אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
בנט ולפיד מקימים צוות לבחינת חסמי הייבוא צילום: shutterstock

בנט ולפיד מקימים צוות לבחינת חסמי הייבוא

בראש הצוות יעמוד מנכ"ל משרד הכלכלה, עמית לנג, והוא יגיש את המלצותיו בעניין צמצום פערי המחיר בין ישראל לעולם - בתוך שישה חודשים

25.08.2013, 20:11 | גיל קליאן

אחרי שוועדת טרכטנברג לבחינת יוקר המחיה וועדת קדמי לבחינת מחירי המזון כבר המליצו על שורת צעדים להסרת חסמי יבוא - שעדיין לא יושמו במלואם - משרדי האוצר והכלכלה החליטו על הקמת צוות שיבחן באופן ממוקד דרכים להגברת תחרות והסרת חסמים העומדים כיום בפני היבוא לישראל. הצוות יוקם בימים הקרובים בראשותו של עמית לנג, מנכ"ל משרד הכלכלה, וצפוי להגיש מסקנות בתוך כחצי שנה.

הנושא המרכזי של הצוות יהיה כיצד לצמצם פערים בין ישראל לעולם במחירי מוצרים מיובאים. הצוות ימפה את פערי המחיר בין ישראל לעולם לפי מוצרים, ולאחר מכן ימפה את הנעשה בשווקים שבהם קיימים פערים גדולים. בכך מקווים בממשלה לאתר כשלי שוק וחסמי תחרות. חסמים כאלה יכולים להיות: תקנים מגבילים, חוסר ביבוא מקביל, מיעוט תחרות, בירוקרטיה מכבידה וכן רגולציה מוגזמת.

 

בנט ולפיד. צוות חדש, צילום: עמית שאבי בנט ולפיד. צוות חדש | צילום: עמית שאבי בנט ולפיד. צוות חדש, צילום: עמית שאבי

מיפויים דומים של לא מעט שווקים כבר בוצעו על ידי ועדות קודמות, למשל ועדת קדמי שבחנה את מחירי המזון ויבוא מוצרי הצריכה בסופרים, כך שיהיה מעניין לראות אם הצוות של לנג יסתמך על העבודות הקיימות או יבחר לעשות מיפוי מחדש של הנתונים.

פרט ללנג יהיו חברים בצוות: סגן הממונה על התקציבים יונתן רגב, הכלכלן הראשי ברשות ההגבלים העסקיים ד"ר אסף אילת, רכז תחום תעשייה ומסחר באגף התקציבים יאיר זילברשטיין, סגנית מנהל מינהל סחר חוץ במשרד הכלכלה רחל הירשלר, סמנכ"ל כלכלה ברשות המסים ערן יעקב, הכלכלנית הראשית ברשות לסחר הוגן בתיה גוטל, מנהלת מחלקת תמרוקים באגף הרוקחות של משרד הבריאות רינת בכר, סגן יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה מוריס דורפמן, ומירב יפתח מהלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. 

תגיות

8 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

6.
ומה עם חסם שנקראים מיסים? כנסו ותופתעו
1. הנמל שלוקח 0.6% מערך הסחורה פלוס עלות משלוח. 2. מכס שכולל את ערך הסחורה והמשלוח כולל המשלוח היבשתי שאדון צ׳ן לוקח כדי להביא את הסחורה לנמל?למה? ככה(המדינה יכולה לקחת יותר) 3. תמ״א (תוספת מס אחוזים) שזה נע בין 40% ויגיע גם ל-120%. זה חשב את הסכום שעליו המדינה לוקחת מס קניה). החישוב הוא גזה. ערך המשלוח הובלה 0.6% שהנמל לוקח ואת כל זה מכפילים ב160% 4. מס קניה: זה גם משתנה אבל ניקח דוגמא של מוצרים שלוקחים רק 12% מס קניה שמחושב על ה160% בסעיף הקודם 5. מע״מ: המע״מ שנלקח מאיתנו האזרחים. אבל מה השוני? את המע״מ על ערך היבוא הכולל את כל המיסים שציינו בסעיפים הקודמים מכפילים ב-18% ונדרשים לשלם מיידת עם השחרור הסחורה מהנמל. למה אתה שואלים? ככה! כי הם יכולים! אז אנחנו היבואנים צריכים לממן את כל המיסים וגם את המע״מ כי הם רוצים אותו למפרע. ומה קורה עם המוצר נשאר על המדף? מתקלקל חלילה אם יש לו תאריך תפוגה? למדינה זה לא משנה. את המע״מ הם קיבלו. האם ניתן לדרוש את המע״מ אם חלילה המוצר לא נמכר? ממש לא!!! לא חמור וחד משמעי!!! כלומר היבואן סופג. אז איך שלא תסתכלו חברים, המחיר בארץ קופץ לפי 2 במינימום כמחיר לצרכן הישראלי לעומת צרכן שקונה במדינת המקור. כלומר אם תחשבו כל מוצר מיובא, זה לפחות פי 2 כי המיסים הם יותר מ-50% מהמחיר. במקרים גרועים המיסים השונים מגיעים אף ליותר מ-60% ממה שאנחנו משלמים בחנות. גן, יש כשלים רבים נוספים כמו אישורים ממכון התקנים, אישורים ממשרדים שונים שמעבירים אותנו שבעת מדורי גיהנום ועוד המון כשלים. אבל הכשל המרכזי הוא הנמלים, המכסים, התמ״א, מס קניה ומע״מ. ואם תסתכלו בין השורות אתם מבינים שהמיס עם נלקחים גם על המיסים שכבר חושבו. כלומר מס על מס על מס על מס ושלא נשכח חלילה 25% מס חברות. אה עוד משהו: שערי מטבע. ההגיון אומר שכל המיסים האלה מחשבים את שיר המטבע ביום השיחרור. נכון? אז שלא! יש שערי מטבע שלא קשורים בכלום אלא בגחמותיו של מחשב הפלאים של המכס שמחשב את הסחורה החייבת במכס לפי שער שמתחשק לרשויות המס. פעמיים הלכתי לשאול מה זה הטריק הזה. ומה היא הלוגיקה שמאחורי הפלא. אכן זה פלא כי אף אחד לא יודע חוץ מהתשובה שזה נפלט מהמחשב ושה מב שיש. לא מתאים? שלח את המשלוח בחזרה.... אז וועדה של חצי שנה? שתעסוק בטפל רק כדי לאמר בכלכליסט ״עשינו והועדה ממליצה...״ עכשיו תחזרו לרשימת חברי הוועדה, ותבינו, שהחתול שומר על החלב״. מדינה דפוקה שמתעללת ומתאכזרת ליושביה.
יבואן  |  26.08.13
לכל התגובות