אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
המתחרות כבר משתמשות במודל של אאוטבריין צילום: עמית שעל

המתחרות כבר משתמשות במודל של אאוטבריין

אאוטבריין המציאה מודל עסקי חדשני שאיש לא חשב עליו לפניה, וכיום הפך לסטנדרט בתעשייה, אבל בינתיים צצות בשוק חברות נוספות, ואתרי חדשות מפתחים טכנולוגיות דומות משלהם

09.09.2013, 06:53 | אסף גלעד

אאוטבריין היא אמנם ענקית בתחומה ומשמשת כשחקנית מרכזית בתחום מנועי המלצות לאתרי חדשות, אבל יותר מזה: היא המציאה מודל עסקי חדשני שאיש לא חשב עליו לפניה, וכיום הפך לסטנדרט בתעשייה: היא מציעה לקוראים באתרי חדשות ותוכן שלוש כתבות מומלצות שקולעות לטעמם האישי, ועוד כתבה רביעית - כתבה עיתונאית לכל דבר - שהפצתה ממומנת על ידי מפרסם.

אאוטבריין חולקת את ההכנסות מהמפרסמים עם אתרי החדשות, שמקבלים את השירות שלה ללא תשלום. בצורה זו אתרי החדשות יכולים להעלות את הכנסותיהם מפרסום, ולמאמרים של גופים מסחריים כמו חברות ביטוח או מזון יש קוראים רבים יותר היות שהם משובצים באתרים יוקרתיים כמו אתרי חדשות.

מייסדי אאוטבריין: אורי להב איתן גלאי מנכ"ל ירון גלאי, צילום: עמית שעל מייסדי אאוטבריין: אורי להב איתן גלאי מנכ"ל ירון גלאי | צילום: עמית שעל מייסדי אאוטבריין: אורי להב איתן גלאי מנכ"ל ירון גלאי, צילום: עמית שעל

בשנתיים האחרונות דורגה אאוטבריין בין עשרת הסטארט־אפים המבטיחים בדירוג של "כלכליסט". בשנה האחרונה צמחה אאוטבריין, בין היתר באמצעות שתי רכישות של סטארט־אפים אמריקאיים המתמחים בסידור מחדש של עמוד הבית של האתרים בהתאם לאחוזי הצפייה, וכן ברכישת זכויות על כתבות כדי להשתמש בהן כפרסומת.

שיעורי הצמיחה הביאו את אאוטבריין לשקול גם הנפקה בשנים הקרובות. הכוונה לצאת להנפקה היתה אחת הסיבות לכך שהיא הפסיקה בשנה שעברה לפרסם מאמרים ממומנים הקשורים בשווקים מפוקפקים כמו מסחר במט"ח, בתרופות ובתוספי תזונה ברשת.

לפער זה נדחקות מתחרות רבות של אאוטבריין, וחלקן אף מאמצות את המודל העסקי שלה. אחת מהן היא טאבולה (Taboola) הישראלית של היזם אדם סינגולדה, בנו של הגיטריסט אבי סינגולדה, שמתמחה בהמלצה על כתבות וידיאו וקישורים ממומנים, ובשנים האחרונות צמחה בשיעור גבוה במיוחד. כיום מהווה טאבולה מתחרה כה גדולה, עד כי כמה אתרי חדשות אמריקאיים עברו להשתמש בשירות שלה על חשבון זה של אאוטבריין, ובאתרי חדשות אחרים, כמו אתר "טיים", נעשה שימוש בטכנולוגיה של שתי החברות הישראליות במקביל.

בינתיים צצות חברות נוספות, ואתרי חדשות מפתחים טכנולוגיות דומות משלהם. "הניו יורק טיימס", למשל, הפסיק לעבוד עם אאוטבריין. בכל מקרה, התחרות בין אאוטבריין לטבאולה מותירה את שתיהן עם מתחי רווח נמוכים ממה שציפו להן, מה שגרם לגורמים רבים בשוק להעלות את רעיון המיזוג בין שתיהן, מיזוג שייצור את חברת ההמלצות לכתבות וידיאו וטקסט הגדולה בעולם.

נכון להיום, אאוטבריין מייצרת כבר יותר מ־10 מיליארד דפים נצפים בחודש ועוד 90 מיליארד המלצות בחודש. בארה"ב 83% מהמשתמשים הייחודיים שקוראים כתבה בעקבות המלצה עושים זאת באמצעות אאוטבריין. בשנה האחרונה הרחיבה אאוטבריין את פעילותה מחוץ לארה"ב, באתרים כמו "לה מונד" הצרפתי, ה"מירור" ו־Sky בבריטניה.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות