אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
ת'שמע סיפור צילום: עמית שעל

ת'שמע סיפור

חברת iCast של איל קיציס ומוטי ליפמן מוכרת באינטרנט 500 ספרים מוקלטים, ומחזיקה בזכויות ל־1,000 נוספים. הם מספרים ל"כלכליסט" על שיתוף הפעולה עם צומת ספרים לשיווק דיסקים למי שעוד לא חי בטאבלט ועל תגמול הסופרים: "אנחנו 'סופרים פרנדלי'", מצהיר קיציס

23.10.2013, 08:59 | מאיה נחום שחל

בעיה בעין, שממנה סבל אביו של איל קיציס לפני כארבע שנים, היא שגרמה לבנו להרחיב את סל המוצרים של iCast - מיזם שהקומיקאי והמנחה הקים עם היזם מוטי ליפמן ושותפים נוספים. קיציס האב החל לשאול ספרים מוקלטים מספריית העיוורים, והבן זיהה פוטנציאל עסקי. "אמרתי לעצמי שלא יכול להיות שאין גוף מקצועי בארץ שעוסק באינטרנט סטרימינג של ספרים. זה עובד מצוין בארה"ב. בדקנו זכויות, יצרנו קשר עם זמורה ביתן וכך הכל התחיל".

לפני שבע שנים הקימו קיציס (44) וליפמן (43) את המיזם שהתחיל כאתר פודקאסטים (תוכניות רדיו ברשת) וכיום כולל גם כ־500 ספרי אודיו של מיטב הסופרים ובהם דויד גרוסמן, א.ב יהושע, מאיר שלו, יורם קניוק ושפרה הורן, שחלקם אף הקליטו בעצמם את ספריהם. בקנה יש עוד 1,000 ספרים שהזכויות עליהם נרכשו והם בהמתנה להקלטה. את הספרים אפשר לשמוע בסטרימינג מהאינטרנט או בהורדה למחשב האישי, לטאבלט, לאייפוד, לסמארטפון ועוד. "אנחנו גשר להרבה אנשים שאוהבים ספרות ולא מגיעים אליה מחוסר זמן או מפני שהם עובדים קשה. הם מתחילים לקרוא בלילה ונרדמים", מסביר קיציס. "אנחנו גם ארכיון הרדיו הכי גדול בישראל הכולל גם את גלי צה"ל, שאיתם חתמנו לאחרונה".

איל קיציס (מימין) ומוטי ליפמן. "אנחנו גשר להרבה אנשים שאוהבים ספרות ולא מגיעים אליה מחוסר זמן או מפני שהם עובדים קשה. הם מתחילים לקרוא בלילה ונרדמים", צילום: עמית שעל איל קיציס (מימין) ומוטי ליפמן. "אנחנו גשר להרבה אנשים שאוהבים ספרות ולא מגיעים אליה מחוסר זמן או מפני שהם עובדים קשה. הם מתחילים לקרוא בלילה ונרדמים" | צילום: עמית שעל איל קיציס (מימין) ומוטי ליפמן. "אנחנו גשר להרבה אנשים שאוהבים ספרות ולא מגיעים אליה מחוסר זמן או מפני שהם עובדים קשה. הם מתחילים לקרוא בלילה ונרדמים", צילום: עמית שעל

השותפים מעריכים את היקף ההכנסות שלהם השנה בכ־800 אלף שקל. "המכירות צמחו ב־500% משנה שעברה, ממאות ספרים לאלפים", אומר ליפמן, "ו־6 מיליון שקל גויסו למיזם עד היום. אנחנו עדיין לא מרוויחים כי ממשיכים להקליט עוד ועוד, אך מניחים שב־2015 נתחיל להרוויח. המטרה היא לייצר כמה שיותר ספרים, כי הערך שלנו הוא בכמות הספרים המוקלטים. להבדיל מחנויות ספרים שיש להן מגבלה של מקום, מה שמוקלט אצלנו הוא נכס שמור וזמין לתמיד".

האפליקציה בקרוב

 

בימים אלה מרחיבה iCast את הפעילות ומוסיפה לפלטפורמת המכירות גם דיסקים שמוצעים למכירה ברשת צומת ספרים. עלות דיסק תעמוד על 70 שקל לעומת 50 שקל להורדה מהאתר, או מינוי חודשי בעלות של 39.90 שקל שמאפשר לצרוך תכנים מוקלטים בהיקף של 80 שעות ישירות מהאינטרנט.

לא קצת מיושן למכור דיסקים?

קיציס: "אנחנו לא בעניין דיסקים, אנחנו אתר אינטרנט שרוב המנויים בו הם בכלל בסטרימינג, אבל רוב האנשים עדיין מעדיפים דיסק".

ליפמן: "בארה"ב יותר משני שלישים מהאנשים מקשיבים לספרים באמצעות דיסקים. 54% מהמחזור שם הוא ממכירות דיסקים. גם אלה שמורידים קובץ דיגיטלי צורבים אותו על דיסק".

קיציס: "בצומת ספרים מכירים את הפרויקט הרבה זמן ומאמינים במוצר. זה גם אינטרס שלהם שיהיה להם מוצר ייחודי. אנחנו מפיצים את הבשורה והם מרוויחים מוצר".

ליפמן: "השקענו המון בבניית קולקציה של מאות ספרים ויצרנו ערך מוסף ייחודי ובלעדי. את 'רומן רוסי' של מאיר שלו, למשל, אי אפשר למצוא במקום אחר. הוא אצלנו".

איך זה שאין לכם אפליקציה?

ליפמן: "אנחנו עובדים על אפליקציה שתאפשר רכישה של ספר להורדה, מינוי סטרימינג ושליחת ספר קולי כמתנה".

קיציס: "מבחינתי כבר יש אפליקציה. אנחנו עובדים עליה כל הזמן, והיא ממש ממש תעלה בקרוב".

שוק ספרי האודיו בארה"ב ב־2013 מוערך על־פי נתוני ה־APA, איגוד המו"לים של ספרי האודיו בארה"ב, ב־1.2 מיליארד דולר, ואתר אמאזון, הספק הגדול בתחום, הוא באופן טבעי מודל החיקוי של iCast.

השוק פה לא מפותח. יש מתחרים?

ליפמן: "אנחנו כמעט לבד בשוק. האתר סוניקבוקס קיים כבר כמה שנים, אבל יש שוני במגוון הספרים והקריינים".

קיציס: "יש כמה חברות עם ספרים נישתיים, בעיקר ספרי לימוד. התפיסה שלנו, לפני שיצאנו לדרך, היתה לנסות להחתים את כולם. לפני שהיו לנו זכויות על 60% מכל רבי־המכר, מכל הוצאות הספרים ומכל הסופרים בישראל לא הקלטנו את הספר הראשון, כי הבנו שהדרך היחידה לשרוד בשוק הזה היא להיות כמעט בלעדיים. ספרים שאנחנו חותמים עליהם יכולים להופיע רק אצלנו. באתרים אחרים נמצאים סופרים שונים ואיכות אחרת של הקלטות".

עלות הפקת ספר מוקלט ממוצע, שאורכו כ־10 שעות, היא 7,000–8,000 שקל, ובתהליכי הייצור של שעת הקלטה אחת נטו משקיע הקריין כארבע שעות. "המחירים הם כאלה כי בנינו אולפן משלנו, כדי שנוכל לייצר הרבה הקלטות, אחרת זה היה הרבה יותר", מסביר קיציס.

אתם לא חושבים שזה מוזיל את קונספט הספר בצורתו המסורתית?

 

קיציס: "זה לחלוטין לא במקום ספר, אלא מוצר משלים ואפילו מעודד קריאה. ילדים, למשל, מבקשים לראות את הספר אחרי שהם מאזינים לו. יש כל כך הרבה ספרים שאנשים מפספסים כי אין להם זמן, וזה מדהים שאפשר להמשיך ספר שמונח ליד המיטה גם באוטו, בהליכה, בטיסה או בזמן בישול. בעולם כבר יש שיתוף פעולה מלא בין ספרי האודיו לספרים הדיגיטליים, וגם אצלנו זה יהיה עוד מעט. אפשר יהיה לעצור בדיגיטלי ולהמשיך בשמע בלחיצת כפתור - ולהפך".

בדרך לעבודה

 

בענף הספרים בישראל יש הסבורים כי מדובר בשוק קטנטן שעובד נפלא במדינות שבהן אנשים נוסעים שעות לעבודה, אולם יש פער תרבותי בינינו לבינם שהופך את העסק כאן לבלתי אפשרי כמעט. על כך מגיב ליפמן: "אני מבחין בין שני קהלים: אוהבי ספרות שנדחקו ממעגל הקוראים בגלל חוסר בזמן, ישראלים ויהודים בחו"ל, בעלי קשיי ראייה והבנת הנקרא, ותלמידים מתקשים בביה"ס שעבורם אנחנו אמצעי לשמר את החיבור לספרות. בקבוצות אלה אחוזי החדירה שלנו צפויים להיות גבוהים מאוד; וישנם כל השאר, ופה צריך להגביר את המודעות של האנשים לאפשרות להקשיב לספרים במקביל לקריאה. לגבי מרחקי הנסיעה בישראל, עם הפקקים של העידן החדש והבחירה של אנשים לגור מחוץ לעיר, הנסיעות לעבודה לא בהכרח קצרות. גם יותר ויותר אנשים עושים ספורט, וזו אלטרנטיבה מעולה".

גם מנכ"ל רשת צומת ספרים אבי שומר רואה פוטנציאל בשוק הזה. "אני מאוד מאמין בפרויקט ורואה כי חלק מהסניפים כבר מוכרים עשרות דיסקים מדי שבוע - מעל המצופה".

הסופרים מרוויחים מזה?

קיציס: "אנחנו מאוד 'סופרים פרנדלי'. סופר מקבל מאיתנו 20% מהכנסות של ספרו, וכולם מקבלים אותו דבר".

יעד נוסף שאותו מתעתדים לכבוש ב־iCast הוא שוק הספריות הציבוריות. לפי נתוני משרד התרבות והספורט ל־2012, יותר מ־1.2 מיליון איש פקדו את הספריות הציבוריות וכ־12 מיליון ספרים הושאלו ברחבי הארץ. "יש פה פלטפורמה אדירה ואנחנו כבר ב־45 ערים", אומר ליפמן. "זה שוק ענק של כ־700 ספריות שמחפשות כל הזמן חדשנות, והאינדיקציה שלהן להצלחה היא כמות המבקרים, לא חשוב באיזה פורמט. ככל שמחירי הספרים יעלו בעקבות חוק הסופרים החדש, יותר אנשים ישאילו ספרים ונוכל להגיע לקהל רב. זה תענוג".

"גם בשוק הקמעונאי יש לנו אינסוף תוכניות", מסכם קיציס. "עמדות הטענה, עמדות הקשבה, ברקודים לסריקה. אנשים יוכלו להאזין לפרק מספר ולהחליט אם הם מעוניינים לקרוא אותו. אנחנו ממש מאמינים שנהיה מוסד שמאגד את כל תוכני האודיו. החלום הוא לקבל בעתיד עותק לפני שספר יוצא לאור, כדי שנוכל להקליט אותו ולצאת במקביל - אפילו לשמש פרומו. כשאתה מקים עסק זה מדהים לגלות מה חשבת בהתחלה שהוא יהיה ולאן הוא מתגלגל עם הזמן. צריך כל הזמן להיות פתוח ולזרום".

לפרטים: books.icast.co.il

רבי־המכר של iCast

"נוילנד" / אשכול נבו.

קריינות: נועה לוצקי

"רומן רוסי" / מאיר שלו. קריינות: צבי סלטון

"שואה שלנו" / אמיר גוטפרוינד. קריינות: יואב יפת

"קיצור תולדות האנושות" / יובל נח הררי. קריינות: עמיר פינק

"ארבע אמהות" / שפרה הורן. קריינות: אסנת וישינסקי

"משפט חוזר" / ליעד שהם. קריינות: אלון נוימן

"מדוע טייסי קמיקזה חובשים קסדות" / יעקב בורק.

קריינות: יואב יפת

"שבועת רחל" / מיכל שלו. קריינות: גליה ירון

"עד שיום אחד" / שמי זרחין. קריינות: ששון גבאי, אסתי זקהיים

תגיות