהר לחשוף את פגעי הזמן. איכות הנסיעה מצוינת: הפאביה, שבנויה בין היתר לשיווק במזרח אירופה, מצוידת במערכת מתלים שמתמודדת היטב עם שיבושי דרך. עם זאת, בדומה ליתר מוצרי סקודה, גם הפאביה ממוצבת מתחת לדגמים המקבילים של פולקסווגן, מה שאומר שהעיצוב הפנימי פשוט למדי.

סקודה פאביה. איכות נסיעה מצוינת, עיצוב פנימי פשוט סקודה פאביה. איכות נסיעה מצוינת, עיצוב פנימי פשוט סקודה פאביה. איכות נסיעה מצוינת, עיצוב פנימי פשוט

 

עלות ממוצעת לטיפול קטן במוסך היבואן: 410 שקל

עלות ממוצעת לטיפול גדול במוסך היבואן: 1,453 שקל

פיז'ו 206 פלוס

המחיר ל־206 פלוס 1.4 ליטר מודל 2011: 50 אלף שקל

פיז'ו 206 נחשבה בתחילת העשור הקודם ללהיט בשוק הרכב הישראלי, אך כדרכם של דגמים ישנים, גם ה־206 נדחקה החוצה מהשוק הישראלי עם הגעתה של ה־207. בעקבות חדירתן של מכוניות המיני ב־2011 חידשה היבואנית את שיווק ה־206, הפעם בגרסה שמצוידת בפנסים שמזכירים את אלה של ה־207 ובמנוע מיושן למדי בנפח 1.4 ליטר, שמפיק 75 כוחות סוס. חסרונה העיקרי של ה־206 הוא תא הנוסעים: מדובר בתא שתוכנן בשנת התשעים, ולכן איכות הפלסטיק, בידוד הרעשים והמרווח הפנימי אינם עומדים בקו אחד עם הסטנדרטים הנהוגים כיום. יתרונה העיקרי של ה־206 הוא התנהגות הכביש: בשנות התשעים פיז'ו הצטיינה בייצור מכוניות שהיו מהנות לנהיגה וגם ידעו היטב כיצד לספוג שיבושי כביש, וה־206 אינה יוצאת דופן.

פיז פיז'ו 206 פלוס. התנהגות כביש מהנה, תא הנוסעים פחות פיז

 

עלות ממוצעת לטיפול קטן במוסך היבואן: 825 שקל

עלות ממוצעת לטיפול גדול במוסך היבואן: 1,750 שקל

רנו קליאו

המחיר לקליאו 1.1 ליטר מודל 2011: 54 אלף שקל

הדור השלישי של קליאו, שהוצג בשנת 2005, נחשב לרכב פורץ דרך עבור רנו: זהו הדגם הראשון של קליאו שחולק מכלולים עם ניסאן היפנית. בהשוואה לדגמי הקליאו הקודמים, הדור השלישי הוא גם איכותי יותר ומצויד בתא נוסעים עמיד ומרווח. יתרונה הגדול של קליאו מהדור השלישי הוא איכות הנסיעה והמרווח הפנימי: מדובר ברכב שקט ונוח במיוחד שמסוגל לאכלס משפחה קטנה בלי בעיות מיותרות. חסרונה של קליאו הבסיסית, ששווקה בישראל, הוא המנוע: מדובר במנוע קטן ומיושן למדי שהפיק 75 כוחות סוס, שלא היטיבו להתמודד עם משקלה של המכונית.

רנו קליאו. נוחה מאד, אך בעלת מנוע קטן ומוישן רנו קליאו. נוחה מאד, אך בעלת מנוע קטן ומוישן רנו קליאו. נוחה מאד, אך בעלת מנוע קטן ומוישן

 

עלות ממוצעת לטיפול קטן במוסך היבואן: 546 שקל

עלות ממוצעת לטיפול גדול במוסך היבואן: 902 שקל

אופל קורסה

המחיר לקורסה 1.4 ליטר ידני מודל 2011: 63 אלף שקל

בשלהי שנת 2011 עבר זיכיון השיווק של מכוניות אופל מידי נציגת ג'נרל מוטורס UMI לידיו של איש העסקים שלמה שמלצר, בעליה של קבוצת שלמה SIXT. עם העברת הזיכיון צמח באופן משמעותי היצע דגמיה של היצרנית הגרמנית. בעקבות שינוי היבואנים הוחזרה לאולמות התצוגה גם אופל קורסה, דגם שזכה בעבר הרחוק להצלחה לא מבוטלת. בין הגרסאות של הקורסה הוצגה בישראל גם גרסת בסיס, בעלת מנוע בנפח 1.4 ליטר, שהפיק 90 כוחות סוס. מכונית הדור הרביעי של קורסה נחשבת לאחת המכוניות האיכותיות והמרווחות בקטגוריה ובעלת ממדים נאים. תא הנוסעים נחשב לאיכותי מאוד וכולל איכות חומרים גבוהה. החיסרון העיקרי של הקורסה הוא איכות הנסיעה: בדומה לרוב המתחרות הגרמניות, גם הקורסה מכוילת מעט על הצד הנוקשה, מה שמקנה לה התנהגות כביש טובה אך גם מכתיב נסיעה מעט קופצנית.

אופל קורסה. איכותית ומרווחת, אך מעט נוקשה בכביש אופל קורסה. איכותית ומרווחת, אך מעט נוקשה בכביש אופל קורסה. איכותית ומרווחת, אך מעט נוקשה בכביש

 

עלות ממוצעת לטיפול קטן במוסך היבואן: 510 שקל

עלות ממוצעת לטיפול גדול במוסך היבואן: 910 שקל

פורד פיאסטה

המחיר לפיאסטה 1.25 ליטר ידנית מודל 2012: 63 אלף שקל

דלק מוטורס, יבואנית פורד, נמנעה זה שנים רבות מלייבא מכוניות משפחתיות בעלות תיבות הילוכים ידניות, אך לאור עליית מחירי הדלק והדרישה למכוניות קטנות ידניות החלה להביא ארצה ב־2012 פיאסטה בגרסה ידנית. הפיאסטה הידנית מצוידת במנוע בעל נפח צנוע של 1.25 ליטר שמפיק 82 כוחות סוס. בדומה לאחות הבכירה, פורד פוקוס, גם הפיאסטה מצוידת בתא נוסעים נאה מאוד בעל עיצוב מודרני. בדומה ליתר גרסאות הפיאסטה, גם הגרסה הבסיסית התברכה בממדים נדיבים מאוד ובהתנהגות כביש מצוינת, שמאפשרת נוחות נסיעה גבוהה גם בכבישים עירוניים. החיסרון היחיד של פיאסטה הידנית הוא מחסור קל בכוח, שמורגש בעיקר בנסיעות בין־עירוניות, שבהן נדרש הנהג לעתים לאמץ את המנוע, מה שמשפיע על רמת הרעש בתא הנוסעים.

פורד פיאסטה. מודרנית ואיכותית, מעט חלשה מחוץ לעיר פורד פיאסטה. מודרנית ואיכותית, מעט חלשה מחוץ לעיר פורד פיאסטה. מודרנית ואיכותית, מעט חלשה מחוץ לעיר

 

עלות ממוצעת לטיפול קטן במוסך היבואן: 426 שקל

עלות ממוצעת לטיפול גדול במוסך היבואן: 1,100 שקל

מחירי הדגמים מבוססים על המחירון של לוי יצחק

תגיות