אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
עובדים בנמל חיפה מחזיקים סמים ומזניחים מטענים מסוכנים צילום: בלומברג

דו"ח המבקר

עובדים בנמל חיפה מחזיקים סמים ומזניחים מטענים מסוכנים

לפי בדיקת המבקר, נגנז התיק במשטרה נגד עובד מסומם וההסתדרות החליטה כי יש להחזירו לעבודה ואף לפצותו על השעייתו; חשש כבד לעבירות משמעת הן מצד העובדים והן מצד ההנהלה

15.10.2013, 16:22 | ליאור גוטמן

בדיקת מבקר המדינה יוסף שפירא לעניין נמל חיפה מתקיימת באמצע מכרז של המדינה להקמת נמל שני בתחומי המפרץ. עיון בדו"ח המבקר מעלה חשש כבד לעבירות משמעת הן מצד העובדים והן מצד ההנהלה: בחודשים יולי עד דצמבר 2012 בדק משרד מבקר המדינה היבטים בבטיחות בתפעול נמל חיפה ובמשרד התחבורה שאחראי על חברת הנמל.

ממצאי המבקר מגלים שחברת נמל חיפה מזניחה קשות את הטיפול בחומרים מסוכנים, ובחלק מהמקרים אין בידה הציוד המתאים לטפל באירוע שעלול לפגוע בציבור העובדים או בפוקדים את שטח הנמל. לדברי המבקר, חברת נמל חיפה אינה דורשת מבעלי מטענים מסוכנים או מבאי כוחם לפרט בהודעותיהם על אניות הנושאות חומרים מסוכנים מהי תכולת המטען, ולכן , הוא אומר "קשה לקבוע כמה זמן מותר למטען לשהות בקרבת אוכלוסיה, במיוחד כשהחוק מתיר רק 90 ימי אחסון, ורק בין אפריל לדצמבר 2012 נמצאו 140 מכולות מלאות בחומרים מסוכנים ששהו שם בלא היתר".

נמל חיפה, צילום: אריאל ורהפטינג נמל חיפה | צילום: אריאל ורהפטינג נמל חיפה, צילום: אריאל ורהפטינג

עוד נמצא שנציבות הכבאות וההצלה אינה יכולה להשאיר צוות באופן קבוע בנמל, מה גם שהכבאית ששוכנת שם בת 20 שנה. "בפועל, הכבאית הקבועה נשלחת לעתים קרובות לתיקונים במוסך, ואין בידי צוות החירום של הנמל כבאית חלופית לטיפול באירועי חירום", אומר שפירא, ולא מתכוון רק לשטח הנמל אלא גם "למקרה של אסון המוני"

עבירות בטיחות? עובד יחקור את חברו

מבקר המדינה מותח ביקורת קשה על חטיבת התפעול של נמל חיפה. בחטיבה עובדים כ-800 איש, אולם אולם ימי ההעדרות שלהם בגין פציעות ותאונות עבודה מאיימות לשבור שיאים חדשים: כ-2,600 ימי העדרות בשנת 2009; כ-3,780 ימי העדרות בשנת 2010; כ-4,150 ימי העדרות בשנת 2011 ו-2,300 ימי העדרות רק במחצית שנת 2012 (מועד סיום הבדיקה). הנזק המצטבר בנמל מגיע לכ-10 מיליון שקל

ומי מטפל בעבירות הבטיחות וחוקר אותן? החברים בנמל של אלו שחרגו מהנוהלים. מבקר המדינה רואה את התופעה בחומרה וטוען ש"עולה חשש שמא בדיקה שתיעשה רק על ידי גורמים פנימיים בחברת נמלי חיפה או הממונים עליהם, תביא למצב של ניגוד עניינים". זאת משום שגם אם אינם מעורבים בתאונה בעצמם, לדבריו, הם "מבצעים בדיקה שממצאיה עלולים להביא להעמדת חבר לעבודה המשתייך לאותו ארגון עובדים לבירור משמעתי".

אחת מחריגות המשמעת החמורות התקיימו בינואר 2012, אז נתפס אחד העובדים כשברשותו סמים. "העובד טען שמצא את הסמים על הרציף והם אינם שלו. השפעת סמים על מפעיל עגורן בשעת עבודתו מסכנת לא רק את חייו, אלא גם את חייהם של עובדים אחרים במשמרת, ובהם מנהל העבודה, האתת, הסוורים והנהגים של גוררי המכולות, נוסף על נזקים גדולים שעלולים להיגרם לרכוש", מסביר המבקר את מה שאמור להיות ברור מאליו.

ומה עלה בגורל העובד המסומם? זה נחקר במשטרה, שגנזה את התיק "מחוסר עניין לציבור". הנהלת הנמל לא ויתרה ופנתה למשטרה לפתוח את התיק מחדש, אולם עד מועד סיום הביקורת לא התקבלה תשובה האם המהלך בוצע. לפיכך, העובד עמד לדין משמעתי אבל החלטת נציגי ההסתדרות - היא האיגוד המקצועי - הייתה שיש "להחזיר את העובד לעבודה בהפעלת הציוד הכבד שהפעיל לפני שהושעה, והנהלת הנמל אף חויבה לפצותו על תקופת השעייתו". ולכן המלצת מבקר המדינה היא לנטרל במקרים מסויימים את ההסתדרות על ידי פנייה למשרד הכלכלה או המשטרה למיצוי הליכי הדין.

משרד האוצר נמסר כי הוא ילמד את דו"ח המבקר ויפעל ליישום המלצותיו.

מנמל חיפה נמסר: הנהלת נמל חיפה, באופן תקיף ומהיר, דאגה לכך שכל מי שנמצא עם חומרים אסורים קלים ככבדים, כבר אינו עובד יותר בנמל חיפה.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות