אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
רגע הגנה קסום על גולש האינטרנט צילום: אוראל כהן

רגע הגנה קסום על גולש האינטרנט

המשבר בין בבילון לענקיות החיפוש גוגל ויאהו מבשר על השינוי המהותי בתחום סרגלי הכלים

31.10.2013, 08:29 | אסף גלעד

לכל מי שמצוי בענף סרגלי הכלים וההורדות החינמיות, קשה לומר שההודעה על הפסקת החוזה בין גוגלל בבילון הגיעה בהפתעה. בשנה האחרונה הפכה גוגל כל אבן בכדי לנקות את עצמה ממיני מרעין בישין: תוכנות המותקנות על המחשב של המשתמש ומסבות את מנוע החיפוש או דף הבית לזה שלה או של מתחרותיה. חברות כמו בבילון ודומותיה השתלטו על מנוע החיפוש באמצעות סרגלי כלים ותוספים כגון Delta Search וכיוונו אותו למנועי החיפוש המועדפים עליהם תמורת עשרות סנטים לכל משתמש. 

קראו עוד בכלכליסט

הדבר נעשה תחילה באישור פסיבי של המשתמש, אך הוראה חדשה של גוגל בשנה שעברה חייבה את בבילון ודומותיה לחייב את המשתמש באישור אקטיבי לפני הורדת סרגלי הכלים והתוכנות הנלוות להן, דבר שהוריד את הכנסותיהן של יצרניות הסרגלים בכ־80%, והקטין את חלקה של גוגל בעוגת ההכנסות של בבילון לכ־43% בלבד.

עולה חמתה של יאהו

אלא שליקויים נוספים שהתגלו בתקופה האחרונה בדרך שבה בבילון מפיצה את תוכנת התרגום וסרגל הכלים שלה, את סרגלי הכלים והתוכנות של שותפותיה ומיני טכנולוגיות שמקשות על הסרתן הכעיסו שחקניות נוספות כגון יאהו. יאהו גילתה כי תהליכי ההתקנה של בבילון כוללים, ככל הנראה ללא ידיעתה של בבילון, גם טכנולוגיה להזרקת פרסומות על גבי דפים אינטרנט. תוסיפו לזה את הרובוט הוירטואלי שמייצר לשותפותיה של בבילון הכנסות של מאות אלפי דולרים על ידי הקלדה אוטומטית על לינקים, ותקבלו בטן מלאה על החברה הישראלית.

אלון כרמלי מנכ"ל בבילון ומריסה מאייר מנכ"לית יאהו, צילום: איתן ריקליס, איי אף פי אלון כרמלי מנכ"ל בבילון ומריסה מאייר מנכ"לית יאהו | צילום: איתן ריקליס, איי אף פי אלון כרמלי מנכ"ל בבילון ומריסה מאייר מנכ"לית יאהו, צילום: איתן ריקליס, איי אף פי

המרוויחות מהפצת סרגלי הכלים וטכנולוגיות להפניית דפי בית היו לא רק בבילון ודומותיה אלא גם גוגל, יאהו ובינג שהרוויחו מגדילת נתח השוק שלהן בענף החיפוש על פני המתחרות. אך עם הזמן, הצטברו אצל ענקיות החיפוש תלונות גולשים, וחלון ההזדמנויות שניתן לבבילון ודומותיה לפעול ככל העולה על רוחן הלך והצטמק. זאת ועוד, החלפתו של אריק שמידט בלארי פייג' כמנכ"ל גוגל בישרה בשורה חדשה בחברה: פייג' ממוקד מוצר ואין קפדן ממנו באשר לעמידה בכללים שקובעת החברה לעצמה ולשותפיה. חציית קווים אדומים היא מבחינתו סדין אדום שאין עליו מחילה.

מתלונות הגולשים והיחלשות התחרות על מנועי החיפוש יצאו גוגל ויאהו לשינוי במודל ההכנסות מחלוקת רווחים עם שחקניות החיפוש –אותו מודל ממנו מרוויחות בבילון ודומותיה. יש הטוענים כי השינוי שהביאו גוגל ויאהו במודל ההכנסות כה מהותי עד כי הפך ללא רלוונטי. בנוגע לכך, נחכה ונראה. ממקום זה של שינוי, מיזוג בין חברות סרגלי הכלים פריון לקונדואיט, מתנהל על מי מנוחות וכל המקורבים לו צופים לו הצלחה גדולה. מה גם שצריך לזכור כי רק בבילון קיבלה אזהרה מיאהו.

המפתח הוא בגיוון הכנסות

שחקניות שלא יגוונו את ערוצי ההכנסות שלהן ממנועי החיפוש יתקשו לצמוח, ועוד יותר מזה – יתקשו לקנות את המשקיעים בשוק הפרטי או הציבורי. על החברות האלה מוטל להתרחב לתחומים נוספים מעבר לשינוי שורת החיפוש: עליהם לרכוש טכנולוגיות, להתרחב לתחומי רשתות הפרסום ובורסות הפרסום ולחבור למפתחי אפליקציות סלולריות. ומי שלא יעשה כן יתקשה לצמוח במקרה הטוב, ובמקרה הרע – יצלול מטה. זה בדיוק ההבדל בין מי שחולב את הפרה ובין מי שמסתכל אל מעבר לפרה ומגלה שדה חדש של אפשרויות.

תגיות