אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הצייד לא יחלץ את הזקנה מהמסדרון

הצייד לא יחלץ את הזקנה מהמסדרון

מנהל איכילוב חיבר סיפור ילדים כמשל למחלוקת השר"פ, אבל המציאות מאיימת יותר מכל אגדה

02.09.2013, 08:14 | איתן חי־עם
בוועידה הכלכלית הלאומית של "כלכליסט" ניסה מנהל איכילוב פרופ' גבי ברבש להביע את דעתו על ההתנגדות להכנסת שירותי רפואה פרטיים לבתי החולים הממשלתיים בדרך ציורית. באגדה שחיבר ואייר הוא סיפר על חברת תעופה מצליחה שבשם השוויוניות נלקחה ממנה הזכות לתת שירות במחלקת העסקים ובמחלקה הראשונה, זכות שניתנה בשם השוויוניות רק לחברות התעופה אסותא והרצליה איירליינס.

כדרכה של כל אגדת ילדים גם אגדת ברבש מציירת מציאות מאיימת, וככל שמתקדם הסיפור, כך משתלט הפחד על הקורא עד לקתרזיס שמציע הסוף השמח. ואולם, בדומה לאגדות הילדים גם באגדת ברבש חסרה התייחסות לפרטים הקטנים אך החשובים. והרי המציאות אינה מאפשרת להתעלם מהפרטים הקטנים המרכיבים אותה.

קראו עוד בכלכליסט

מה אכפת לטייס?

נעצור לרגע ונתבונן במטוס של חברת התעופה איכילוב אייר, הממריא בעוד כמה רגעים. על פי הצעתו של ברבש, במטוס תהיה חלוקה למחלקות רגילות, מחלקת עסקים ומחלקה ראשונה. עד כאן הכל אגדה, אבל בדיוק כאן המציאות מכה בפנים שלנו.

הטייס טרוד בהטסת המטוס מבלי שנאלץ להתעסק בנוסע הבודד. הוא לא רואה אותו, לא שומע אותו, לא יודע מיהו ולא מקבל תשלום נוסף בגין הטיסה או בגין המחלקות השונות במטוס. למעשה, הטייס אדיש לזהות הנוסעים. מנגד, הרופא, שברבש מבקש להשוות לטייס, לא יכול להיות אדיש לציבור ה"נוסעים" במחלקות השונות, וקשה לתאר מצב שבו נוסע במחלקה ראשונה, קרי מטופל ששילם ממיטב כספו לרופא, לא יקבל יחס מועדף.

מסדרון בית חולים. הרופא לא יכול להיות אדיש לציבור ה"נוסעים" שמשלם יותר, צילום: אלעד גרשגרון מסדרון בית חולים. הרופא לא יכול להיות אדיש לציבור ה"נוסעים" שמשלם יותר | צילום: אלעד גרשגרון מסדרון בית חולים. הרופא לא יכול להיות אדיש לציבור ה"נוסעים" שמשלם יותר, צילום: אלעד גרשגרון

דבר ידוע הוא שבישראל חסרים דיילי תעופה. הממוצע ב־OECD הוא 9.8 דיילים ל־1,000 נוסעים, ואילו הממוצע בישראל הוא 4.8. כלומר, בפועל חסרים בישראל כ־36 אלף דיילים. מצב זה חמור כשלעצמו, אך הוספת מחלקת עסקים לטיסה תגרע עוד יותר ממספר הדיילים במחלקת התיירות ותפגע בשירות הניתן לנוסעיה. כל זאת כדי לשפר את השירות שניתן לנוסעים במחלקה הראשונה. כעת דמיינו שנוסע במחלקה הראשונה ונוסע במחלקת תיירים מצלצלים בו־זמנית בפעמון השירות. לא קשה לדמיין מי מהנוסעים הוא שיקבל את השירות ראשון.

שוב שוכחים את האנשים השקופים

על פי התוכנית של ברבש, הקברניט יקבל תוספת שכר בגין הטסת הנוסעים במחלקת העסקים. ואולם, כדי להטיס את המטוס לא די בטייס ובדיילים, ונדרשת עבודה רבה של צוות ניקיון, סבלים, פקידים, טכנאים, טבחים, פקחי טיסה, מתדלקים, אנשי ביטחון ועוד. כל אלה שקופים בעיני המערכת. האם פרופ' ברבש מאמין כי ניתן יהיה להוסיף מחלקת עסקים למטוס, לתגמל את הקברניט ולהתעלם מהאנשים השקופים?

לא נותר אלא לתהות אם כשמדברים על הכנסת שר"פ לבתי החולים הממשלתיים, מישהו נותן את הדעת על העובדה שגם המרדימים, האחיות, הסניטרים, עובדי הניקיון, הרוקחים, אנשי התחזוקה ועובדי המעבדה ידרשו במוקדם או במאוחר תוספת שכר. ברגע שייעשה הצדק והעובדים מאחורי הקלעים יתוגמלו, גם מחירי הניתוחים יעלו בהתאמה, כך שרק בודדים יוכלו לעמוד בתשלומיהם, ומכאן המדרון חלקלק.

הכותב הוא מנכ"ל משרד הבריאות לשעבר

תגיות