אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
"צפינו שמחירי הסלולר יירדו, אבל לא ככה" צילום: ענר גרין

mobile 2014

"צפינו שמחירי הסלולר יירדו, אבל לא ככה"

המשנה למנכ"ל פלאפון מודה שהחברה לא צפתה שמלחמת המחירים בסלולר תהיה כל כך אגרסיבית, מסביר כיצד נערכת פלאפון לדור הרביעי, ומתייחס לסימון שלו כיורש של המנכ"ל גיל שרון: "לא נעים לי לדבר על ירושה אפילו עם סבתא שלי"

02.10.2013, 08:17 | אופיר דור

"ישראל נמצאה עד לפני כמה שנים בחזית מבחינת החדשנות והמהירויות בסלולר, אבל היום שוק הסלולר הישראלי מפגר בשנתיים־שלוש אחרי העולם המערבי. מאז 2011 נפתח בינינו לבין העולם פער כתוצאה מהעיכוב בהשקת רשתות מדור רביעי (LTE)", כך אומר בראיון ל"כלכליסט" המשנה למנכ"ל פלאפון וסמנכ"ל השיווק אסף עופר.

הראיון עם עופר נערך לקראת ועידת המובייל שתיערך בשבוע הבא. עופר מכהן כסמנכ"ל השיווק של פלאפון יותר מ־5.5 שנים, אך את הטייטל של משנה למנכ"ל הוא קיבל רק באוגוסט האחרון. עם התואר קיבל עופר גם את האחריות להקמת והשקת רשת הדור הרביעי של החברה – רשת שתאפשר קצב גלישה סלולרית מהיר בהרבה מהקיים כיום ברשתות מדור שלישי. בשלב זה לא ברור מתי תתאפשר הקמה של רשת כזו.

אסף עופר. "ישראל מפגרת בתחום הסלולר בשלוש שנים אחרי העולם המערבי", צילום: ענר גרין אסף עופר. "ישראל מפגרת בתחום הסלולר בשלוש שנים אחרי העולם המערבי" | צילום: ענר גרין אסף עופר. "ישראל מפגרת בתחום הסלולר בשלוש שנים אחרי העולם המערבי", צילום: ענר גרין

"בלתי אפשרי לגבות 49 שקל לאורך זמן"

כבר בתחילת 2012 מינה שר התקשורת הקודם משה כחלון ועדה שאמורה היתה להכריע, לקראת הקמת רשתות מדור רביעי, כיצד לחלק את התדרים הקיימים בין חמש חברות הסלולר שמחזיקות ברישיון להפעלת תשתית (סלקום, פרטנר, פלאפון, HOT mobile וגולן טלקום), אך עד היום טרם התפרסם מכרז בנושא. במשרד התקשורת מתקשים להחליט כמה רשתות דור רביעי יש להקים כדי לשמור על התחרות, אך לא להציף את הארץ באתרים סלולריים.

"אנחנו מקווים שנשיק רשת LTE כבר ב־2014, ואז נוכל להדביק את הפער מהעולם די מהר", אומר עופר. "ההתרשמות שלי היא שהשר החדש גלעד ארדן והצוות שלו מאוד רוצים לקדם את הנושא הזה. מתי ואיך הם יעשו את זה? קשה לומר. בכל מקרה כבר היום אנחנו עסוקים בהיערכות עסקית ושיווקית לדור הרביעי, ועסוקים בשאלות כמו איך למתג את הרשת החדשה, אילו שירותים להשיק איתה, ואם למכור אותה כשירות נפרד או בתוך החבילות הקיימות".

אחת האפשרויות שמנסה לקדם ארדן היא הקמת רשת דור רביעי אחת שכל החברות ישתמשו בה, וכך לצמצם את כמות האתרים הסלולריים למינימום. עופר לא רואה סיכוי גדול ליוזמה. "הקמת רשת אחת תהיה בעייתית מבחינת כל הנושא של הגבלים עסקיים, וממה שהבנתי הממונה מונע את זה. גם לא הגיוני להקים חמש רשתות ושיהיו בישראל 10,000 אתרים. המגמה בעולם היא של שיתוף אתרי סלולר, ובאנגליה שנחשבת לשוק תחרותי חמש חברות הקימו יחד שתי רשתות. זה מקטין את העלויות והחיסכון עובר לצרכן".

הקמת רשת דור רביעי תעלה לא מעט. למה אתם צריכים את זה בכלל?

"הגידול החד בגלישה הסלולרית מביא לכך שקיבולת הרשתות הולכת ואוזלת, והדור הרביעי מאפשר הגדלה של הנפח שניתן להעביר ברשתות בצורה היעילה ביותר. כמו כן, רשת דור רביעי עם מהירות גבוהה יותר תהיה מקור הכנסות כי היא תגדיל את השימושים של הלקוח. בחלק מהמדינות גובים פרמיה מהלקוח על השימוש ב־LTE.

"קשה לדעת מה האפליקציות שיתפסו בדור הרביעי, ואם לדוגמה הנושא של שיחות וידיאו יצבור תאוצה כעת, אבל אנחנו מעריכים שנושאים כמו הארנק הסלולרי והחיבור של מכשירים לרשת יתחזקו", ממשיך עופר. "באירופה מ־2015 כל כלי רכב יהיה חייב להיות מחובר למערכת מרכזית בעזרת כרטיס SIM. כך המדינה תוכל לנהל טוב יותר את התנועה בכבישים ולהתריע בפני הנהגים על תאונות למשל".

הנושא של חיפוש מנועי צמיחה חדשים מהותי עבור חברות הסלולר בימים שאחרי המפץ הסלולרי שהוביל לשחיקה בהכנסות. עופר מודה בכנות כי אף שבחברה התכוננו במשך שנתיים לכניסה של גולן טלקום ו־HOT mobile לשוק, גם הם הופתעו מעוצמת התחרות שנוצרה. "בלי להגזים הרצנו עשרות תרחישים כהכנה, חלקם מאוד קיצוניים והם לא התממשו למזלנו", אומר עופר. "מבחינת המחירים שגולן ו־HOT הציעו בהשקה לא היתה הפתעה. החברה־האם של גולן בצרפת, Free, גובה 20 יורו על סלולר, וזאת רמת המחירים שהיה הגיוני עבורו להציע. מה שכן, לא ציפינו שהמחירים יירדו בהמשך ל־69 ו־49 שקל לחודש. אני גם משוכנע שהמחירים האלו לא סבירים ולאורך זמן לא יישארו. הם פשוט לא מכסים את העלויות הגולמיות".

האשימו אתכם שנגררתם אחרי גולן ו־HOT וגם ירדתם במחיר ל־99 שקל.

"הבנו מהר מאוד שנוצרה כאן מציאות חדשה ושזו תהיה הדרך היחידה לשמור על בסיס הלקוחות. בסופו של דבר גם סלקום ופרטנר נאלצו לרדת במחיר ואפילו יותר מאיתנו. אני חושב שההחלטה הזאת וההחלטה למהר ולחתום הסכמי אירוח עם רמי לוי ו־HOT mobile, הביאו לכך שאנחנו נשחקנו הכי פחות מבין החברות הוותיקות במינויים ובהכנסות".

יש חשיבות למותג בסלולר בכלל? נראה שהכל הפך למאבק על מחיר.

"בפירוש כן, דווקא כשכל המוצרים הם סחורה זהה גדלה משמעותית החשיבות של מותג. המחירים היום בשוק הם סביב ה־99 שקל, פלוס־מינוס 20 שקל למעלה או למטה. המיתוג שלנו כרשת המהירה בישראל הוא נכס אדיר, והלקוחות מוכנים לשלם פרמיה של 20 שקל כדי להיות איתנו".

דיוויד גילה הממונה על ההגבלים העסקיים , צילום: אוראל כהן דיוויד גילה הממונה על ההגבלים העסקיים | צילום: אוראל כהן דיוויד גילה הממונה על ההגבלים העסקיים , צילום: אוראל כהן

הנושא של רשת הסלולר המהירה ביותר הוא קונפליקטואלי וכיום שתיים טוענות לכתר - פלאפון ופרטנר. שתיהן מפרסמות את עצמן כמהירות ביותר, ובעבר כבר התנגחו בנושא כשפרטנר דרשה מהרשות השנייה להוריד משידור פרסומת של פלאפון. "היינו הראשונים בארץ ובין חברות הסלולר הראשונות בעולם ששמו במרכז את הנושא של מהירות סלולרית", אומר עופר, ושולח מסר ברור למתחרה הכתומה.

"התאגדות העובדים לא פגעה במותג"

פלאפון היתה הראשונה מבין חברות הסלולר שבה הוקם ועד עובדים יציג. החברה הכירה בוועד בינואר לאחר מאבק קשה של יותר מארבעה חודשים שכלל שיבושי עבודה בחברה, הפגנות עובדים וחילופי האשמות בין הנהלת פלאפון להסתדרות. מאז ינואר שקט בגזרת פלאפון והוועד וההנהלה מנהלים משא ומתן לחתימה על הסכם שכר קיבוצי. התארגנות העובדים בפלאפון הובילה להתארגנות דומה גם בסלקום וב־HOT.

לדברי עופר, "להתאגדות ולנושא הוועד לא היו השפעות ברמת תפיסת המותג של פלאפון. אנחנו בודקים את התפיסות באופן קבוע, אבל לא ראינו שינוי אחרי ההתאגדות. מהבדיקות שלנו אנחנו רואים שגם בסלקום לא היתה השפעה על המותג בעקבות המאבק עם הוועד שם. למרות שהיו לנושא אזכורים בתקשורת, זה היה בסופו של דבר עניין פנימי בחברה שנמשך תקופה לא ארוכה".

בכל זאת פלאפון זכתה לא פעם לכותרות לא מחמיאות בתקשורת.

"אני חושב שהיה ברור שהכותרות היו בקשר ליחסי עבודה פנימיים בחברה, ולא לפלאפון כחברת סלולר. הלקוחות גם לא הרגישו בצורה משמעותית את ההתאגדות מבחינת השירות שקיבלו והאינטרס של העובדים בחברה היה להמשיך לתת שירות ולמכור מוצרים. זה לא משהו שהשפיע על האסטרטגיה השיווקית שלנו".

אתם ממשיכים לקדם שירותי תוכן כמו נפח אחסון בענן, אנטי־וירוס רשתי ומוזיקה, אף שיש שפע של אפליקציות ואתרים חינמיים שנותנים כאלו דברים.

"אנחנו פועלים בעולמות שיש לנו בהם ערך מוסף כבעלי הרשת. אנטי־וירוס זה מקום שבו יש לנו ערך מוסף, כי אנחנו יכולים להציע מוצר שמונע מעבר של וירוס ברשת בכלל ומגן על הגישה אליך. לעומת זאת, מעולם של מכירת משחקים כמעט יצאנו, וגם שירותי הניווט נמצאים בדעיכה מאז ווייז ואופציות חינמיות אחרות. בנוגע למוזיקה, השירות שלנו הוא הגדול בארץ עם יותר מ־100 אלף לקוחות, והוא מקור ההכנסה הגדול ביותר של תעשיית המוזיקה בישראל. הסיבה שאנחנו בתחום המוזיקה היא שהשחקנים הגדולים בעולם כמו פנדורה ו־spotify לא מגיעים לארץ. אם spotify היו מחליטים להגיע לכאן, היינו מפנים להם את הדרך כי הם בוודאות טובים יותר מאיתנו במוזיקה".

נכנסתם גם לתחום התשלומים דרך הסלולר אף שהפתרון שלכם מאוד ראשוני ומספר בתי העסק שתומכים בנושא קטן מאוד.

"נכנסנו ראשונים כבר ביולי, ובניגוד להצהרות, ממה שאנחנו יודעים גם בשבועות הקרובים לא נראה חברת סלולר נוספת שתיכנס לתחום. לא ציפינו להרוויח מזה ב־2013, אבל בעוד שנתיים הארנק הסלולרי יהיה משמעותי. עד שהתחום יהיה בשל מבחינת הפתרונות, אנחנו מקווים שיהיו לנו עשרות או מאות אלפי לקוחות".

הטייטל של משנה למנכ"ל מסמן אותך כיורש של גיל שרון, דיברת איתו על זה?

עופר נבוך: "הכיוון של להיות מנכ"ל הוא בהחלט הכיוון שלי. אם זה יקרה, רק הזמן יגיד. לא דיברתי עם גיל על ירושה, וזה משהו שלא נעים לי לדבר עליו אפילו עם סבתא שלי".

תגיות

24 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

24.
מאד מצער שמנכלי וסמנכלי החברות הוותיקות לא בכלא. היה צריך להעמידם לדין פלילי.
3 החברות תיאמו בניהם מחירים למעלה מעשור. התיאום הזה הוא עבירה פלילית חמורה. "בזכות" יועמ"מ חלשים ונרפים לא נפתחה נגדם חקירה פלילית (כמו גם נגד מנהלי הבנקים) חבל שעוד מראיינים את האנשים האלו בתקשורת. הציבור לא מבין שמדובר בעבירה פלילית חמורה והרפורמה של כחלון הייתה צריכה להיות מלווה גם בצעדים פליליים.
mik776  |  06.10.13
22.
לך תאכל ת*ת... מותג עאלק. מר משנה למנכ"ל של חברה גזלנית וחצופה.
הייתי אצלכם כמה שנים טובות... לפניכם הייתי גם בסלקום (שאותם אני לא סובל) וגם אצל אורנג'. 3 החברות הגדולות, הגזלניות, החצופות והעשקניות שנהנו לגבות ממני ומכלל הציבור גביית יתר חסרת כל פרופרציות... אצל אורנג' ופלאפון הייתי לקוח מרוצה בסה"כ, אפילו שפה ושם (אני מניח כמו בכל חברה) גביתם אותי קצת יותר מדי והיו כל מיני בעיות. את השם של סלקום אני לא מסוגל לשמוע אפילו ואני בז לחברה הזו. אחרי שהגיעו המפעילים החדשים (ווירטואליים או שלא), עם המחירים הנהדרים שלהם, ואחרי כל השינויים לטובת הצרכן במעבר מחברה לחברה (השארת המספר האישי, מהירות ניתוק וכו'), לא חשבתי פעמיים ועזבתי אתכם... למה זה מר משנה למנכ"ל? בגלל שכל השנים הצעתם לי ב- 500 ש"ח (ואני מפרגן פה ולא רושם 700 ש"ח או 1000 ש"ח) מה שמסתבר שהיום (עם כל העלייה המטאורית ביוקר המחיה והדלק והעניינים) אתם יכולים למכור ב- 100 ש"ח. רגע, אז עכשיו אחרי כל העליה ביוקר המחיה אתם מוכרים ב- 100 ש"ח מה שכל השנים מכרתם בפי 5 יותר? למה זה מר משנה למנכ"ל? בגלל שהייתם צריכים לתחזק את המותג? את המשכורות המנופחות למנהלים ולשדרת הניהול (שהרי לפשוטי העם תשלמו מינימום או ממש קצת מעל)? את עודף הרווח למשקיעים ולבעלי המניות? את הדיבדנדים? את הרווחים המטורפים שהיו לכם בעבר ממש כמו חברות הביטוח והבנקים כיום? את המהירות שאתה מדבר בשבחה? או בגלל חמדנות יתר ושוק שבוי, ופשוט כי הלקוח היה כלב ויכלתם לגבות אותו יותר? אז למרות שאני מדגיש שהייתי לקוח מרוצה ורגוע, תחושת הגזל והפראייריות לא משתה ממני בלילות והופיעה לי בחלומות. עברתי קודם כל לרמי לוי ב- 88 ש"ח. חודש אחרי שהוא הציע את עצמו לציבור. לא חשבתי פעמיים ועזבתי אתכם בצעדי הורה וגילה ודיצה ורינה. אחרי שנה לגולן טלקום ב- 50 ש"ח. לא חשבתי פעמיים לפני שגם את רמי לוי שהייתי מאוד מבסוט אצלו עזבתי בשביל פחות 30 ש"ח לחודש. מחיר, מחיר, מחיר. את הסיסמא הזו לימדו אותך באוניברסיטה? ותודה רבה לכחלון. וכל מי שעוד לא עבר לחברות האחרות, ונשאר ב- 3 החברות שגזלו ועשקו אותו במשך שנים רבות - לכם אני רק אקרא חלשי אופי וצרכנים מטומטמים. בהצלחה לכולם.
ביולוג ירושלמי  |  03.10.13
21.
כך הם עושים עסקים כנסו
במשך שנתיים גבו מאמא שלי בת 84 על משחקים שכביכול הזמינה במשך 24 חודשים .על טלפון שיודע רק לחייג. שגליתי את זה עובדי החברה "הנחמדים" שגם להם יש הורים ואולי מבוגרים , הפנו אתונו לבית המשפט. הכל מתועד הכול בכתב כך לא מתנהגת חברה מכובדת לאנשים מבוגרים.
סובלימציה  |  03.10.13
לכל התגובות