אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הציבור משלם את מחיר הלובי הירוק צילום: עמית שעל

הציבור משלם את מחיר הלובי הירוק

גישה קיצונית ונטולת חזון כלכלי של חלק מאנשי איכות הסביבה הכשילה מהלכים חברתיים חשובים

24.09.2013, 08:14 | יורם גבאי

לימודי המודלים הכלכליים באקדמיה נפתחים בביטוי הנאצל שלפיו "יעדה של אומה הוא למקסם את רווחת אזרחיה". אלא שמיד לאחר מכן מתמקדים כמעט כל המודלים ביצירת רווח, בצריכה פרטית ובמקסום התועלת האישית או העסקית, ודוחקים הצידה נושאים כמו רווחה ואיכות סביבה.

בשנים האחרונות אנו עדים לניסיון להרחיב את שיתוף הפעולה בין כלכלנים לאנשי איכות סביבה ורווחה. המשבר הגלובלי בתחומי איכות הסביבה והמחאה החברתית אילצו את הפוליטיקאים, וגם את הכלכלנים, להקשיב יותר לרחשי הציבור ולשלב בשיקוליהם את תחומי הרווחה, אך שיתוף הפעולה עדיין נותר חלקי. האם ניתן לשנות את המצב?

כשמובילי איכות הסביבה הופכים ללוביסטים

אחת הסיבות לכך שסוגיות סביבתיות לא השיגו את יעדיהן נובעת מכך שהיוזמות של אנשי איכות הסביבה היו לקויות וחלקיות. אפילו כשהמערכת הכלכלית מימנה ותקצבה את היוזמות, או קבעה מסים וקנסות בהתאם לדרישת אנשי איכות הסביבה, אלו לא הצליחו להתרומם.

אחת הבעיות בתחום היא שמובילי איכות הסביבה הופכים לעתים ללוביסטים של תחומיהם, ונוקטים גישות קיצוניות. הגישות הללו מעוותות את המחירים היחסיים בשוק ויוצרות תוצאות שליליות. כך למשל, מס קנייה "נמוך מדי" ומוגבל בזמן שנקבע לרוכשי רכב חשמלי דחף את היצרנים להקדמת השיווק לפני שבשלו התנאים הטכנולוגיים לתהליך הייצור. במקום הורדת המיסוי, המדינה היתה צריכה לסייע במחקר ופיתוח.

הטיפול בנושאים סביבתיים כשל גם בגלל רשלנות ביצועית. המיסוי הכבד על הדלק, למשל, נועד לעודד נסיעה בתחבורה ציבורית, אך השירות שניתן לאזרחים לא מספק, צילום: אוראל כהן הטיפול בנושאים סביבתיים כשל גם בגלל רשלנות ביצועית. המיסוי הכבד על הדלק, למשל, נועד לעודד נסיעה בתחבורה ציבורית, אך השירות שניתן לאזרחים לא מספק | צילום: אוראל כהן הטיפול בנושאים סביבתיים כשל גם בגלל רשלנות ביצועית. המיסוי הכבד על הדלק, למשל, נועד לעודד נסיעה בתחבורה ציבורית, אך השירות שניתן לאזרחים לא מספק, צילום: אוראל כהן

טעות דומה נעשתה בעבר בתחום חוק עידוד השקעות באזורי פיתוח, שבמסגרתו מענק של 38% על ההשקעה יצר כדאיות עבור המשקיעים בתנאים של אי־יעילות. מובילי איכות הסביבה קידמו גם הטלת מס קנייה גבוה על סיגריות ואלכוהול. המהלך הביא להחרפה של תופעות שליליות כמו הברחה, אך היתה לו השפעה קטנה על הצריכה.

בעיה נוספת היתה רשלנות ביצועית בטיפול בנושאים סביבתיים, שהובילה לכך שחלק גדול מהפדיון הגיע לידי העולם התחתון, עם כל המשמעויות השליליות של הדבר. דוגמה נוספת לכישלון בתחום הביצוע היא בתחבורה הציבורית: המיסוי הכבד על רכב ודלק נועד לעודד מעבר לנסיעה ברכבות ואוטובוסים, אך השירות שניתן לאזרחים עדיין איננו מספק.

דילמה נוספת של אנשי איכות הסביבה נוגעת לתחזיות שלא תמיד מתממשות. לדוגמה, משבר האנרגיה העולמי בשנות השבעים "נעלם", לאחר שנמצאו רזרבות אדירות של נפט וגז בעולם.

גם איכות סביבה צריכה להיבחן בראי כלכלי

המסקנה שעולה מהדוגמאות הללו היא שרק תיאום הדוק בין החשיבה הכלכלית, קצרת הטווח יחסית, לבין אנשי איכות הסביבה יכול להביא מזור לרווחה החברתית בעולם. כל אמצעי של איכות הסביבה צריך להיבחן בראי הכלכלי, בראי איתותי השוק, ובתחזיות על ההתנהגות הצפויה של הגופים שפועלים בו. רק כך ניתן יהיה ליצור הרמוניה בין שיקולי הכלכלן לשיקולי איש איכות הסביבה.

השימוש באמצעים מגוונים כמו חינוך, מיסוי וסובסידיות צריך לבוא במינונים מתונים ובתהליך הדרגתי, שתואם לשינויים טכנולוגיים ולתחזיות. רק אז, הרווח והרווחה יתמזגו ליעד משותף: הגדלת הרווחה של תושבי המדינה ואוכלוסיית העולם.

הכותב הוא הכלכלן הראשי של פעילים ניהול תיקי השקעות ולשעבר הממונה על הכנסות המדינה

תגיות

4 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

4.
הממשלה לא רוצה לעודד תחבורה ציבורית או לצמצם עישון
ממי היא תגבה מסים אם לא מרכבים חדשים, דלק, סיגריות, אלכוהול וכו' ? אם יפסיקו כולם לעשן ולשתות אלכוהול, הרי שתוחלת החיים עוד עלולה לעלות. הממשלה גם לא תגבה מספיק מסים, וגם תצטרך לשלם פנסיה שנים רבות יותר, ומהיכן יבוא המימון ? ולמי שזוכר את הסדרה "כן, אדוני ראש הממשלה" - זו היתה הסוגיה על הפרק גם אז...
פלוני , נתניה  |  25.09.13
3.
צריך לומר שנושאי הסביבה מעכבים בניית דירות וגורמים להאמרת מחירי הדירות
כל תוכנית בנייה נתקלת כיום בקשיים רבים הקשורים בהגנה על הסביבה. הדבר גורם להתמשכות ההליכים של התכנון, לצורך למלא דרישות סביבתיות שעלותן גבוהה ולפגיעה ביכולת לספק את הביקוש לדירות במהירות ובמחיר סביר. נושאי הסביבה חשובים לכולם אבל נידמה שהאיזון כיום בין צורכי הסביבה לצורכי האזרחים הוטה לרעת האזרחים.
ב.ק.  |  24.09.13
2.
אלכוהול זה אנשי סביבה? אנשי הסביבה היו הלוביסטים של בטר פלייס?
אתה בטח צוחק עלינו. העלאת מיסים על מוצרים שליליים מגדילה את הברחתם אבל לא הכרתי אנשי סביבה שזה היה "הנושא" מבחינתם. ממשלת ישראל העלתה את המס על הסיגריות כדי להכניס עוד מיסים וזהו אבל היא עשתה זאת באיצטלה של "מס בריאותי" (לא סביבתי!). העניין עם המיסוי על אלכוהול לא ברור לאף אחד. מיזם הרכב החשמלי קודם חזק כשמחירי הדלק עלו בטירוף. דובר בו גם על אינטרס לאומי של חוסר תלות בדלק הערבי. אם כבר, אנשי הסביבה קילקלו לכולם את המסיבה בטענה שהבטריה מזהמת ושעדיף לעבור לתחבורה ציבורית. מס עידוד השקעות הון הוא לא יוזמה סביבתית אלא חברתית. אם כבר, אחת ההגבלות שניסו להטיל על החוק המוזר הזה בתקופה האחרונה היא חיוב החברות לשיפור הניהול הסביבתי. אם כבר, אנשי הסביבה יצליחו לחסוך כאן כסף. מאמר הדעה הזה מערבב בין נושאים, מפיל על אנשי סביבה דברים שלא קשורים אליהם בכלל, ויוצר תחושה כאילו כישלון של תכנון של הממשלה (או השוק הפרטי) הוא באשמת הלובי הסביבתי - ראה דוגמת התחבורה הציבורית שהבאת (איך אנשי הסביבה קשורים כאן? ולמה זה רק אינטרס שלהם? אתה אוהב לשבת בפקקים?) בוא תאשים את אנשי הסביבה גם במצב הביטחוני, בפערים מול מדינות הOECD, בנהיגה בשיכרות, בהפסדים באירוויזיון ובזה שהסוורים מאשדוד לא זכו במירוץ למיליון... לכל הדברים בטוח שאפשר למצוא איזה הקשר סביבתי.
יוני  |  24.09.13
1.
כלכלנים? לפעמים האחרונים בהבנה הטכנולוגיה. אוטו חשמלי? טסלה S, לפני או אחרי הזמן?
גבאי גם מדלג על נושא הנימבים(לא אצלי בחצר) ואי-החלטות ממשלות ישראל ועלותן בסוף לאזרחי המדינה. איחורי הגעת גז תמר ואי בנית אלטרנטיבות תחבורה ציבורית. והרטרואקטיביות של ועדת ששינסקי ומעורבות יתר כלכלנים ביורוקרטים בניהול המשק. ועוד דוגמות רבות לאייפות.
פול  |  24.09.13