אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.

אופנה: מחווה לאייקונים ישראליים

שישה מעצבים מובילים יצרו עבור "כלכליסט" דגמים בהשראת אבני דרך בהוויה הישראלית: זוהר ארגוב, חנה רובינא, אילנית, יהורם גאון, אסתר רוט־שחמורוב וגם חברת גוטקס

02.09.2013, 22:38 | רוני קציר

לרגל ראש השנה בחרנו שישה אייקוני תרבות וביקשנו ממעצבים מובילים לעצב דגם עכשווי בהשראתם. יוסף בחר במחווה לזוהר ארגוב ששר את "הפרח בגני" בפסטיבל הזמר המזרחי ב־1982; ענת צפריר התמודדה עם דמותה של חנה רובינא בהצגה "הדיבוק"; תמר פרימק יצרה גלבייה כמחווה לחברת גוטקס; יוסי קצב התבסס על "קזבלן" שגילם יהורם גאון; איילת הרמל ואפרת לוין למותג אלף אלף עשו כבוד לאצנית אסתר רוט־שחמורוב; ואליאן סטולרו הושפעה מהזמרת אילנית שלבשה שמלת משכית ממלכתית בתחרות האירוויזיון 1973. 

 

תיאטרון

אייקון: חנה רובינא בהצגה "הדיבוק"

המעצבת: ענת צפריר למותג A22 

 

המחזה של ש. אנ-סקי עלה בתיאטרון הבימה בישראל ב־1928, שבוע לאחר שקבוצת השחקנים עלתה ממוסקבה. ההצגה הכתירה את רובינא לגברת הראשונה של התיאטרון, ובמשך שנים היתה דמותה בהצגה - נערה עם צמות ארוכות בשמלה לבנה - לסמל התיאטרון הלאומי. 

ההשראה: חנה רובינא ב"הדיבוק" ההשראה: חנה רובינא ב"הדיבוק" ההשראה: חנה רובינא ב"הדיבוק"

מותג האמנות והאופנה של ענת צפריר (39) נוסד לפני שלוש שנים, והקולקציה לחורף הקרוב מאופיינת בקו גיאומטרי. "הזדהיתי עם המשימה מיד", אמרה צפריר, "ההתנהלות העיצובית שלי היא כמו דיבוק: מחקר צורני וחיפוש, גישה קונספטואלית שמייצרת טוטאליות עם שפה מדויקת. השפה שלי חוזרת על עצמה בכל פורמט - דורסנות יצירתית שמחפשת דרך לפרוץ החוצה, ממש כמו ישות או שד פנימי".

הפרשנות של ענת צפריר: אוונגרד דמוני, צילום: צחי ואזנה הפרשנות של ענת צפריר: אוונגרד דמוני | צילום: צחי ואזנה הפרשנות של ענת צפריר: אוונגרד דמוני, צילום: צחי ואזנה

צולם בתיאטרון הסימטה, יפו; איפור: לי היופי; מעצב שיער: יא-יא, "שוורצקוף פרופשיונל"

הדגם: השמלה היא תרגום סייבר עתידני למורבידיות המאפיינת את רובינא, עם שכבות המסמלות חזרתיות וחיתוכי מותן מוגזמים. הדגם עשוי ממפגש בדים שחורים כמו דריל, כותנה, פרקל לייקרה ועוד. 

ספורט

אייקון: אסתר רוט־שחמורוב באולימפיאדת מונטריאול

המעצבות: אילת הרמל ואפרת לוין למותג אלף אלף

 

רוט־שחמורוב, מאגדות האתלטיקה של ישראל, היתה הספורטאית הראשונה שהעפילה לגמר אולימפי בריצת 100 מטר משוכות באולימפיאדת מונטריאול 1976.

ההשראה: אסתר רוט־שחמורוב באולימפיאדת מונטריאול ההשראה: אסתר רוט־שחמורוב באולימפיאדת מונטריאול ההשראה: אסתר רוט־שחמורוב באולימפיאדת מונטריאול

צמד המעצבות, בוגרות בצלאל, הקימו את המותג ב־2007. מקור ההשראה של קולקציית החורף שלהן הוא העולם ושפת הלבוש של הספורט. "התצלום ממחיש את עוצמת התנועה, שאותה גילמנו בהוספת הספרה 1 בפינה השמאלית של הז'קט, כתזכורת למספרי הספורטאים בתחרויות ולכך שמדובר בפריט מיוחד במינו", אומרות הרמל ולוין. "אסתר רוט־שחמורוב היא אשה יוצאת דופן ובולטת שהגיעה להישגים ושברה שיאים בספורט הישראלי והעולמי. העיסוק בספורט מתחבר לאופנה בצורה טבעית, משום שיש בו עבודה עם הגוף, ואופנה נמצאת ביחסים מתמשכים עם הגוף. התמונה מאוד מתחברת למותג שלנו מבחינת החיפוש שלנו כמעצבות אחרי התבלטות בהמון".

הפרשנות של אילת הרמל ואפרת לוין: מעצימה את התנועה, צילום: צחי ואזנה הפרשנות של אילת הרמל ואפרת לוין: מעצימה את התנועה | צילום: צחי ואזנה הפרשנות של אילת הרמל ואפרת לוין: מעצימה את התנועה, צילום: צחי ואזנה

הדגם: מורכב משני חלקים - מכנסי תחתונים בגזרה גבוהה המשלבים בד פוטר בטקסטורה עדינה עם עור מחורר, וחלק עליון מאותם חומרים בדמות ז'קט בגזרה ספורטיבית עם חתכי אורך ורוחב, צווארון סיני, רוכסן ומנג'טים. על גבי הדגם הדפס פויל לבן, כשהדוגמנית לובשת את המערכת וההדפס הלבן עובר בחיבורים שבין החלק התחתון לעליון, בחיבור של אמצע הז'קט ובחיבורים בין חתכים.

קולנוע

אייקון: יהורם גאון בסרט "קזבלן"

המעצב: יוסי קצב למותג בגדי הגברים סקץ'

 

ב־1973 הפך המחזמר "קזבלן" מאת יגאל מוסינזון, שהוצג עד אז על בימות תיאטרון הקאמרי, לסרט קולנוע מצליח בכיכובו של יהורם גאון.

ההשראה: יהורם גאון ב"קזבלן" ההשראה: יהורם גאון ב"קזבלן" ההשראה: יהורם גאון ב"קזבלן"

סקץ' הוקם ב־2009 כמותג לבגדי גברים המעוצב בישראל ומיוצר מבדים איטלקיים בפרו, פורטוגל וברזיל. "קזבלן של שנת 2013 הוא גבר מודרני שרגיש לבדים העוטפים את גופו", אומר קצב. "המראה שרציתי להעביר הוא חושני במידה ולא מתאמץ, מראה בניחוח ישראלי. הדבר החשוב מבחינתי היה שהצללית תהיה צמודה בחלק העליון, עם ז'קט קצר וטי־שירט ארוכה ונשפכת. קזבלן מודל 2013 מתהדר במראה שעדיין צמוד, אך נינוח יותר. בתקופת הסרט הבדים היו ברובם 100% פוליאסטר, וכיום זה כבר ממש לא מקובל. השימוש בחומרים כמו פשתן, כותנה ועור מתאימים לאקלים הישראלי בעונת החורף. קזבלן שלי הוא מחד רך יותר ומאידך הרכות שלו גם משדרת חספוס, שמתבטא בז'קט העור".

הפרשנות של יוסי קצב: שילוב בין רכות לחספוס, צילום: צחי ואזנה הפרשנות של יוסי קצב: שילוב בין רכות לחספוס | צילום: צחי ואזנה הפרשנות של יוסי קצב: שילוב בין רכות לחספוס, צילום: צחי ואזנה

הדגם: ז'קט מעור מכובס בצבע קוניאק, עם טי־שירט מפשתן בצבע ברונזה, מכנסיים בצבע קאמל ושרשרת בציפוי זהב.

מוזיקה

אייקון: אילנית באירוויזיון

המעצבת: אליאן סטולרו

 

ב־1973 אילנית ייצגה את ישראל באירוויזיון בלוקסמבורג עם השיר "אי שם" וזכתה במקום הרביעי. השמלה שלבשה מבית משכית הפכה לפריט על־זמני בפנתיאון האופנה הישראלית.

אליאן סטולרו פועלת בשדה האופנה כבר מ־1987 ועיצוביה נשענים על מסורת אירופית של תפירה עילית. "מכיוון שגדלתי בצרפת, לא הכרתי לעומק את התמונה של אילנית שחרותה עמוק כל כך בתודעה הישראלית", מספרת סטולרו. "השאלה ששאלתי את עצמי היתה 'מה היה קורה אם אילנית היתה בעצם נציגת צרפת לאירוויזיון?', כמובן, עם טוויסט מודרני וחיבור לאופנה כפי שאנחנו תופסים אותה היום. את הלוק הבסיסי של החצאית והחולצה התאמתי לפריטים שנמצאים בתהליך פיתוח בקולקציית החורף שלי, ואת השכמייה הוספתי במיוחד עבור הממד הסופר־דרמטי שיש באירוויזיון".

הדגם: שכמיית פרווה סינתטית, חצאית מקסי עם מותן צרה מכותנת לייקרה עם הדפס בארוקי, הדומה לרישום אמנותי, בשחור־אוף ווייט עם פס אדום, וחולצת סריג משבצות שבחיתוכי החזה שלה מופיעים פסים דקיקים מבד החצאית.

הפרשנות של אליאן סטולרו: מודרנית ודרמטית, צילום: צחי ואזנה הפרשנות של אליאן סטולרו: מודרנית ודרמטית | צילום: צחי ואזנה הפרשנות של אליאן סטולרו: מודרנית ודרמטית, צילום: צחי ואזנה

מוזיקה

ההשראה: זוהר ארגוב בפסטיבל הזמר המזרחי ההשראה: זוהר ארגוב בפסטיבל הזמר המזרחי ההשראה: זוהר ארגוב בפסטיבל הזמר המזרחי

אייקון: זוהר ארגוב בפסטיבל הזמר המזרחי 

המעצב: יוסף

 

ב־1982 זכה זוהר ארגוב במקום הראשון בפסטיבל הזמר המזרחי עם השיר "הפרח בגני" של אביהו מדינה. השיר, שיועד במקור לשימי תבורי, הפך ללהיט אלמותי והזניק את הקריירה של ארגוב.

יוסף מעצב כבר קרוב ל־15 שנה בגדי נשים, ובדצמבר האחרון השיק את הקולקציה הראשונה שלו לגברים בשבוע האופנה גינדי תל אביב. "זוהר הוא אייקון, ולא רק בתור זמר ענק, אלא כדמות עם סטייל. משהו בגוף הארוך והנערי כיוון אותי ליצור גזרות צרות וארוכות. בחרתי להדפיס על חולצת משי מוזהבת הדפס משי של פרח שחור, שמטפס כלפי מעלה ונעלם לקראת הצווארון, כמטפורה לקריירה העשירה של זוהר שנגדעה. את הטוויסט שלי נתתי בגזרות ובחומרים, ולפי איך שדמיינתי את זוהר לו היה עולה להופיע היום בקיסריה או בבארבי".

הדגם: ז'קט מחויט, חולצה מכופתרת בצללית ארוכה וצרה ומכנסיים חצי מחויטים עם פרטים מעולם הספורט. הז'קט והמכנסיים מבד כותנה משי והחולצה עשויה משי. 

הפרשנות של יוסף: דגש על גזרה ארוכה וצרה, צילום: צחי ואזנה הפרשנות של יוסף: דגש על גזרה ארוכה וצרה | צילום: צחי ואזנה הפרשנות של יוסף: דגש על גזרה ארוכה וצרה, צילום: צחי ואזנה

אופנה

אייקון: חברת האופנה גוטקס

המעצבת: תמר פרימק

 

הדוגמנית האלמותית תמי בן עמי מדגמנת בגד חוף לבן עם פרחים צבעוניים לחברת בגדי הים והחוף האלמותית לא פחות - גוטקס.

ההשראה: חברת האופנה גוטקס ההשראה: חברת האופנה גוטקס ההשראה: חברת האופנה גוטקס

הקולקציות הייחודיות של תמר פרימק, בוגרת שנקר, מנוסחות בהשראת מסורות הלבוש של אזור מזרח הים התיכון, בשילוב עם הלך הרוח האמנותי העכשווי בעולם. "יצרתי גלבייה כמחווה לאופנת התקופה ולבגדי החוף של אגן הים התיכון", אומרת פרימק. "הצללית המוארכת והאצילית של תמי בן עמי התוותה את הצללית של הגלבייה, שכאשר אשה לובשת אותה, היא המשפיעה על תנודות הבד, ותנועות הגוף שלה הן שהופכות את הבגד למלכותי. הרקמה שעל גבי הגלבייה נוסחה בהשראת ההדפס הייחודי שעל הבגד שבתמונה".

הפרשנות של תמר פרימק: ים־תיכונית ואמנותית, צילום: צחי ואזנה הפרשנות של תמר פרימק: ים־תיכונית ואמנותית | צילום: צחי ואזנה הפרשנות של תמר פרימק: ים־תיכונית ואמנותית, צילום: צחי ואזנה

הדגם: גלבייה העשויה מ־100% כותנה מצרית.

צילומי ארכיון: באדיבות הערוץ הראשון, בן לם, גלובוס גרופ, תיאטרון הבימה

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות