אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
שוק הסנדביצ'ים המוכנים בדרך לדואופול? צילום: עטא עוויסאת

בלעדי לכלכליסט

שוק הסנדביצ'ים המוכנים בדרך לדואופול?

שנה וחצי לאחר שרכשה את יצרנית הכריכים סנאק טיים, מאפיית ברמן מוכרת אותה ליצרנית הלחמים עינת. חלק מהקמעונאים חוששים מהרעת תנאי הסחר בענף הסנדביצ'ים, מה שעלול להביא לעליית מחירים, בעוד אחרים טוענים כי המיזוג נדרש

10.10.2013, 08:21 | אורנה יפת

הממונה על ההגבלים העסקיים פרופ' דיויד גילה בוחן מיזוג בין שתיים מהשחקניות הגדולות בשוק הכריכים: סנאק טיים (Snack Time) של מאפיית ברמן, ועינת תעשיות מזון. זאת בעקבות כוונתה של עינת לרכוש את חברת הכריכים שבבעלות ברמן. עסקת המכירה אמורה להתבצע שנה וחצי בלבד לאחר שברמן עצמה רכשה את סנאק טיים. בתקופה הקרובה צפוי גילה לפרסם את חוות דעתו על העסקה, ולקבוע האם היא עלולה לפגוע בתחרות בשוק הסנדביצ'ים.

התקשו לייצר סינרגיה

סנאק טיים ועינת נחשבות לשתיים מהשחקניות הוותיקות בענף הכריכים המוכנים, שבו פועלות גם חברת לורד סנדביץ' וחברת מבושלת. על פי ההערכות, שוק הכריכים מגלגל מחזור מכירות שנתי של קרוב לחצי מיליארד שקל, מתוכם כ־200 מיליון שקל לשוק הקמעונאי והשאר לשוק המוסדי.

ברמן נכנסה לשותפות בסנאק טיים במרץ 2011 ורכשה 51% ממניות החברה שהוחזקו במלואן על ידי קיבוץ בארות יצחק. הרכישה נעשתה תוך התחייבות להזרמת כספים להשקעה בציוד שיאפשר את פיתוח המפעל. מאוחר יותר יצא קיבוץ בארות יצחק מהשותפות, וברמן נשארה בעלת המניות היחידה בחברה.

ההחלטה למכור את הפעילות ולצאת מתחום הכריכים המוכנים תקופה קצרה יחסית לאחר שנכנסה אליו, התקבלה בברמן לאחר שהתברר כי הפעילות אינה סנרגטית לפעילות החברה. נושא הלוגיסטיקה והקושי לייצר שלושה סוגי כריכים: חלביים, בשריים ופרווה, בשילוב הוצאות התפעול הנדרשות בשל נושא הכשרות, הקשו על המאפייה לממש את הסינרגיה בין סנאק טיים לברמן, כפי שציפתה האחרונה לייצר בעת שרכשה את המפעל.

מלבד הכריכים המוכנים, סנאק טיים עוסקת גם בייצור של סלטים לארוחות מוכנות. מוצריה נמכרים ברשתות חנויות הנוחות, בפיצוציות ובשוק המוסדי. החברה משווקת ארוחות מוכנות ארוזות הכוללות גם עוגות ושתייה, ובין היתר משווקת מגשי כריכים לאירועים הנערכים על ידי חברות קייטרינג. עינת תעשיות מזון נמצאת בבעלות קיבוץ עינת ומתמחה בייצור מוצרי מאפה כגון לחמים ולחמניות. החברה נחשבת ליצרנית המובילה בישראל של קרוטונים ופירורי לחם, ומשווקת את שני המוצרים הללו בשוק המקומי לאסם, תלמה ושטראוס ובשוק הבינלאומי גם ליוניליוור, נסטלה, וקראפט פודס. ב־2005 החליטה עינת תעשיות להיכנס לתחום המוצרים "על הדרך", והחלה לייצר כריכים מוכנים - בשלב ראשון לחנויות הנוחות ומאוחר יותר גם לשוק המוסדי.

אילוסטרציה, צילום: shutterstock אילוסטרציה | צילום: shutterstock אילוסטרציה, צילום: shutterstock

בעבר נכנסו לתחום הפצת הכריכים המוכנים גם חברות המזון הגדולות. שטראוס הפיצה את מוצרי סנאק טיים מ־2002 ועד 2007, והאחרונה ייצרה את מוצריה תחת המותג שטראוס. שטראוס אף ניהלה משא ומתן לרכישת סנאק טיים בעבר, אך בסופו של דבר החליטה לצאת ב־2007 מתחום הכריכים המוכנים. במקביל הפיצה תנובה את מוצריה של לורד סנדביץ', אך שיתוף הפעולה בין החברות לא עלה יפה והסתיים בהליכים משפטיים, ומזה 3.5 שנים תנובה אינה מפיצה את מוצרי החברה.

שחקן אחד פחות

עיקר המכירות של החברות הפועלות בענף הכריכים המוכנים הן לשוק המוסדי. בחנויות הנוחות נמכרים הכריכים הארוזים במחירים שנעים בין 18 ל־27 שקל, כאשר ברוב המקרים נמכרים הכריכים בדיל שכולל גם פחית שתייה וחטיף אנרגיה. הרווחיות התפעולית בענף אינה גבוהה ומוערכת ב־5%. הסיבה היא שמדובר במוצר צריכה בסיסי בעל רף כניסה נמוך. כל מי שחפץ בכך יכול לייצר כריכים בבית, לארוז אותם, ולמכור אותם במכירה מדלת אל דלת או לנקודות מכירה מסודרות.

למיזוג בין סנאק טיים לעינת עשויות להיות שתי משמעויות: מצד אחד הקמעונאים יפסידו מכך שיהיה שחקן אחד פחות בשוק, מה שיקטין את התחרות ויאפשר לעינת לשפר את תנאי הסחר מול הקמעונאים. קיים גם חשש שריכוז כוח רב מדי אצל עינת עלול להביא לייקור מוצריה. אחד הלקוחות של שתי החברות המתמזגות אמר אתמול כי "שני ספקים שלי בדרך להפוך לספק אחד. כתוצאה מכך אני מאמין שכוח המיקוח שלהם מולנו יהיה גדול יותר".

מצד שני, הקמעונאים מעדיפים לעבוד עם שחקניות גדולות, בעלות יציבות פיננסית, שיכולות להביא לשוק חדשנות, להגיע לנקודות מכירה מרוחקות שיצרניות קטנות לא מגיעות אליהן ולהציע לחנויות הנוחות מגוון רחב על המדף. לכן, יש בשוק מי שאומר שדווקא חיזוק המתחרה השנייה, יעשה טוב לתחרות בתחום.

נקודה נוספת שאי אפשר להתעלם ממנה היא שאם הממונה על ההגבלים לא יאשר את המיזוג, סביר להניח שבעתיד הלא רחוק סנאק טיים תעלם מהשוק, כך שהתוצאה הסופית תהיה זהה ברמת התחרות בשוק.

רשות ההגבלים העסקיים מסרה בתגובה: "בקשת המיזוג הוגשה וההחלטה בעניין תתקבל בתקופה הקרובה".

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות