אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
סוכני הביטוח: המסלקה הפנסיונית מקרטעת צילום: עמית שעל

סוכני הביטוח: המסלקה הפנסיונית מקרטעת

מספטמבר ייאלצו הסוכנים לשאוב מידע רק דרך המסלקה, אך חשש מפגיעה בפרטיות והמידע החסר שהיא מעבירה מעלים סימני שאלה לגבי תפקודה

26.08.2013, 09:05 | רחלי בינדמן

המסלקה הפנסיונית, פרויקט הדגל של המפקח על הביטוח הפורש פרופ' עודד שריג, מקרטעת — כך לפחות טוענים סוכני הביטוח. כדי להטמיע את השימוש במסלקה בקרב סוכני הביטוח הורה שריג כי מספטמבר, סוכן המבקש לקבל מידע על תוכניות פנסיוניות של לקוח בחברות ביטוח שונות (להבדיל ממידע ספציפי על תכונית בחברת ביטוח מסוימת), יידרש לעשות זאת אך ורק באמצעות המסלקה. מדובר במצבים שבהם הלקוח לא יודע היכן נמצא החיסכון הפנסיוני שלו, או שיש לו מידע חלקי והוא רוצה לפנות לכל חברות הביטוח להשלימו.

קראו עוד בכלכליסט

עד כה, הלקוח יכול היה לפנות לסוכן הביטוח ולבקש ממנו לפנות לחברת ביטוח מסוימת שבה הוא סבור שיש לו תכנית פנסיונית והסוכן היה פונה לאותה חברה באמצעות תעודת הזהות של הלקוח כדי לקבל מידע מלא. החל מספטמבר פנייה שכזו אמורה להתבצע אך ורק דרך המסלקה.

החברות לא ערוכות

אלא שמניסיונות שביצעו סוכני ביטוח מתברר כי המסלקה רחוקה מלפעול באופן מושלם. כדי שסוכן יוכל לקבל מידע דרך המסלקה הוא זקוק לקוד גישה, שכדי לקבלו החוסך צריך להיכנס לאתר אינטרנט ייעודי ולהקיש שורה של פרטים אישיים, כולל מספר כרטיס אשראי. את הקוד הוא אמור להעביר לסוכן, שבתורו פונה עמו למסלקה כי כיום הגישה למסלקה היא אך ורק לסוכני ביטוח. אלא שלא כל הלקוחות מעוניינים לחשוף את פרטי כרטיס האשראי שלהם ולחלקם אפילו אין כרטיס אשראי כלל. גם באוצר הבינו את הבעיה, ולכן סיפקו אופציה חלופית שבמסגרתה הלקוח יכול להקיש את תעודת הזהות שלו ותאריך הנפקתה, אלא שאז הקוד יישלח אליו רק דרך הדואר והלקוח יצטרך להמתין לו.

אך פה לא מסתיימות הצרות. הקוד שמשודר על ידי הסוכן למסלקה אמור להביא לכך שחברות הביטוח ישלחו לסוכן את כל המידע שברשותם על הלקוח. אלא שהמסלקה לא מספקת בפועל את כל המידע הנדרש אלא שולחת מידע חלקי וחסר. יתרה מכך, מספטמבר חייבות חברות הביטוח להעביר לסוכנים את המידע המבוקש אך ורק באופן ממוחשב, אלא שלא כל חברות הביטוח מחזיקות באמצעים הטכנולוגיים המתאימים לכך ועד כה רובן העבירו את המידע פיזית.

 , צילום: shutterstock צילום: shutterstock  , צילום: shutterstock

באוצר כבר קיבלו פניות בנושא, וחברת נס טכנולוגיות, שזכתה במכרז לתפעול המסלקה, עובדת על שדרוג גרסה.

ממשרד האוצר נמסר בתגובה כי "אגף שוק ההון, הביטוח והחיסכון פועל כדי לאפשר למסלקה להעניק לציבור החוסכים את השירות המיטבי, תוך הקפדה על פרטיותם. כדי לאפשר עבודה מיטבית מול המסלקה, הודיע הממונה על הארכת מועד חובת השימוש במסלקה לצורך מידע אודות החיסכון הפנסיוני של חוסכים מגופים מוסדיים".

חדשות טובות לסוכנויות

בתוך כך מתברר כי מנהלי ההסדרים הפנסיוניים (סוכנויות הביטוח הגדולות) יכולים לנשום לרווחה, לפחות כרגע. במשרד אוצר צפויים לדחות בשנה כניסת הוראות חדשות שהיו אמורות להיכנס לתוקף כבר בתחילת 2014, המאפשרות לכל עובד לבחור בעצמו את סוכן הביטוח שלו.

בחירה שכזו היתה צפויה לעורר זעזוע בקרב מעסיקים שהיו נדרשים לעבוד — במקום עם סוכנות ביטוח אחת גדולה — עם שורה של סוכני ביטוח שונים. הדבר היה פוגע גם בסוכנויות הביטוח הגדולות, שכן היה להן יותר קשה להשיג תנאים טובים לכלל העובדים אם כל עובד היה בוחר סוכן כאוות נפשו. באוצר הבינו את הבעייתיות הזו, והחליטו לדחות בשנה את ההוראה כדי לתת למעסיקים ולסוכנים זמן להיערך לכך. סיבה נוספת היא שמעסיקים יצטרכו לקבל הוראות ממספר רב של סוכני ביטוח, והם יוכלו לעשות זאת באופן מהיר רק כשהמסלקה הפנסיונית תספק גם שירותי סליקת מידע — מהלך שצפוי רק בתחילת 2015.

תגיות