אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
"רכשנו את אונאבו גם כי זו דרך נפלאה להיכנס לישראל" צילום: עמית שעל

ראיון כלכליסט

"רכשנו את אונאבו גם כי זו דרך נפלאה להיכנס לישראל"

בכיר פייסבוק שון ריאן הגיע לארץ לרגל פתיחת מרכז הפיתוח החדש של הרשת במשרדי אונאבו ברמת גן. "ישראל היתה על המפה של פייסבוק כל הזמן", הוא אומר. "אף שישראל קטנה יש כאן פוטנציאל עצום לצמיחה במספר החברות שנעבוד איתן"

16.10.2013, 07:15 | הראל עילם ומאיר אורבך

"רכשנו את אונאבו משלוש סיבות מרכזיות: הצוות המוכשר של החברה, הטכנולוגיה שלהם וגם כי זו דרך נפלאה להיכנס לישראל ולהקים כאן משרדים", אומר בראיון ל"כלכליסט" שון ריאן, מנהל תחום המשחקים בפייסבוק, שהגיע לישראל במסגרת משלחת של בכירים ברשת החברתית לרגל פתיחת משרדים ראשונים בארץ. המשרדים ייפתחו במשרדי אונאבו ברמת גן, שפיתחה טכנולוגיה לדחיסת מידע עבור אפליקציות מובייל ונרכשה בתחילת השבוע בידי פייסבוק תמורת 150–200 מיליון דולר.

קראו עוד בכלכליסט

"ישראל היתה על המפה של פייסבוק כל הזמן", אומר ריאן. "יש כאן מעיין נובע של חדשנות שאותו אני רואה בתחום המשחקים". ריאן, שזהו ביקורו הראשון בישראל מכיר את התעשייה המקומית היטב. "חברות ישראליות תופסות נתח נכבד מההכנסות בתחום המשחקים. מתוך 20 החברות המובילות ביצירת הכנסות בפייסבוק, שלוש מתוכן הן מישראל, ומתוך 30 המובילות חמש הן מישראל".

"בישראל מגיבים מהר"

עד לא מזמן מקובל היה לראות את תחום המשחקים בפייסבוק כנשלט בידי חברה אחת בלבד - זינגה, שנראה היה כי להיטיה דוגמת פארמוויל פיצחו את סוד ההצלחה של המשחקים החברתיים. אלא שהמודל הכלכלי של זינגה, שנסמך על השקת עוד ועוד משחקים שמהווים להיטים זמניים כשל, במיוחד לאחר שפייסבוק החלה להגביל את יכולות השיווק הוויראליות של חברות המשחקים. מניית זינגה, שבעבר נקשרה להילה שסבבה את פייסבוק, קרסה לאחר הנפקתה.

שון ריאן, צילום: עמית שעל שון ריאן | צילום: עמית שעל שון ריאן, צילום: עמית שעל

מה למדתם מהקריסה של זינגה, השותפה הגדולה שלכם בעבר?

ריאן: "אני חושב שבתחום המשחקים חברות חייבות שיהיה להן גיוון, החל מסוגי המשחקים דוגמת משחקי קזו'אל או משחקי קזינו. גיוון נוסף חייב להיות במדינות שבהן מפותחים המשחקים: אם בעבר התמקדנו הארה"ב הרי שכיום אנחנו מפוזרים בכל העולם מבחינת מפתחים ושחקנים כאחד".

אף שישראל קטנה, מתפתחת בה תעשייה עשירה בתחום המשחקים, כשהחלוצה בתחום היא פלייטיקה, שמפתחת משחקי קזינו ונחשבת לגדולה בתחומה בפייסבוק. פלייטיקה, כיום בבעלות סיזארס, מעסיקה מאות עובדים ומייסדה רוברט אנטוקול זקף בעבר את הצלחת החברה לשיתוף הפעולה של פייסבוק.

"ישבנו הצוות שלי ואני בשנה האחרונה וחשבנו באיזה איפה אנחנו חייבים להתמקד בשנה הקרובה", אומר ריאן. "בחרנו בסין, רוסיה וישראל. למרות שישראל זעירה, שאנחנו רואים כאן פוטנציאל עצום לצמיחה במספר החברות שנעבוד איתן".

חברת משחקים ישראלית נוספת שזוכה לתשבוחות מריאן היא פלריום, עליה הוא אומר כי "היא הצליחה ליצור איזון חשוב שחברות רבות לא מצליחות ליצור בין האפשרות לשחק בחינם ובין האפשרות לגבות עליו תשלום". בנוסף הוא מציין את פסיביק אינטרקטיב ודי מדיה. ריאן גם מציין את הכוח היחסי של ישראל בתחום האנליטיקס, ומסביר שהדרך ליצירת משחק מצליח הוא להבין איך ליצור כלכלת משחק פעילה - כזו שתעודד שחקנים להוציא כסף.

מה מייחד את פיתוח המשחקים בישראל לעומת מקומות אחרים?

"אנחנו רואים כאן שילוב של הנהלה טובה עם בסיס חזק של יוצאי בריה"מ לשעבר. הם יודעים לעבוד עם חברות שיצאו מחבר העמים ועם הרשתות החברתיות המובילות ברוסיה, שהרבה פעמים משמשות את החברות הישראליות לבדיקת טכנולוגיות. את המשחקים הכי טובים הם אחר כך מוציאים בצורה בינלאומית, אצלנו", אומר ריאן.

"אחד הדברים שאנחנו אוהבים בחברות ישראליות הוא את היכולת שלהן לזוז מהר. אנחנו עושים שינויים רבים בפלטפורמה שלנו, וחברות ישראליות יודעות להגיב מהר מאוד לכל שינוי ולהתאים את עצמן במהירות", הוא אומר.

הסוד: ריבוי פלטפורמות

למה פייסבוק התמקדה דווקא במשחקים?

"משחקים הם מקור עצום להכנסות. משחקים מגיעים מההתחלה עם מודל עסקי ויודעים איך לייצר הכנסות. אם אתה מסתפק ביצירת אפליקציה חברתית ושולח הזמנות ומגדיל את כמות המשתמשים, מתישהו יגמר לך הכסף".

הסוד למשחק מכניס, לפי ריאן, הוא להבין את האיזון העדין בין הצורך ליצר הכנסות לבין משחקיות מהנה. "אם שחקנים ירגישו שאתה רק מנסה לעשות על גבם קופה ושהם חייבים לשלם כדי לשחק, הם ייברחו. הרעיון הוא לגרום לשחקן לרצות לשלם בעצמו, שהאפשרות תמיד תהיה שם אבל לעולם לא תרגיש שאתה חייב לעשות משהו. אתה לא יכול לבקש כסף מוקדם מדי, כי אחרת השחקנים יעזבו, ואתה לא יכול לבקש כסף מאוחר מדי, כי אחרת לא יהיה לך כסף להתקיים".

חלק גדול מפעילות המשחקים בפייסבוק נע לעבר המובייל.

"העולם הוא עולם של ריבוי פלטפורמות והוא נע במהירות לעבר שימוש מוגבר במובייל. בקרוב יהיו להרבה אנשים טאבלטים של אנדרואיד וסמארטפונים זולים, שיאפשרו לאנשים להיות מחוברים, ואחד הדברים הראשונים שהם יעשו זה לשחק משחקים".

לפי ריאן, היכולת לרוץ על מערכות הפעלה רבות היא אחת הסיבות שפייסבוק הפכה לפלטפורמה כה פופולרית. לדבריו, בקרוב נראה יותר ויותר משחקים מתקדמים וגרפיים יותר, ולא רק משחקי קז'ואל שאנשים נוטים לזהות עם פייסבוק, כגון קנדי קראש או פארמוויל. "כל המשחקים היום הם חברתיים", אומר ריאן. "המשחקים שבהם משחק לבד הם משחקים של פעם. המשחקים יהיו יותר חברתיים, והם יהיו עם גרפיקה משובחת יותר ומתוחכמים יותר".

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות