אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הרפורמה שיכולה למנוע תאונות רכבת מתעכבת יותר משנה צילום: חיים הורנשטיין

הרפורמה שיכולה למנוע תאונות רכבת מתעכבת יותר משנה

תחזוקה לקויה גרמה לפי ההערכה לתאונת רכבת המשא בשבוע שעבר. מהלכי ייעול ובהם הקמת חברה־בת למטענים, ממתינים כבר שנה וחצי

03.10.2013, 07:01 | ליאור גוטמן

שנה וחצי לאחר שהממשלה החליטה לבצע רפורמה ברכבת, רפורמה שהיתה עשויה למנוע את התאונה שבה התהפכו בשבוע שעבר חמישה קרונות רכבת משא ליד קריית גת, המהלך עדיין לא יצא לפועל.  

קראו עוד בכלכליסט

בדיקת רכבת ישראל בוחנת מה גרם להתהפכות, והאם תחזוקת קרונות המשא בוצעה בזמן. בתאונה לא נגרם נזק סביבתי למרות החומרים המסוכנים שנשאו הקרונות, אך תנועת רכבות הנוסעים בדרום נעצרה לשעות רבות.

ממידע שהגיע ל"כלכליסט" עולה כי ייתכן שההתהפכות נגרמה מבוכנה שלא פעלה באחד הקרונות. התאונה עוררה מחדש את הצורך במהלכי ייעול ברכבת, שעליהם הוחלט בתקופת הממשלה הקודמת. באפריל 2012 הושקה רפורמה בחברה, שכללה הוצאת 30% מעבודות תחזוקת הרכבת למיקור־חוץ והקמת שתי חברות־בנות להובלת מטענים ולפיתוח נדל"ן למסחר במתחמי הרכבת.

קרונות שירדו מהפסים ליד קריית גת , צילום: חיים הורנשטיין קרונות שירדו מהפסים ליד קריית גת | צילום: חיים הורנשטיין קרונות שירדו מהפסים ליד קריית גת , צילום: חיים הורנשטיין

סעיף התחזוקה נמצא בהליכי מכרז וצפוי לצאת לדרך בתחילת 2014. החברה־הבת למטענים טרם אוישה בפועל .באתר רשות החברות מוזכר שמה של החברה, אך עד כה לא מונו לה דירקטורים או מנכ"ל. הקמת חברה־בת למטענים צפויה לצמצם פעילות של חברות שילוח שעובדות עם הרכבת. אחת הבולטות שבהן היא חברת מילניום, בניהולו של פעיל הליכוד פיני סבח שבמרץ אף מסוף בנמל אשדוד.

במשרד התחבורה דחו את הטענות ומסרו: "השר ישראל כץ יזם את הקמת החברות־הבנות, ונאבק להוציאן לפועל. כל ניסיון לטעון אחרת הוא שקרי".

מרכבת ישראל נמסר: "תפקיד חברות השילוח העובדות עם הרכבת לא יבוטל בהכרח כחלק מהרפורמה, אך ייתכן שישתנה. מהרגע שהסתיימה ההכנה להקמת החברות, החומרים הועברו לאישור ממשלה". סבח מסר: "אני לקוח של הרכבת והיא מתפרנסת ממני בעשרות מיליוני שקלים בשנה. לא בטוח כלל שאפגע מכניסת מפעיל אחר".

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות

4 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

3.
גם את התאונה הזאת היה ניתן למנוע כמו גם את התאונה הנוראית בבית יהושע
מערכת האיתות והבקרה ברכבת ישראל היא מהטובות שיש....רק שלא יודעים מה לעשות איתה ואיך לנצל את המיטב שבה למניעת אירועים שכאלה. 6ק"מ לפני האירוע,קיבל הנהג הודעה מהפיקוד בדבר נזק אפשרי לרכבת שלו.נאמר לו לעצור ולבדוק בקרית גת,תחנה שבכניסה אליה יש מסוט.ברגע שגלגל שמוט פוגש במסוט ,הוא קורע את כל הרכבת(בדיוק כמו בתאונה הקטלנית באשדה-גרמניה) !!! את זה ניתן היה למנוע באם האתת בפיקוד היה מחליף מיידית את הסימנור(רמזור איתות מסילתי) לאדום ומורה לנהג לעצור מיידית את הרכבת לבדיקה על הקו הראשי !!!! גם את התאונה הקטלנית בבית יהושע ניתן היה למנוע באם האתת בפיקוד היה מחליף מיידית את הסימנור(רמזור איתות מסילתי) לאדום!!! כך הרכבת הייתה נבלמת אוטומטית 1ק"מ לפני המפגש עם רכב מצ'וקמק. בפועל,נעשו נסיונות כושלים לתפוס את הנהג במירס. האשם בשני המקרים:פיקוד הרכבת,שפועל אגב לפי הנחיות ההנהלה ועוד טיפ על התאונה בבית יהושע: קטר בעל מבנה אחר היה מעיף את הרכב שעמד על המסילה ולא היה נגרם כל נזק לרכבת.....כמו שנאמר "שחיתות תמיד עולה בחיי אדם"
מומחה לרכבות , מרכז  |  05.10.13