אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
תגובות גולשים ברשתות החברתיות יכולות לעלות לכם ביוקר צילום: איה בן עזרי

תגובות גולשים ברשתות החברתיות יכולות לעלות לכם ביוקר

דפי פייסבוק של עסקים נקלעו לדרישות תשלום של אלפי שקלים על תמונות, תביעות בגין פגיעה בפרטיות ועוד. איך תימנעו מכל אלה?

30.08.2013, 08:02 | אושר בן עזרי

הפייסבוק הוא כלי מצוין לקידום עסקים. יחד עם זאת, הקידום דורש מבעל העסק מידה מסוימת של זהירות, מודעות לסיכונים ותכנון מוקדם. איך תפעילו את דף העסק שלכם תוך הקטנת הסיכון להסתבכות משפטית בלתי צפויה?

גם בעולם הוירטואלי יש חוקים אמיתיים

 

גולשים רבים מתייחסים לרשת החברתית כמקום המבודד מן החוקים ומערכת האכיפה של העולם "האמיתי". בפועל, לא רק חוקי המדינה חלים על הפעילות ברשת החברתית, אלא גם תנאי השימוש של מפעיל הרשת (פייסבוק, טוויטר וכו'). 

כל החוקים החלים על פרסומים ופרסומות – כמו, למשל, איסור לשון הרע, אמת בפרסום או זכויות קנין רוחני – חלים גם על התוכן המפורסם ברשת החברתית.

חוקי הפרסום תקפים גם בפייסבוק חוקי הפרסום תקפים גם בפייסבוק חוקי הפרסום תקפים גם בפייסבוק

פרסום ברשת הוא פרסום לכל דבר וענין. לכן, לפני שמעלים תוכן לדף העסק או לקבוצה, כדאי לבדוק: האם היינו מפרסמים את התוכן הזה גם בעיתון או בשלט חוצות?

תגובות גולשים עלולות לעלות הרבה כסף

 

משרדנו קיבל לא מעט פניות מבעלי אתרים ועמודים, שגולש נחמד העלה לאתר או לדף שלהם צילום ש"צילם" וזמן קצר לאחר מכן הם קיבלו מכתב מ-Image Bank שדורש מהם 100,000 שקל.

תמיד כיף לראות את דף הפייסבוק של העסק שוקק חיים, את הגולשים מגיבים לפרסומים, מנהלים דיונים ומעלים פוסטים וצילומים. אולם אם מי מהגולשים יחליט, לדוגמא, להעלות תמונות חושפניות של האקסית שלו, העסק של בעל העמוד יהיה חשוף לתביעה בגין פגיעה בפרטיות.

על מנת להימנע ממקרים כאלה, מומלץ לאפשר למי שסבור שפרסום מסוים פוגע בו לבקש ממנהל הדף להסיר את הפרסום הבעייתי. ההחלטה על הסרת הפרסום היא של מנהל הדף, אולם חשוב לזכור שיישום נוהל של הודעה והסרה עשוי לפטור את העסק מאחריות לתכני גולשים. אם מנהלי הדף החליטו להסיר תוכן מסוים, עליהם להודיע למי שפרסם את התוכן על ההסרה ועל הסיבות לה.

מומלץ מאוד כי מנהלי דף העסק יעברו באופן שוטף ויומיומי על ההודעות המתפרסמות בו ויבדקו אם אין בהם חומר מפר או פוגעני.

תנאי שימוש

 

כל אתר אינטרנט כולל תנאי שימוש, שבין היתר מגדירים את המותר והאסור באתר, את אחריות הגולש ואת אחריות מפעיל האתר. אלא שרוב הרשתות החברתיות לא מאפשרות לדפים הפועלים במסגרתם לכלול תנאי שימוש כאלה. יתרה מזו, תנאי השימוש של פייסבוק לדפי עסק (Facebook Pages Terms) אוסרים במפורש על בעל הדף לקבוע כללים נוספים, מלבד הכללים שנקבעו על ידי פייסבוק.

על כן, מומלץ להנהיג נוהל, לפיו כל מצטרף חדש לקבוצה או לדף העסק מקבל הודעת דוא"ל קצרה, המפנה לתנאי השימוש ברשת החברתית, וכוללת בקצרה את התנאים הנוספים הפוטרים את מנהל הדף או הקבוצה מאחריות לתכני גולשים. יש לציין גם את האפשרות ליצור קשר עם מנהל הדף לשם הסרת תכנים מפרים או פוגעניים. כמו כן, מומלץ להעלות הודעה כזו לדף העסק או הקבוצה באופן קבוע, בתדירות של אחת לשבוע או שבועיים.

זהירות, יש קטינים בסביבה

 

כל תוכן מסחרי שתכליתו לקדם את מטרת העסק עשוי להיות בגדר "פרסומת" בעיני החוק. ככזה, הוא כפוף, בין היתר, לחוקי הגנת הצרכן האוסרים הטעיה בפרסום, מטילים חובת גילוי ומגבילים פרסומים המיועדים לקטינים.

בנוסף, פרסומים כאלה כפופים לעקרונות הפרסום של פייסבוק, ומומלץ לקרוא אותם ולפעול בהתאם. רשת הפייסבוק פתוחה, לפי תנאיה, לכל משתמש אשר מלאו לו 13 שנים. בנוסף, לא מעט ילדים שגילם אף נמוך מכך מתחזים לבני 13 על מנת לפתוח חשבון פייסבוק. מכאן נקודת המוצא של כל מפרסם ובעל עסק צריכה להיות, שכל פרסום שלו ברשת החברתית נחשף גם לקטינים וחלים עליו הוראות חוק הגנת הצרכן והתקנות שנקבעו בו ביחס לפרסומות המכוונות לקטינים.

נהלי פרטיות בפייסבוק נהלי פרטיות בפייסבוק נהלי פרטיות בפייסבוק

 

הגרלות ותקנות

 

ככלל, הגרלות אסורות במדינת ישראל, אלא אם הן עומדות בתנאי ההיתר הכללי של שר האוצר או שהתקיימו לגביהן תנאים מסוימים הקבועים בחוק. כמו כן, כל הגרלה או תחרות מחייבות קיומו של תקנון מפורט, והפרסום בדף על התחרות או ההגרלה חייב לכלול קישור לתקנון.

חשוב לדעת, שפייסבוק קבעה כללים מיוחדים לתחרויות והגרלות (Promotions Guidelines), ומומלץ לעיין בהם לפני שהעסק עורך הגרלה או תחרות באמצעות הפייסבוק. כך, לדוגמא, הכללים של פייסבוק אוסרים שימוש בפונקציית ה-"Like" לשם הצבעה בתחרות.

אזהרת פרטיות

 

אם דף העסק אוסף פרטים על המשתמשים והגולשים בו ושומר פרטים אלה, כדאי לשים לב להוראות חוק הגנת הפרטיות בכל הקשור לניהול ורישום מאגרי מידע.

גם כללי השימוש של פייסבוק מציבים מספר מגבלות בהקשר זה, ובין היתר מחייבות את מי שאוסף מידע בפייסבוק לפרסם מדיניות הגנה על פרטיות (Privacy Policy). הכללים גם אוסרים לתייג משתמשים בפייסבוק ללא הסכמתם: במקרה של פרסום תמונה של אדם מסוים או תוכן שיש בו משום מידע על צנעת הפרט, קיימת חובה לקבל את הסכמתו המפורשת של אותו אדם לפרסום.

ספאם

 

בעלי דפים רבים גילו, שפונקציות מסוימות בפייסבוק, ובעיקר בעמודי קבוצות, מאפשרות משלוח הודעות למספר חברים בו זמנית. כדאי לזכור, שהדבר מנוגד לחוק הספאם, הקובע מגבלות על משלוח דברי פרסומת, לרבות באופן דיגיטאלי, ובישראל כבר הוגשו תביעות בגין משלוח דואר דרך הפייסבוק לחברי הקבוצה. זה אולי נשמע אבסורדי, אבל מבוסס על החוק.

החוק דורש את הסכמתו המפורשת של הנמען לקבל את ההודעה, ולא ניתן לקבוע חד משמעית שהצטרפות לקבוצה בפייסבוק מהווה הסכמה כזו. אם מנהלי הדף מעוניינים לשלוח הודעות לגולשים, מומלץ כי יקבלו את הסכמתם המפורשת לקבל דברי פרסומת בעת הצטרפותם לדף או לקבוצה.

הכותב הוא עו"ד העוסק בתחום התקשורת והאינטרנט.

 

המאמר באדיבות אתר המשפט הישראלי פסקדין

**המידע המוצג במאמר זה הנו מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמור.

תגיות