אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
החברה שבונה את קו הרכבת באילת ברשימה השחורה צילום: אוראל כהן

בלעדי לכלכליסט

החברה שבונה את קו הרכבת באילת ברשימה השחורה

חברה סינית שצפויה לעבוד על פרויקט ענק באיראן נבחרה לבצע את המיזם הישראלי. בארה"ב היא נמצאת ברשימת החברות האסורות למסחר

08.10.2013, 07:06 | שאול אמסטרדמסקי

החברה הסינית שעשויה לבנות את קו הרכבת באילת צפויה לעבוד גם על פרויקט בניית קו רכבת בין איראן לארמניה. כך נודע ל"כלכליסט". 

קראו עוד בכלכליסט

משרד התחבורה חתם על מזכר הבנות (MOU) לשיתוף פעולה עם ממשלת סין בתחום תחבורה ותשתיות. על פי הודעת משרד התחבורה מיולי 2012, הגוף שאחראי בצד הסיני על שיתוף הפעולה הוא חברת CCCC - China Communication Construction Company.

החברה הסינית לוקחת בימים אלה חלק בפרויקט תשתיתי ענק באסיה, ובמסגרתו היא תבנה קו רכבת חדש בין איראן וארמניה שאמור לחבר בין הים השחור והמפרץ הפרסי ולשמש ציר יבשתי חשוב בעלות של כ־3.5 מיליארד דולר ובאורך של יותר מ־300 ק"מ.

החברה הסינית, שמעסיקה יותר מ־112 אלף עובדים ומתמקדת בין השאר בתכנון ובנייה של תשתיות תחבורה בסין, אסיה, אפריקה ודרום אמריקה, אמורה לקחת חלק בבניית קו הרכבת לאילת, שהתוואי שלו אושר בישיבת ועדת השרים לענייני פנים בתחילת השבוע. 

רכבת ישראל (ארכיון), צילום: ערן יופי כהן רכבת ישראל (ארכיון) | צילום: ערן יופי כהן רכבת ישראל (ארכיון), צילום: ערן יופי כהן

באוגוסט שעבר, אחרי החתימה על מזכר ההבנות, הגיעו נציגי החברה הסינית לישראל לסייר בתוואי הרכבת המתוכנן. בינואר 2013 נבחרה החברה הסינית להוביל את צוות הפיתוח של הפרויקט, בשותפות עם חברה־בת של חברת הרכבות הרוסית (SCR) ובמימון של חברת השקעות שממוקמת בדובאי.

לפני כחודש חלה התקדמות משמעותית בפרויקט כשהחברה הסינית, שמכינה את תוכנית הפיתוח של קו הרכבת, השלימה את בדיקת ההיתכנות הכלכלית ופרסמה את המלצותיה לתוואי הרכבת.

זאת ועוד, בשל הקשרים עם ממשלת איראן, חברת CCCC נמצאת לפחות בשתי רשימות שחורות של חברות שאסורות בקשרי מסחר. הראשונה היא הרשימה השחורה של מדינת אילינוי. בינואר 2013 פרסם הסנאט של מדינת אילינוי את הרשימה השחורה המעודכנת שלו. ברשימה זו, הכוללת חברות שאין להשקיע בהם כספים אמריקאיים, נמנית גם חברת CCCC.

מלבד אילינוי, באוקטובר 2013 פרסמה קרן הפנסיה של עובדי המגזר הציבורי באוהיו עדכון לרשימת החברות שאסורות בהשקעה, ובהן גם החברה הסינית.

בסוף השבוע פורסמה חוות דעת של ראש המוסד לשעבר אפרים הלוי ובה טען כי הקשר עם הסינים עלול לפגוע ביחסים עם הממשל האמריקני.

ממשרד התחבורה נמסר: "משרד התחבורה פנה למדינות המובילות בעולם בתחום הרכבות כדי לקבל את הצעתן להקמת קו הרכבת לאילת וממשלות צרפת, סין וספרד הן בין המדינות המגלות עניין רב בהקמתו. במידה ויוחלט על ביצוע הפרויקט באמצעות ממשלה זרה וסין תיבחר להקים את המיזם, נקפיד על כך כי לא תעבוד עם שום חברה הפוגעת בחרם מול אירן ותעמוד בכל הקריטריונים הבינלאומיים".

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות

11 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

10.
50 מיליארד שח???!! זה משכנתא בגבה החוב הלאומי..הזוי
ל9 .. זו בעיקר רכבת מסע לאוניות עצומות. יהיה צריך לחצוב נמל לאוניות מסע באילת. אז כבר תשכח מהאילת שהכרת עם המים הנקיים והדגים. הלכה התיירות מאילת.. וגם זה פרוייקט שבכלל לא יהיה רווחי קראתי. כי מי ירצה לפרוק באשדוד לרכבת ואז שוב למשיאות (כי הרכבת לא מגיעה לנמל אילת) ואז שוב לאוניות באילת. אילת תהייה מלאת משאיות כל היום מ אז מה יקרה לתיירות באילת כשכל זה יקרה והמים של אילת יהיו מזוהמים מאוניות עצומות. בקיצור.. שמישהו יציל את האילתים מהרכבת לאילת.
דמי , השרון  |  08.10.13
9.
מי שמנסה להכשיל את הפרוייקט יודע שמדובר באינטרס ישראלי ממעלה ראשונה
לכל הארגונים "לזכויות" למיניהם שמציפים את התקשורת באינפורמציה על: פגיעה בטבע, פגיעה בחרם על איראן ופגיעה בשקר כלשהו....הם נגד מפני שמדובר במיזם שיהפוך את ישראל לאתרוג בעיני הסינים והרוסים ויהפוך את מפת האינטרסים העולמיים. זה ממש לא מתאים לעוכרי ישראל. אז כשאתם קוראים ידיעות מהסוג הזה, הפעילו את המסננת במוח ותחשבו לבד. המיזם הזה, הוא עוקף תעלת סואץ שלא מתפקדת, נתונה לסיכונים בטחוניים שיכניס לנו מיליארדים, היות והסינים זקוקים למעבר הזה להעברת סחורות בצורה נואשת ממש. הסינים לא זקוקים לעוד פרטוייקט בנייה, יש להם בשפע. הם רוצים לפקח ולראות שהפרוייקט נבנה נכון, בטיחותי וטוב, למען האינטרס שלהם. אז לכל המתנגדים , תחשבו שוב טוב טוב.
הזהרו מפרסומים נגד הפרוייקט  |  08.10.13
7.
בשיחות ביניהם הסינים צחקו עלינו....
הם לא מצליחים להבין למה היהודים (שבסין נחשבים לחכמים!) משקיעים כל כך הרבה כסף לבנות רכבת שתוביל כמה אלפי אנשים בשנה מכפר גדול (תל אביב) לכפר קטן (אילת). בכסף הזה אפשר לסבסד חברות תעופה שיטיסו אלפי אנשים בעלות של 50שח 50 שנים! או אוטובוסים שיסיעו עשרות אלפי אנשים בעלות של 10שח ב-100 השנים הבאות. הרכבת הזאת תהיה פיל לבן ובכיה לדורות.
דובר סינית  |  08.10.13
לכל התגובות