אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
האתגר הגדול של הממונה החדשה צילום אוראל כהן

פרשנות

האתגר הגדול של הממונה החדשה

על דורית סלינגר לנתק את הקשר הגורדי בין המעסיקים לחברות הביטוח

03.09.2013, 08:50 | אתי אפללו

חברה טובה החליטה לקראת השנה החדשה לעשות סדר "בכל הדפים האלו שמקבלים מחברות הביטוח כל הזמן". היא בדקה באילו מכשירים פנסיוניים היא חוסכת (כאלו שהשיגו ביצועים חלשים מאוד בתקופת זמן של חמש שנים), וכמה דמי ניהול היא משלמת (את המקסימום האפשרי). כשהחברה ביקשה לדעת מדוע כדאי לה להמשיך לחסוך דווקא שם, התשובה שקיבלה ממשווקת הביטוח היתה "כי בזה לא נוגעים". כל ניסיונותיה להצליח להבין מה הסיבה עלו בתוהו. אז היא באמת לא נגעה. ועכשיו היא ממשיכה לשלם דמי ניהול גבוהים עבור מכשיר חיסכון שאיננו מיטבי.

האם הייעוץ שהיא קיבלה היה לטובתה? האם מאחורי ה"בזה לא נוגעים" מסתתרות עמלות שמנות שמקבלת דווקא המשווקת הפנסיונית? או שחוסר היכולת להסביר מדוע דווקא "בזה לא נוגעים", נובע מרמה מקצועית נמוכה? כך או כך, החברה חזרה בחוסר נוחות גדול מהשיחה, ובצדק.

מערכת משומנת

בעשור האחרון רפורמה רדפה רפורמה בשוק החיסכון הפנסיוני, ונוכח האתגרים שעדיין קיימים עוד צפויות רפורמות רבות. הקו של הרפורמות ברור - האחריות על החיסכון הפנסיוני עוברת אל החוסך. מנגד, לחוסך ניתנה גם יכולת בחירה, היכן לחסוך. אולם, כשלים רבים הופכים את יכולת הבחירה הזאת לריקה מתוכן. כיום, גם אם החוסך הוא עירני ומתעניין, הסיכויים שהוא יצליח להתגבר על המערכת המשומנת והמשוכללת של המשווקים הפנסיוניים הם אפסיים.

דורית סלינגר, צילום: עמית שעל דורית סלינגר | צילום: עמית שעל דורית סלינגר, צילום: עמית שעל

החוסך נפגש עם נושא הפנסיה בכניסה למקום העבודה, אולם שם מחכים לו כבר אותם משווקים, סוכני הביטוח מסוכנויות הסדר גדולות, שהם למעשה אנשי מכירות מסוכנויות הנמצאות בבעלות חברות הביטוח.

ובעולם המאוד מורכב של הפנסיה - שגם כך קשה לחוסך להתמודד איתו - כמעט תמיד הלקוח יקנה את מה שחברת הביטוח באמצעות המשווק מנסה למכור לו, גם אם לפניו אופציות טובות וזולות בהרבה (ולא כוללות עמלה מנופחת למשווק הפנסיוני על חשבון הפנסיה שלנו). ונכון שסוכני הביטוח חייבים לתת את העצה הטובה ביותר, ולתת מסמך הנמקה עב־כרס, אבל בשורה התחתונה - כשלאיש שיווק ומכירות יש תמריץ כספי - תמיד הוא יצליח להסביר בחצי שורה במסמך ההנמקה, איך הוא הצליח למכור לחוסך במקרה את המוצר שהכי משתלם לו עצמו.

כולם באים על חשבון החוסכים

חברות הביטוח והמשווקים הגדולים שבבעלותן כלל לא רואים את החוסך, הם רואים את המעסיק. דרכו, הם כבר יגיעו לחוסך. עד כה, כל ניסיונות הרפורמות השונים ליצור ערוצים מתחרים, אובייקטיביים, כאלו שייעצו למסת השכירים - כשלו.

הרבה אתגרים נמצאים על שולחנה של הממונה החדשה על הביטוח דורית סלינגר - אולם אחד החשובים בהם, וגם אחד הקשים, הוא לנתק את הקשר הגורדי בין המעסיקים לחברות הביטוח וליצוק תוכן באפשרות הבחירה של החוסך. הממונה הקודם פרופ' עודד שריג החל ללכת בכיוון, ומשימתה של סלינגר היא להמשיך במלוא המרץ. בין לבין היא תיתקל בלובי חזק מאוד של סוכני הביטוח, לובי שמגיע מתחת לרדאר להישגים גדולים עבור חבריו. שכולם באים, בסופו של דבר, על חשבון החוסכים לפנסיה.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות