אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
עובד מאריתריאה תובע את מסעדת מסה: "הייתי עובד שקוף" צילום: אביגיל עוזי

עובד מאריתריאה תובע את מסעדת מסה: "הייתי עובד שקוף"

העובד טוען שהועסק במשך שנה וחצי במסעדה התל אביבית אך מעולם לא קיבל תלוש משכורת ולבסוף פוטר בפתאומיות. התביעה הוגשה גם נגד השף אביב משה, בעל מניות במסה והתובע מבקש לבצע הרמת מסך ולחייב את משה אישית בתשלום. אחד הבעלים בתגובה: "ניסיון לתפוס כותרות"

28.10.2013, 11:35 | ענת רואה וגלי וולוצקי
עובד זר מאריתריאה שלטענתו הועסק במשך שנה וחצי במסעדת מסה היוקרתית תובע כ-50 אלף שקל מהמסעדה שבתל אביב ומאחד מבעליה, השף אביב משה, בטענה ל"קיפוח מושכל ומחושב של תנאי העסקתו וזכויותיו הסוציאליות", וזאת במשך כל תקופת העסקתו.

העובד, Gafre Araya הגיש את התביעה לבית הדין האזורי לעבודה בתל אביב באמצעות עו"ד אפרת מור מילמן, בה נטען, כי החל מיוני 2012 הוא הועסק במסעדה, מבלי שנכרת עמו הסכם עבודה, בשפתו או בכל שפה אחרת, וזאת לטענתו בניגוד גמור לחוק עובדים זרים.

מסעדת מסה בתל אביב מסעדת מסה בתל אביב מסעדת מסה בתל אביב

לטענת העובד, הוא הועסק בעבודות ניקיון ושטיפת כלים, ועבד בכל יום 10 שעות, בשעות הלילה, החל משש בערב ועד ארבע לפנות בוקר. הוא טוען כי הועסק גם בימי שישי ושבת וקיבל יום חופש בימי שני. לפי התביעה, מעולם לא הוסברו לעובד תנאי העסקתו, לא פירטו בפניו את זכויותיו, הוא לא קיבל מעולם תלושי שכר ו"היה למעשה 'עובד שקוף' מקופח שכר ונטול זכויות סוציאליות", וקיבל שכר קבוע של 23 שקל לשעת עבודה ללא כל תוספת או תשלום נוסף כלשהו.

בתביעה נטען כי העובד עבד כ-240 שעות בכל חודש ולעיתים השתכר פחות משכר מינימום. ב-30 באוגוסט האחרון, נטען, ניגש מנהל במסעדה לתובע והודיע לו בפתאומיות כי ממחר הוא לא מגיע יותר לעבודתו. התובע טוען כי היה המום ושאל לפשר פיטוריו הפתאומיים לאחר שהיה עובד כה מסור, אך איש מהמסעדה לא טרח להשיב על שאלותיו.

לכן הוא מבקש בתביעה הפרשים בגין שעות נוספות בסף 7,300 שקל, פיצוי בגין העדר מתן הודעה על תנאי העסקה (15,000 שקל), פיצוי על אי קבלת תלוש שכר (5,000 שקל), פידיון ימי חופשה (3,348 שקל), דמי הבראה (3,339 שקל), דמי חג (1,674 שקל) ופיצויי פיטורים ודמי הודעה מוקדמת (כ-10,000 שקל) ובסה"כ 49,574 שקל.

בתביעה נטען כי אביב משה שמוגדר בה כ"רוח החיה במסעדה, היזם, הבעלים וכנראה גם השף הראשי", קיפח באופן מחפיר את העובד באמצעות חברת הניהול של המסעדה, ולכן יש להורות על הרמת מסך אישית נגדו.

תגובת איציק המל, אחד מבעלי מסה: "אנחנו מעסיקים את העובדים לא ישירות על ידינו אלא על ידי חברת כוח אדם שמתחייבת לשלם להם את כל זכויותיהם. לכן אם לעובד יש טענות כלשהן לגבי תשלום או תנאים הכתובת צריכה להיות החברה המעסיקה אותו. עצם התביעה האישית כנגד אביב משה מראה שיש כאן נסיון של עורכת הדין של העובד לתפוס כותרות ותו לא".

בתוך כך, ממסה נמסר כי טרם קיבלו את כתב התביעה.

תגיות

51 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

50.
וואו, התגובות שוב מראות איך הישראלים מוכנים לצדד במי שדופק אותם, רק שידפוק גם חלשים יותר
הרי גם ישראלים סובלים מניצול אגרסיבי של מעסיקים - אי תשלום חופשה, דמי נסיעות, ימי מחלה, זכויות סוציאליות ועוד. הנה עובד שתובע את זכויותיו הביסיות שנשדדו ממנו כי ניצלו את המצוקה שלו והצורך שלו בעבודה, בדיוק כמו שעושים לישראלים רבים שעובדים, למשל, במלצרות. המעסיק כאן הוא מסעדה יקרה ונובורישית, שבמחיר סן פלגרינו אחד שהיא מוכרת יכלה לשלם את הזכויות לעובד. היא בחרה שלא, ועוד מסתתרת מאחורי נצלן אחר - חברת כוח אדם. הסיבה שהמגיבים פה מצדדים במעסיק הנצלן הזה היא בדיוק הסיבה שישראל במצב על הפרצוף - לכולם חשוב יותר להרגיש שמישהו אחר נדפק יותר, ולשנוא את מי שחלש מהם, מאשר לשפר את מצבם שלהם (ואין מה לדבר בכלל על סולידריות). אפיתם עוגה. חבל שכולנו נחנקים ממנה.
רונית  |  29.10.13
לכל התגובות