אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
דיוויד גילה על שוק הרכב: "הצעד היחיד שלא יגרום נזק לציבור הוא פיקוח מחירים" צילום: אוראל כהן

דיוויד גילה על שוק הרכב: "הצעד היחיד שלא יגרום נזק לציבור הוא פיקוח מחירים"

הממונה על ההגבלים העסקיים בדיון בוועדת הכלכלה על חוק רישוי שירותים לרכב: "מצאנו שהריכוזיות בענף זה אינה גבוהה, הבעיה היא בהפרשים בין המחירים שייבואני הרכב גובים מהלקוחות הפרטיים ומהלקוחות המוסדיים וחברות הליסינג"

09.10.2013, 11:39 | חן פונדק
"בחנו את הצעדים העיקריים שהועלו כדי לפתור את הבעיה והצעד היחיד שלא יגרום נזק לציבור הוא פיקוח מחירים. פיקוח הוא צעד נחות לעומת תחרות, אולם כשלא ניתן ליצור תחרות אז פיקוח הוא לא מילת גנאי", כך אמר הממונה על ההגבלים העסקיים, פרופ' דיוויד גילה, בדיון השני על חוק רישוי שירותים לרכב בוועדת הכלכלה בראשות פרופ' אבישי ברוורמן (עבודה).

קראו עוד בכלכליסט

מדובר בחוק שנולד לפני מספר שנים, שנועד למסד את העיסוק בכל ענפי הרכב בישראל, החל בייבוא מקביל וכלה בענף המוסכים וענף ייצור הרכב. החוק יסמיך את שר התחבורה לקבוע את התקנות. לפי הצעת החוק, תקנות אלו לא יבואו לאישור ועדת הכלכלה, אולם סביר כי הוועדה תשנה זאת בסעיפים רבים. סך הכל החוק כולל 192 סעיפים.

דיוויד גילה הממונה על ההגבלים העסקיים, צילום: אוראל כהן דיוויד גילה הממונה על ההגבלים העסקיים | צילום: אוראל כהן דיוויד גילה הממונה על ההגבלים העסקיים, צילום: אוראל כהן

החוק עבר מספר גלגולים: תחילת דרכו היתה בוועדת זליכה להסדרת ענף הרכב. אלא שלאחר פרסום מסקנותיה של הוועדה, שר התחבורה ישראל כץ הכריז על כינונה של ועדה נוספת, הפעם בשיתוף עם אנשי האוצר. הוועדה שכרה את שירותי חברת הייעוץ החיצוני "שלדור", שקבעה שורה ארוכה של מסקנות שלא התאימו לדעותיו של השר כץ אודות היעדר תחרות בענף הרכב.

בנוסף הוגש דו"ח של הממונה על ההגבלים העסקיים בנושא ענף הרכב.

גילה הסביר כי הדו"ח של הרשות נוגע לנתונים מ-2011 ונוגע רק לשוק יבוא רכב חדש ומכירתו. "מצאנו שהריכוזיות בענף זה אינה גבוהה יחסית לשווקים אחרים. שלושת הפירמות הגדולות ביותר הן 50%. יש 12 שחקנים מרכזיים ולכן אין בעיה של ריכוזיות. אך אין זה אומר שההתנהגות של השחקנים כלפי הלקוחות היא תחרותית. הבעיה היא בהפרשים בין המחירים שייבואני הרכב גובים מהלקוחות הפרטיים ומהלקוחות המוסדיים וחברות הליסינג שאינם מוסברים על ידי הבדלי עלויות. הכוח הזה לא מרוסן על ידי התחרות של המספר הגדול של השחקנים בענף", הסביר גילה. הוא הוסיף כי "בין הייבואנים יש שחקנים שאינם מציגים הפרשים בין מוסדיים ללקוחות פרטיים ולכן הפיקוח צריך להיות פר יבואן".

עו"ד יורם בונן המייצג את יבואנית הרכב כלמוביל אמר בוועדה: "פיקוח מחירים אינו טריוויאלי. מגיעים למקטע של מוצרים ומחליטים שמישהו הרוויח שם יותר מדי. יושבים פה בחדר כל מיני אנשים ממקצועות שונים שאולי מרוויחים יותר ממקביליהם. אז הם מרוויחים יותר מדי?"

ברוורמן השיב כי "הרטוריקה יפה, אולם בהצעה הזו אין יותר מדי פיקוח על המחירים".

תגיות

10 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

10.
תורידו מיסים, הכי פשוט והכי צודק
האזרח עובד, שילמו לו משכורת, שילם את המס על השכר ( מס הכנסה, ביטוח לאומי, מס בריאות וכו ') עכשיו הוא רוצה לקנות מכונית אומרים לו, המכונית עולה בח"ל 50K, בארץ 100K ש"ח, מה יוצא ? שמשכורת נטו שהוא הרוויח, שווה 50% כאשר הוא קונה רכב !!!!! זה הגיוני ? לא זה צודק ? בוודאי שלא אז אולי אתם שם למעלה, אנשי ה"צדק החברתי" תתקנו את העיוות הזה , ואז לא צריך פיקוח ושמיקוח ואפשר יהייה לפטר איזה 500 פקידים שחיים על חשבון הציבור הסיכום: למה עוד מס ? כבר שילמנו מס במשכורת , יללללה תרדו מאיתנו גזלנים
קולוראבי , בגינת הירק  |  12.10.13
9.
זה המיסים, טמבל!!!
מה שמנפח את מחירי הרכב זה המסים (יותר ממאה אחוז מס). זה אומר שאותו רכב שקנינו בארץ שילמנו פי שלוש מאשר בארה"ב. מה כבר משנה התחרות כשהממשלה בטוחה שהכסף שלה ולא מוכנה לוותר על שקל מס? איך היא יכולה לדרוש מאחרים להוריד מחירים אם היא בעצמה דורשת ומתמכרת לכל כך הרבה מס שמייקר פה באופן מטורף את כל המחירים? מספיק לשדוד את האזרחים! הממשלה זקוקה בדחיפות לתכנית גמילה מהתמכרות למיסים.
מירית  |  10.10.13
7.
העלות רכב על חשבן פנסיה
אני מכיר הרבה קבלנים שאין להם ברירה וטנדר שלוקח אותם בשעות הבוקר המוקדמות עם הפועלים שלהם לעבודה עם זה מהוד השרון או מאום אל פחם . טנדר עם חמש מקומות שמאחור ארגז כלים שמסיע יום יום פועלים לעבודה פיזית . עולה לקבלן מאות אלפי שקלים תוסיפו לזה ביטוח יקר אובדן ערך עלויות תחזוקה . ועל כל זה שעסוק בתשעים אחוז בעבודה המדינה מכירה לקבלן ב40 אחוז הוצאה זה שחיטה זה חוסר הוגנות זה פגיעה קשה בעסקים הקטנים זה גורם לאותם קבלנים לשלם לבנק לליסינג על הרכב אלפי שקלים על חשבון אי תשלום לפנסיה . הגענו למצב שטנדר עובד עולה בחודש בין שמונה לעשר אלף ש"ח לקבלן זה מטורף לגמרי והמדינה היה שגורמת לזה היה ששוחטת את המעסיקים הקטנים והחשובים האלו שקמים בבוקר לעבודה ליצירה שמתמודדים עם שמש של קיץ וגשם של חורף . שלוקחים עובדים מהפרפריה שמעסיקים אנשים שהם לא היטק . במקום לעודד תעסוקה במקום לעודד יצירה במקום לעודד עסקים קטנים כאלו שהם יעילים יצירתים הורגים אותם שוחטים אותם .
חיים  |  10.10.13
לכל התגובות