אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
לראשונה: מנהרת הרכבת של טורקיה מחברת בין אסיה לאירופה

לראשונה: מנהרת הרכבת של טורקיה מחברת בין אסיה לאירופה

בכך מוגשם הפרויקט שהגה הסולטן העותמאני לפני 150 שנה. המנהרה, שעוררה ביקורת ציבורית רבה, עוברת בחלקה מתחת למיצרי הבוספורוס, המחלקים את איסטנבול בין שתי היבשות

29.10.2013, 12:25 | סוכנויות הידיעות

בפעם הראשונה בהיסטוריה, חלקה האירופי של טורקיה יקושר לחלקה האסייתי באמצעות מנהרת רכבת. טקס החניכה היום (ג') מביא אל סיומו פרויקט שהוצע לפני כ-150 שנה על-ידי הסולטאן העותומאני.

קראו עוד בכלכליסט

המנהרה היא אחד ממספר מיזמי תשתית של ממשלת רג'פ טאיפ ארדואן שסייעו לחיזוקה של כלכלת טורקיה. עם זאת, הם עוררו ביקורת ציבורית חריפה על כך שארדואן מבצע תוכניות המשנות את פני העיר מבלי להיוועץ התושבים, לפי סוכנות איי. פי.

הדמיית המנהרה. פרויקט שהציע הסולטן העותמאני הדמיית המנהרה. פרויקט שהציע הסולטן העותמאני הדמיית המנהרה. פרויקט שהציע הסולטן העותמאני

בין שאר הפרויקטים שיזם ארדואן: מנהרה נפרדת לרכבים מתחת למיצר בוספורוס, גשר נוסף מעל למיצר, נמל התעופה הגדול בעולם ותעלת ענק שתעקוף את הבוספורוס.

אורכה של המנהרה 13.6 קילומטרים שמהם 1.4 קילומטרים עוברים מתחת למיצרי הבוספורוס המקשרים בין הים השחור לימת מרמרה והמחלקים את טורקיה בין אירופה לאסיה.

על פי גורמים רשמיים, עומקה של המנהרה מגיע ליותר מ-55 מטר כך שהיא מנהרת הרכבת התת-קרקעית העמוקה בעולם. במנהרה צפויים לעבור מידי יום כ-1.5 מיליון נוסעים, מה שיקל את העומס הכרוני בכבישי איסטנבול – בייחוד בגשרים המחברים בין שני צידי המיצר.

הפרויקט נחנך ב-2005 אך התעכב בשל ממצאים ארכיאולוגיים חשובים מהתקופה הביזנטית. כמו כן, עלו חששות שהמנהרה לא תוכל לעמוד ברעידות אדמה הפוקדות את האזור. אך שר התחבורה של טורקיה בינאלי ילדרים אמר שהמנהרה יכולה לעמוד ברעידת אדמה בעוצמה של 9.0 בסולם ריכטר.

הסולטאן העותומני אבולמג'יד הוא הראשון שהציע – לפני 150 שנה – לחפור מתחת לבוספורוס מנהרה שתחבר בין שני חלקיה של העיר. יורשו, עבדולחמיד, אף ביקש ב-1891 מאדריכלים להציג תוכניות למנהרה כזו אך עד כה, לא מומש הפרויקט.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות