אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מבקר המדינה: תרומות אסורות ודיווחים לא תקינים בבחירות לראשות המועצות האזוריות צילום: אלכס קולומויסקי

מבקר המדינה: תרומות אסורות ודיווחים לא תקינים בבחירות לראשות המועצות האזוריות

שמעון גואטה שנבחר לראש מועצת מעלה יוסף, נדרש להשיב את כל המימון הממלכתי שקיבל בסך 130,000 שקל, לאחר שלא הגיש דו"ח כספי למבקר המדינה; יו"ר המועצה האזורית שער הנגב ביקש להכיר ברכישות שביצע כהוצאות בחירות למרות שהיה מועמד יחיד

21.08.2013, 16:01 | חן פונדק

לא רק בכנסת נמצאו ליקויים בדו"חות המועמדים, אלא גם בבחירות לראשות המועצות האזוריות. בחודש דצמבר התקיימו בחירות לראשות המועצות האזוריות. לפי החוק, על נציגי המועמדים למסור למבקר המדינה את החשבונות והדו"חות הכספיים לתקופת הבחירות בצירוף חוות דעת של רואה חשבון בדבר תקינותם ושלמותם, וכן בדבר ניהול מערכת החשבונות בהתאם להנחיות מבקר המדינה. מתוך 60 המועמדים שהתמודדו בבחירות, שלושה דיווחו כי לא היו להם כלל הוצאות ושלושה מועמדים נוספים לא מסרו כלל דו"ח כספי לתקופת הבחירות, למרות פניות חוזרות ונשנות.

ליקויים בהגשת דו"חות כספיים של המועמדים לראשות המועצות המקומיות, צילום: שאטרסטוק ליקויים בהגשת דו"חות כספיים של המועמדים לראשות המועצות המקומיות | צילום: שאטרסטוק ליקויים בהגשת דו"חות כספיים של המועמדים לראשות המועצות המקומיות, צילום: שאטרסטוק

שמעון גואטה שנבחר לראש המועצה האזורית מעלה יוסף, נדרש להשיב את כל המימון הממלכתי שקיבל כ-130,000 שקל, לאחר שלא הגיש דו"ח כספי למבקר המדינה. יו"ר המועצה האזורית שער הנגב אלון שוסטר, שהיה מועמד יחיד במועצה ולכן לא התקיימו בה בחירות, דיווח על הוצאות שונות, ובין היתר רכישת מחשבים, מקרן, מסך טלוויזיה וטאבלט בסמוך למועד בו נודע לו שהוא מתמודד יחיד. נוכח היקף ההוצאה, סכומה ועיתויה, היא לא הוכרה כהוצאת בחירות.

מתוך 54 מועמדים שהגישו דו"חות כספיים, לגבי 26 מהם נקבע שהדו"ח בעניינם אינו חיובי. 10 מהמועמדים אינם זכאים למימון ממלכתי היות שלא קיבלו מעל 20% מהקולות, ולכן גם לא מוטלת עליהם סנקציה כספית. לגבי המועמדים האחרים הזכאים למימון ממלכתי, שהגישו דו"ח לא תקין, לא יושלם להם מימון הוצאות הבחירות על ידי המדינה.

כמו כן, למרות שלמועמדים אסור להוציא יותר מ-200% מהמימון הממלכתי המגיע להם - 11 מהם חרגו מתקרה זו. אולם 7 מתוכם יצאו בסופו של דבר נקיים מהביקורת: סכום המימון המגיע למועמד מחושב כמכפלה של 'יחידת החישוב' במספר הבוחרים במועמד. יחידת החישוב הנוכחית עמדה על 42 שקל. אולם על פי דיווחי המועמדים, נמסר להם על ידי משרד הפנים, ערב הבחירות, כי יחידת החישוב עומדת על סך של 49 שקל, ובהתאם לכך חישבו המועמדים את תקרת ההוצאות הצפויה שלהם. המועמדים לכן נדרשו להחזיר למשרד הפנים תקציב, שבחלק מהמקרים, הגיעו לכדי עשרות אלפי שקלים.

החוק אוסר על קבלת תרומה מתאגיד, בין בארץ ובין בחוץ לארץ, וממי שאינו רשום במרשם האוכלוסין. כמו כן מגביל החוק את סכום התרומה המותרת מאדם ובני ביתו הסמוכים על שולחנו ל-5,000 שקל בין בחירות לבחירות. עוד קובע החוק, כי מועמד לראש מועצה אזורית רשאי לקבל תרומה, בסכום שאינו עולה על 55,000 שקל, מישוב שיתופי הנמצא בתחום המועצה האזורית שבה הוא מועמד, ובלבד שסכום זה יבוא במקום תרומות אישיות של חברי הישוב. אולם ההכנסות של 19 מועמדים לא עמדו בהגבלות האמורות בחוק. הדבר התבטא בקבלת תרומות אסורות, במימון הוצאות הבחירות מהונו האישי של המועמד, בסכום כולל העולה על 5,000 שקל ובהיעדר נתונים על מקור כספים לכיסוי גירעון שנוצר במערכת הבחירות.

שמעון גואטה מסר בתגובה כי הדו"ח ישנו ויימסר למבקר המדינה. "מדובר בטעות אנוש פשוטה בגלל שהאדם שהיה אמון על מסירת הדוח לא היה בארץ".

אלון גואטה הסביר כי התארגן לקראת בחירות כאילו הן מתקיימות, וברגע שידע שלא יהיה מתמודד נוסף לא הכניס את הרכישות כהוצאת בחירות.

תגיות