אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
לא מספיק להגיד "אתה מפוטר" - איך נפרדים נכון מעובדים צילום: shutterstock

לא מספיק להגיד "אתה מפוטר" - איך נפרדים נכון מעובדים

הודעת פיטורים אינה משפיעה על העובד בלבד. זהו מהלך אשר משפיע גם על המנהל והחברה עצמה. ישנה דרך להיפרד בצורה מקצועית ואנושית יותר

16.09.2013, 11:50 | מעין מנלה

פיטורים, התייעלות אירגונית או צימצומים הם חלק בלתי נפרד מעולם העבודה המודרני. רק אתמול נחשף ב"כלכליסט" שיצרנית ציוד התקשורת ECI טלקום החלה בגל פיטורים שצפוי לפגוע ברבע ממצבת העובדים המשמעותית שלה בישראל. כ-300 מתוך 1,200 עובדי החברה יעזבו ומדובר בגל הפיטורים הגדול ביותר של החברה אי פעם ואחד הגדולים כיום בענף ההייטק. עובדי אי.סי.איי טלקום קיבלו את הבשורה על גל הפיטורים מהידיעה שהופיעה באתר "כלכליסט". רק לאחר שהמהלך כבר פורסם בתקשורת שלח מנכ"ל החברה דארל אדוארדס מייל לעובדים ובו בישר להם על הצורך בשינויים ארגוניים. אבל הליך הפיטורים, או בשמו המעודן, הליך פרידה מעובדים, יכול להיעשות גם אחרת. יותר ויותר אירגונים גדולים מבינים שהליך הפרידה משפיע על העובד אבל גם על המנהל והחברה עצמה. יש דרך להיפרד יפה.

קראו עוד בכלכליסט

"האחריות של חברה כלפי עובדיה ידועה וברורה, היום יותר מאי פעם. מקום העבודה המודרני נתפס כעוגן, כקרקע יציבה וכתשתית הכרחית עליה מתבסס העובד בבניית עולמו וחייו האישיים. כאשר עובד מפוטר, הבסיס היציב הזה נעלם כלא היה, מה שמחייב את החברה לנהוג ביתר רגישות. יותר מזה, היא צריכה לשמש עבורו משענת למרות שאינו נכלל עוד במצבת העובדים שלה, ולסייע לו להתחיל מחדש. זוהי המהות של תהליך ה-outplacement, או ניהול תהליכי פרידה מעובדים. תהליך זה נהוג היום בחברות הייטק וארגונים גדולים", אומר אייל סולומון, מנכ"ל אתוסיה, חברת השמה בהייטק.

פיטורים ב-ECI טלקום, צילום: עמית שעל פיטורים ב-ECI טלקום | צילום: עמית שעל פיטורים ב-ECI טלקום, צילום: עמית שעל

הוא מסביר כי מה שמייחד את תהליך הפרידה מעובדים יותר מכל הוא בהתמקדותו בהשלכות המהלך לא רק מבחינת העובד, אלא גם מבחינת שני גורמים חשובים נוספים בארגון: המנהל הישיר (אשר לרוב אחראי על מסירת הודעת הפיטורים) והחברה עצמה. ראייה רחבה כזו הופכת את הליך הפרידה מהעובד לנכון ובריא יותר, כזה שישאיר את כל הצדדים עם משהו משמעותי ביד וללא אותם כעסים ותסכולים שמאפיינים לרוב הליכים כאלו.

מנקודת מבטו של העובד: להרגיש שדואגים לך, גם ברגעים קשים

המטרה העיקרית שמנסה להשיג תהליך ה-outplacement מבחינת העובד, היא 'לרכך את המכה' עבורו ולהבטיח שלא ייזרק למים הסוערים לבדו. כאשר תהליך הפרידה מתבצע בצורה נכונה, העובד זוכה לכמה וכמה גלגלי הצלה מועילים וכלי הישרדות שיביאו אותו במהרה לחוף מבטחים - אל העבודה הבאה ואל יציבות כלכלית מחודשת.

אייל סולומון, מנכ"ל אתוסיה, צילום: שרון ערמי אייל סולומון, מנכ"ל אתוסיה | צילום: שרון ערמי אייל סולומון, מנכ"ל אתוסיה, צילום: שרון ערמי

היתרונות של הליך כזה לא מתבטאים רק בהרגשתו של העובד עצמו, אלא בתחושותיהם ובמצב הרוח של העובדים כולם. "ניהול תהליכי פרידה מעובדים שייעשה על ידי גורם מקצועי, יציג את הארגון באור חיובי גם בעיני העובדים הקיימים. אלו ירגישו שיש מי ששומר עליהם בכל מצב", אומר סולומון, מנכ"ל אתוסיה. לדבריו, פיטורים מכוערים ושליליים יותירו את העובדים הקיימים ממורמרים וכעוסים לא פחות מהעובד המפוטר, מה שעשוי אף לפגוע ביעילותם. כאשר הליך הפרידה נעשה בצורה נאותה, העובדים הקיימים אף עשויים לפתח מעין 'גאוות יחידה', שתתרום רבות לפרודוקטיביות, לאווירה ולמצב הרוח בארגון כולו.

ניהול מקצועי של תהליכי פרידה מעובדים יבטיח כי גם בתקופות הקשות (לדוגמא: פיטורים המוניים), החברה תשמור על תכונה אחת יקרת ערך: האנושיות. כל עובד ועובד יזכה במסגרת התהליך לליווי צמוד ולהכוונה תעסוקתית, מהרגע בו נמסרה לו הודעת הפיטורים ועד שימצא מקום עבודה חדש, מסביר סולומון. "למעשה, התהליך נמשך במקרים רבים גם אחרי שנמצאה עבודה חדשה לעובד המפוטר בכדי לוודא כי הצליח להתאקלם כראוי ויצא לדרך חדשה", הוא אומר.  

מנקודת מבטו של המנהל: להסתכל לעובד בעיניים ולדעת שעשית הכל

פיטורים הם לא דבר פשוט עבור המנהל, בעיקר משום שמולו עומד אדם בעל חיים שלמים ומלאים שהתבססו, ברמה כזו או אחרת, על מקום העבודה שלו. מרבית המנהלים יודעים להתעלות מעל לקשיים ולהחליט את ההחלטה הנכונה עבורם ובעיקר עבור הארגון. אולם, מאחורי חזותם האסרטיבית, מסתתרות לא מעט שעות של לבטים, התחבטויות ולחצים.

פיטורים, יש דרך לעשות את זה יפה, צילום: shutterstock פיטורים, יש דרך לעשות את זה יפה | צילום: shutterstock פיטורים, יש דרך לעשות את זה יפה, צילום: shutterstock

"כאשר המנהל יודע שהוא מעניק לעובד ערך מוסף ושולח אותו אל עתידו עם כלים משמעותיים שיסייעו לו לעמוד על הרגליים במהירות, מסירת ההודעה הופכת להיות קלה יותר", אומר סולומון. במסגרת תהליך ה-outplacement, יזכה המנהל לליווי צמוד מטעם מומחה לעניין, אשר ינחה אותו כיצד לפעול בכל שלב ומול כל עובד ועובד. זאת, מתוך ידיעה שהליך פיטורים נכון ובריא יועיל גם לעובד וגם לארגון אותו מייצג המנהל. הליך פרידה שייעשה בצורה אנושית ונכונה, יקל על העובד והמנהל כאחד.

"תהליך ה-outplacement אינו חוסך מהמנהל את הודעת הפיטורים עצמה. כחלק מהליך פיטורים בריא, חשוב שההודעה, קשה ככל שתהיה, תימסר על ידי המנהל עצמו. לאחר מסירתה, יחל הטיפול הספציפי בעובד וליוויו אל עבר דרכו החדשה", אומר סולומון.

מנקודת מבטם של ראשי החברה: לפטר בצורה אנושית, ולשמור על התדמית

חברות הייטק ואירגונים גדולים משקיעים משאבים רבים בתקשורת פנים ארגונית על מנת לבנות ולשמר תדמית חיובית בקרב העובדים, שהם שגריריהם מחוץ לחומות המשרד. עובד שחווה הליך פיטורים שהותיר אותו פגוע וכעוס, ישתף בכך בוודאי את חבריו ואת סביבתו הקרובה. במהירה, ייווצר הרושם כי הארגון בו עבד הוא ארגון אשר מתייחס לעובדיו בצורה בעייתית. תדמית כזו יכולה להיווצר בקלות, וקשה מאוד לשקם אותה.

מצד שני, עובד שזכה ליחס הולם ולתמיכה אמיתית מהרגע בו פוטר ועד שעלה על דרך המלך, מרגיש באמת ובתמים שהחברה דואגת לו וכי אנשיה רוצים לעזור לו. עובד כזה ימשיך לשבח את החברה, עובדיה ומוצריה למרות שסיים בה את דרכו שלא מרצונו ויתרום לשמירה על תדמיתה החיובית, ואף לבנייתה. 

היתרונות של תהליך הפרידה מעובדים הופכים למשמעותיים עוד יותר במצב בו החברה מבצעת פיטורים המוניים, של עשרות עובדים, כמו במקרה של חברת אלווריון, או ECI טלקום. החלטה על פיטורים המוניים דורשת הקצאת משאבים עצומים, שלרוב לא נמצאים ברשות החברה, במיוחד כאשר היא נלחמת על חייה. התוצאה היא, כמו שראינו ב-ECI טלקום, הליך פיטורים שנעשה כלאחר יד, ללא כל השקעה ומחשבה מוקדמת, ומותיר קבוצה שלמה של עובדים עם מטען שלילי.

"הליך outplacement מקצועי מאפשר לראשי הארגון להסיר דאגה מסוימת מליבם", אומר סולומון. לדבריו, בזמן שהם מתפנים לטפל בעניינים אחרים, חשובים לא פחות (שוב, במיוחד כאשר מדובר בחברה אשר נמצאת במצב כלכלי קשה), הליך ה-outplacement כבר 'מתגלגל' קדימה, ומבטיח לפחות דבר אחד, עובדים מפוטרים אשר מרגישים טוב יותר כלפי החברה.

תהליך פרידה מעובדים נכון יכול לסייע לחברה גם בעתיד. בעת ביצוע תהליכי הפרידה מהעובדים, תוכל החברה לשמור קרוב אליה את העובדים אשר נחשבים לחוד החנית, ה'כוכבים' עליהם אסור לה לוותר. הפרידה הנכונה גם תאפשר לחברה להותיר את דלתותיה פתוחות גם עבור אותם עובדים שפוטרו. "בשוק העבודה הדינאמי, בעיקר בעולמות ההייטק והביוטק, דרכיהם של שני הצדדים עשויות להיפגש לא פעם, וכאשר אין מטענים שליליים, חזרתו של העובד למקום בו התפתח וגדל, היא הטבעית ביותר. outplacement מקצועי יאפשר לחברה לקלוט שוב עובדים בהם היא חפצה, גם אם בעבר נאלצה להיפרד מהם מסיבה כזו או אחרת", אומר סולומון.

תגיות

6 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

6.
מה שעינין את המנהל שלי היה לעשות שימוע לפני הפיטורים, אחרי שסיים את הג'וב הזה, ניתק מגע.
לא טלפון לא מייל, אפילו לא ברכת שנה טובה או חג שמח. אגב לא רק הוא אלא גם אנשי משאבי אנוש והעומד בראשם, למרות ששלחתי להם במייל ברכת שנה טובה. וזה לאחר יותר מ 30 שנות עבודה בחברה. זה היחס שמקבלים בחברה הזו . אגב מהעובדים מהשורה הייתה תגובה, אבל מהמנהלים הבכירים , דממת אלחוט, כאילו שלקחו מהם את מחשב.
AVI  |  18.09.13
לכל התגובות