אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מתעקשים לפספס ממטר צילום: ראובן שוורץ

מתעקשים לפספס ממטר

הסיפור של הפועל באר שבע יכול להיות סיפור הצלחה מרתק, אבל במועדון לא יודעים איך לנצל את הרנסנס המקצועי כדי לייצר מורשת ארוכת טווח בעיר

03.11.2013, 10:45 | אוריאל דסקל

בשנים האחרונות סובלת באר שבע מהגירה שלילית. למרות ראש עיר צעיר ופעיל, אוניברסיטה גדולה שפועלת בעיר ומחייה יחסית זולה – נראה כי יותר מ-1,100 איש עוזבים את העיר מדי שנה. ואולם, עבור הכדורגל מדובר בהזדמנות. עשרות אלפי הסטודנטים בעיר והאנשים שעזבו הם אוהדי הפועל באר שבע פוטנציאליים. בטח אלו שהם במקור מבאר שבע. אבל המועדון לא ממש מתחשב בהם.

קראו עוד בכלכליסט

אלונה ברקת. שיווק מצומצם, צילום: ראובן שוורץ אלונה ברקת. שיווק מצומצם | צילום: ראובן שוורץ אלונה ברקת. שיווק מצומצם, צילום: ראובן שוורץ

מחר מתקיים "משחק עונה" בין הפועל באר שבע למכבי תל אביב. הזדמנות מצוינת להפועל באר שבע להכריז על חזרתה בגדול לצמרת הכדורגל הישראלי – לא רק עם קבוצה טובה אלא יציעים גדושים ואווירה ביתית טובה. אבל נראה שבמועדון הבכיר של דרום הארץ מתעקשים לפספס את השער מחצי מטר. אוהדי באר שבע רבים מחוץ לעיר לא יכלו לרכוש כרטיסים למשחק. למה? כי אין אפשרות לקנות כרטיסים באינטרנט. כן, השנה היא 2013 - אוטוטו 2014 - ועדיין לא ניתן לרכוש כרטיס למשחק בבאר שבע אם אתה חי מחוץ לבאר שבע.

בעמוד הפייסבוק הרשמי של הקבוצה שאל אוהד הפועל באר שבע ממרכז הארץ, איפה הוא יכול לרכוש כרטיס למשחק במקרה שהוא לא חי בבאר שבע. "המועדון" ענה לו "נסה להשיג חבר מבאר שבע שירכוש כרטיס עבורך וישמור לך!".

מדובר על סיפור קטן שמלמד בגדול איך המועדון לוקח את האוהדים שלו כמובן מאליו. 

עבור העיר באר שבע מדובר באירוע גדול. קבוצת הכדורגל של העיר לא ממש היתה בצמרת בשנים האחרונות ואוהדים מרחבי הארץ רואים במשחק נגד מכבי תל אביב הזדמנות לחזור לחיקה. אבל אם אין להם חבר שיכול לרכוש להם כרטיס – הם צריכים להגיע למגרש כדי לקנות. וכמובן לא מובטח להם שיהיה להם כרטיס לרכישה. אוהדי מכבי תל אביב, לעומת זאת, היו יכולים לרכוש כרטיסים באינטרנט למשחק – דרך קבוצתם. הפועל באר שבע הקצתה לאוהדים התל אביבים שלושה יציעים. כ-3,500 עד 4,000 אוהדים מתל אביב יגיעו למשחק.

בדרך כלל רק יציע אחד מוקצה לאוהדי החוץ. אבל בהנהלת הפועל באר שבע העדיפו להקצות לקבוצה בצהוב 3 יציעים מהחשש שהיציעים לא יתמלאו באוהדים מקומיים.

אבל איך יתמלאו אם אין שיווק מאסיבי ואפילו אין סיכוי לאוהדי מחוץ לעיר לרכוש כרטיס?

באופן טבעי עניין זה עורר הרבה מאוד ביקורת כלפי המועדון. לביקורת ענתה ציפורה חלפון דוברת/אחראית השיווק/יד ימינה של הבעלים, אלונה ברקת בסטטוס בפייסבוק: " אני לא מצליחה להבין על מה מתלוננים? מכבי תל אביב פחות מיממה רכשו 1,500 כרטיסים לשער 9. ועכשיו הם מבקשים לפתוח שערים נוספים בעוד אצלנו המכירה לא מתקדמת אבל מנגד מצפים מהמועדון להותיר מושבים ריקים. להזכירכם כאשר נגמרו 1,800 כרטיסים שהוקצו לנו נגד מכבי חיפה נלחם המועדון על הקצאת יציע נוסף, ורכבת אדומה עם 2500 אוהדים יצאה צפונה! אוהדים יקרים הקבוצה והמועדון זקוקים לרוב אדום ביציעים! בואו תעודדו את הקבוצה עם אווירה מחשמלת ביציעים כמו שרק אתם יודעים לעשות!!!!!!!!!!! " (הטעויות במקור).

חשוב להדגיש כי האוהדים לא מתלוננים רק על העובדה שלמכבי תל אביב הקצו כרטיסים רבים מדי, אלא על השיווק של המועדון.

למרות מבצע שיווק מאוד מצומצם, הכרטיסים נחטפו על ידי תושבי העיר - בעיקר בגלל שהקבוצה טובה. "למה רק האוהדים צריכים לקדם את המשחק דרך הפייסבוק?", נכתב בפורום האוהדים של הקבוצה. "הזוי שהם חושבים שהם יכולים לשבת בחיבוק ידיים והאוהדים פשוט ינהרו. באמת מביך" הוסיף באר-שבעי אחר. אוהד אחר בפורום דווקא הגן על ציפורה ועל מכירת הכרטיסים למכבי תל אביב. "הפעם אני מצדיק אותה . למה שיפסידו כסף?! אם זה היה המפעל שלך אתה היית רוצה להרוויח כסף לא?! אלה המשחקים שמרוויחים מהם...". התגובה לכך היתה: "כן, הם צריכים להרוויח כסף. מהקהל שלנו. אם היו משקיעים בשיווק מקצועי, הם היו ממלאים את אותו יציע נוסף שרוצים לפתוח למכבי באוהדים שלנו. כשחברה לא מנסה לשווק את עצמה ולא דואגת ללקוחותיה, שלא תתפלא שאין לה לקוחות."

גם בעמוד הפייסבוק של ציפורה חלפון התפתחו וויכוחים ודיונים על העיקרון.

"המועדון מעז להאשים אותנו בחוסר היענות בשעה שאוהדים רבים מחוץ לעיר משוועים לרכוש כרטיס אבל לא יכולים", כתב אוהד אחד. אוהד אחר התלונן על זה שהאוהדים שלא מגיעים הם "מפונקים" ו"אם רוצים להגיע, אז צריך להפוך את האדמה כדי לעשות זאת". יש את אלו שמגנים על אלונה ברקת ש"שמה מיליונים על הקבוצה" ויש כאלו שמבקשים רק לשדרג ולמנות איש שיווק מקצועי למועדון.

עצם העובדה שהוויכוחים האלה עדיין מתקיימים מראה שמישהו לא עושה את העבודה שלו במועדון הגדול ביותר בדרום הארץ. הפנייה לקהל מאוד מוגבלת, השיווק לא יעיל, רכישת הכרטיסים מוגבלת ואפילו עדיין אי אפשר לקנות חולצה רשמית של המועדון בחנות ספורט (צריך להגיע לאגודה בין השעות 8:00 ל-17:00 - אמיתי).

מועדון כמו באר שבע יכול להיות מועדון ענק. אבל בשביל שזה יקרה הוא חייב קשר בלתי פוסק עם האוהדים, שיווק נרחב ומתוחכם וקשר חזק עם הקהילה וגם עם כמות המהגרים מחוץ לעיר, שיכולים לראות במועדון כקשר היחיד שלהם אליה. ללא הדברים הללו הוא לא יכול להצליח לטווח הארוך. אז נכון, אפשר לבנות קבוצה טובה לעונה או שתיים אבל העתיד של המועדון טמון באוהדים שלו. ואם האוהדים שלו מתלוננים על כך שלא עושים מספיק עבורם – אז העתיד לא נראה טוב.

תגיות

21 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

20.
פוטנציאל אוהדים מבוזבז
מילא גרעין האוהדים הקיימים וסטודנטים שלומדים בעיר 3-4 שנים ועפים למרכז, עושה רושם שאפילו את פוטנציאל האוהדים שכבר קיים לא ממצים כמעט. יש בסביבת ב"ש תמהיל אוכלוסייה מצויין: בעלי אמצעים מעומר, מיתר ולהבים; חבל לכיש, שרוב העיירות בו הן סוג של מיני-ב"ש; ולא מעט בדואים, שרובם ילדים (עוזר שילד אחד יכול להביא איתו 10-15 אחים) והם פוטנציאל גדול לשחקני בית, כי הם על הרגליים הרבה יותר מילד יהודי ממוצע. כל מה שזה דורש זה קצת מעוף וראייה לטווח ארוך, אבל מסתבר שבכדורגל הישראלי אפילו עם בעלים רצינית זה לא מובן מאליו...
תום , חיפה  |  04.11.13
17.
כולם צודקים
אני אוהד את הפועל באר שבע כבר 20 שנה ,אי אפשר שלא להבין אוהד שרוצה לקנות כרטיס באינטרנט ואין לו אפשרות, התשובה שקיבל תחפש חבר שיקנה לך גובלת בנישלח לך עם יונת דואר, פשוט עלוב שיש את הטכנולגיה ומועדון לא משתמש בו ,היום אפשר להזמין מקום במסעדה באינטרנט אז קל וחומר שלרכוש כרטיס למשחק יהיה בר השגה, עם זאת אוהד שחיי מחוץ לבאר שבע שמגיע למשחק או שתיים בעונה מבחינתי לא אוהד ועדיף לקחת כסף מאוהד של יריב שמלווה את קבוצתו בהמוניו למשקי חוץ, אני גר בבאר יעקב ויש לי מנוי ואני מגיע כל משחק בית וחוץ, במשחקי הבית יש רק 4 קבוצות שמביאות קהל, זה ביתר,הפועל ת״א, מכבי חיפה, ומכבי ת״א , דווקא במשחקים האלה האוהדים יוצאים מהחורים, איפה אתם כל העונה?? למה ממוצע של 7000 צופים מגיעים שמתוכם 3500 מנויים, בוסרמיל נכנסים 14000 והיתי בלא מעט משחקים כאלה, איפה אותו אוהד שבוכה שאין לו אפשרות לרכוש באינטרנט, במשחקים גדולים לא צריכים אותו שייב בבית ,ולך ציפורה קבלי רעיון מבריק, לכי על מבצע ״הנגיף״ זה הנגיף שהדביקו לי שהייתי ילד בן 13 לקחו אותי למשחק לא היה לי מושג מה אני הולך לראות ופתאום נדבקתי, הרעיון הוא שיווק כל יום חמישי יתשלחו חברה לכל בתי הספר היסודיים בעיר עד כיתות ו׳ בהפסקות ובסוף יום הלימדים ותמכרו להם כרטיס ב10 שקלים ליצעים הריקים אותו ילד יקנה כל שבוע כרטיס והוא ידבק בנגיף שאני נדבקתי שנה אחרי הוא יקנה מנוי או כרטיס וככה תיצרו את האוהדים הבאים , תחשבו על זה 1500 ילדים ביציעים ריקים!!! מה עדיף ??? ככה לא בעתיד לא נתעסק במי קונה באינטרנט המכירה תהיה הרבה יותר פשוטה, ממליץ לחשוב על מחיר מיוחד של 40 שח מבוגר + ילד ליציעים האלה יש כאלה שלא יכולים לקנות כרטיס ב 80 ₪ בואו נהיה חלוצים ביוזמה של כדורגל לכולם היציעים הריקים יתמלאו באנשים שהיום אתם לא חושבים עליהן והם לא על המועדון קדימה באר שבע להסתכל קדימה קשה מאוד ליצר אוהדים היות תסתכלו על המועדונים הקטנים אין להם קהל וגם לא יהיה, ההיתרון והפוטנציאל שיש לבאר שבע רחוק ממיצוי אלונה תאמצי את הרעיון באיצטדיון החדש תקצרי פירות
אילן , באר יעקב  |  03.11.13
לכל התגובות