אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
רגע לפני שינוי שנת המודל: לקנות משפחתית, לחכות עם היתר צילום: אתר יצרן

רגע לפני שינוי שנת המודל: לקנות משפחתית, לחכות עם היתר

הצרכן הישראלי מצוי בימים אלה בדילמה רצינית: לקנות רכב במבצע או להמתין למודל 2014? לאור שפע האיומים בעליית מחירים בינואר, "כלכליסט" עושה סדר ובוחן אילו דגמים משתלם לקנות כעת, ובאילו קטגוריות אין סיבה להילחץ

04.11.2013, 08:38 | תומר הדר

כמדי שנה, כחודשיים לפני תום השנה הקלנדרית נכנס ענף הרכב ל"תקופת דומייה", שבמהלכה נערכים השחקנים העיקריים בשוק לקראת כניסתה של שנת הדגם החדשה.

בפועל המינוח "שנת דגם" אינו קיים באופן רשמי, כיוון שעל פי חוק ברישיון הרכב ובמחירוני המכוניות המשומשות, הנתון העיקרי שמצוין הוא חודש עליית המכונית על הכביש. עם זאת, השוק לא ממהר לאמץ את השיטה, שכן ישראלים רבים עדיין מעדיפים לרכוש מכונית שתסופק בינואר. הודות לכך, ביום המכירה העתידי הם יוכלו להציג את מכוניתם כמודל משנה מתקדמת יותר.

כתוצאה מכך, באופן מסורתי שוק הרכב הישראלי נמצא בשיתוק בחודשיים האחרונים של השנה, והיבואנים, שמחפשים הזדמנויות להיפטר ממלאים לקראת מאזני סוף השנה, יוצאים בשפע של מבצעים, הטבות והנחות. גם חברות הליסינג מודעות היטב למצב ונערכות לקראת אחד משני תרחישים: הראשון הוא רכישות מסיביות של מכוניות לפני תום השנה, במקרה שבו הרכבים עומדים להתייקר; והשני הוא אם רוב המכוניות לא צפויות להתייקר. במקרה זה ענף הליסינג נערך לגל של רכישות מסיביות לאחר תחילת השנה הבאה, במטרה להרוויח את שנת הדגם הגבוהה.

אחד הטיעונים העיקריים, שנציגי יבואני הרכב אינם מהססים להשמיע באולמות התצוגה, הוא שמחירי הרכב מוחזקים כיום ברמה נמוכה באופן מלאכותי על ידי היבואנים. לדברי היבואנים, הסיבה העיקרית לכך היא כניסתו של המיסוי הירוק החדש לתוקף, שהיה אמור להביא להתייקרות המחירים ופגע בהטבות שהם קיבלו עבור כל מכונית שדרגת הזיהום שלה עלתה. עד עתה יבואני הרכב ספגו את עליית המחירים ברוב המקרים, אולם תחילת 2014 תהווה הזדמנות פז עבורם לבצע העלאת מחירים.

לנוכח כל אלה, הצרכן הישראלי מוצא את עצמו כעת בדילמה: האם להתפתות לשפע המבצעים, ההנחות והאיומים על עליית המחיר הצפויה בינואר, או להמתין לשנת הדגם החדשה ולקבל מכונית מודל 2014? "כלכליסט" בוחן באילו קטגוריות רכב יהיה משתלם למהר לאולמות התצוגה ובאילו מוטב להמתין בסבלנות.

מכוניות משפחתיות: צפויות התייקרויות מתונות

עיקר רכבי הליסינג בשוק הישראלי הם מהדגמים המשפחתיים השונים: טויוטה קורולה, מאזדה 3 ודומותיהן. בשונה מיתר פלחי השוק, בשוק המכוניות המשפחתיות יבואני דגמים רבים נדרשים "ליישר קו" עם מתחריהם מבחינת המחירים, וכך נוצר מצב שבו מכונית משפחתית מדגם מסוים, שפליטת המזהמים שלה גבוהה, מוצעת לצרכן באותו מחיר כמו מכונית שפליטת המזהמים שלה נמוכה (שלא לדבר על כך שמדובר גם במכוניות שנרכשות במטבעות שונים).

עם כניסת המיסוי הירוק באוגוסט - מהלך שצמצם באופן ניכר את הטבת המס שמקבלים דגמים משפחתיים רבים - ביצעו יבואני רכב רבים חישובים שלפיהם מחירי המכוניות המשפחתיות היו אמורים לעלות בכ־3,000 שקל. אלא שהצגתה של טויוטה קורולה החדשה בסוף יולי וקביעת המחיר שלה על 128 אלף שקל טרפה את התוכניות של היבואנים לייקר מחירים עם כניסת המיסוי הירוק החדש לתוקף.

רכב מאזדה 3, צילום: תומר הדר רכב מאזדה 3 | צילום: תומר הדר רכב מאזדה 3, צילום: תומר הדר

מאז חלפו שלושה חודשים, ורוב יבואני הרכב כבר אינם מסוגלים לספוג את הצמצום בגובה הטבת המס. לדברי גורמים רבים בענף הרכב, ינואר הקרוב יהיה חודש של התייקרויות במחירי המכוניות המשפחתיות. עם זאת, ההתייקרויות אינן צפויות להיות משמעותיות, וינועו באזור 2,000 שקל למכונית משפחתית. התייקרות זו צפויה גם להשפיע על גובה שווי השימוש שישלמו מחזיקי רכב צמוד, שיבחרו בשנה הבאה במכונית חדשה שמחירה גבוה מן המחיר כיום.

רוב המכוניות המשפחתיות נמכרות לאחר כשלוש שנים, והפער במחירון הרכב של לוי יצחק בין השנתונים במקרה של מכוניות בנות 3 הוא כ־10,000 שקל. מכאן שכשיבואן שמעניק כעת הנחה הגדולה מ־10,000 שקל על מכונית משפחתית (גובה ההפרש בשנתונים), נוסף על כ־2,000 שקל (ההתייקרות הצפויה), מדובר ברכישה שכדאי לבצע השנה.

מה כדאי לעשות: משתלם לקנות לפני סוף 2013, אם תינתן הנחה מתאימה.

רכבי דיזל: היבואנים חוששים להעלות מחירים

השנתיים האחרונות היו שנים מפתיעות מבחינת יבואני רכבי הדיזל. לאחר שנים של דשדוש, ב־2012 הוצגה רנו פלואנס בגרסת טורבו דיזל עממית. המהלך גרר ציי רכב רבים להציע ללקוחותיהם את הדגם, ויבואנים אחרים מיהרו להדגיש ללקוחותיהם גרסאות מתחרות.

אלא שהמיסוי הירוק החדש פגע קשות ברכבי הדיזל: לפי נוסחת החישוב החדשה רכבי דיזל נחשבים ברובם למזהמים, לכן הטבת המס עליהם פחתה באופן ניכר. המהלך הביא לפגיעה של כ־10,000 שקל בממוצע לרכב, אך בשל החשש מכך שעלייה כזו תקפיא את מכירותיהם, הסתפקו היבואנים באוגוסט בהעלאת מחיר מתונה של כ־3,000 שקל. כעת כבר נשמעים איומים ולפיהם ייאלצו היבואנים לייקר את רכבי הדיזל בתחילת 2014 כדי לפצות על הפגיעה בהם מאז אוגוסט.

רנו פלואנס דיזל רנו פלואנס דיזל רנו פלואנס דיזל

אלא שבפועל מדובר ככל הנראה באיומים נטולי כיסוי. לדברי גורמים בענף הרכב, היבואנים עדיין להוטים למכור מכוניות דיזל, במיוחד לציי רכב. אחת הסיבות העיקריות לכך היא ההיחלשות ההדרגתית במכירות הרכבים החדשים לציי הרכב וחברות הליסינג, והצורך למצוא דגמי משפחתיות חלופיים. מכוניות דיזל יקרות כבר כיום ממחירי מכוניות עם מנועי בנזין, ועלייה נוספת עלולה להביא לשינוי בהעדפותיהם של מחזיקי הרכב הצמוד. לכן, לפי רוב ההערכות, רכבי הדיזל אינם צפויים להתייקר בתחילת השנה הבאה.

מה כדאי לעשות: למרות איומי ההתייקרות, אפשר להמתין למודל 2014.

מכוניות קטנות: המחירים התחרותיים יישמרו

שוק המכוניות הקטנות נמצא זה שנתיים במגמת צמיחה, בעיקר הודות למתווה המס הירוק, שאפשר את הצגתם של דגמי מכוניות קטנות זולים בישראל. במקביל עבר שוק זה, שעד 2010 היה מנוון למדי, גם פיצול לכמה תתי־קבוצות, שנועד להעניק פתרונות לדרישה המואצת למכוניות קטנות וגם לפגיעה במכירותיהן של מכוניות גדולות יותר: מכוניות מיני, סופר־מיני ידניות, משפחתיות קטנות, סופר־מיני אוטומטיות ועוד.

בפלח שוק זה השיקול העיקרי של הלקוחות, כפי שיבואני הרכב יודעים היטב, הוא המחיר הזול. כאן לא מדובר במכוניות שמיועדות להגיע בעיקר לחברות הליסינג בהנחות נאות, אלא בדגמים שרוכשים לקוחות פרטיים החרדים לכיסם. במקרה של המכוניות הקטנות, פועל לטובת יבואני הרכב גורם נוסף: מיתון גדל והולך בשוק הרכב האירופי.

פיז פיז'ו 208 פיז

משפחתיות אוטומטיות אינן נפוצות באירופה, אך מכוניות מיני, סופר־מיני ודומותיהן נהנות מהצלחה נאה ביבשת. אלא שאירופה נתונה במשבר, ויצרני המכוניות תקועים במקרים רבים עם עודפי מלאי ולהוטים למכור את המכוניות הקטנות לכל המרבה במחיר. כתוצאה מכך יבואני הרכב בישראל רוכשים את המכוניות מיצרני הרכב האירופים בהנחה נאה, שביכולתם לגלגל לידיו של הלקוח הפרטי באמצעות הימנעות מהעלאת מחירים. ואכן, לדברי גורמים רבים בענף הרכב, בשוק המכוניות הקטנות המחירים לא צפויים לעלות במידה ניכרת.

מה כדאי לעשות: אין צורך להילחץ.

מכוניות היברידיות: הטבות המס יוארכו ל־2014

מכוניות היברידיות כבר מזמן קנו לעצמן נתח שוק נאה בעולם, הודות לטכנולוגיה מתקדמת שעושה דרכה ליותר ויותר דגמי מכוניות פופולריים, ומבטיחה צריכת דלק נמוכה ללא כל פגיעה באיכות הנסיעה. בישראל עדיין מדובר בפלח שוק שמכירותיו לא מהוות תחרות אמיתית למכוניות בלי מנועים מסורתיים.

מסיבה זו מכוניות היברידיות עדיין מוגדרות על ידי משרד האוצר ככאלה שזכאיות להטבת מס בגין "טכנולוגיית ינוקא", כלומר טכנולוגיה שזקוקה לעידוד עקב היותה חדשה. הודות לכך, מס הקנייה על מכוניות היברידיות עומד כיום על 30%, בעוד על יתר המכוניות מוטל מס קנייה בשיעור של 83%. אלא שההטבה הזו קצובה בזמן - בדיוק עד ינואר 2014. בתחילת השנה הבאה צפוי מס הקנייה על המכוניות ההיברידיות לזנק ל־45%, מהלך שייקר את מחיריהם של דגמים היברידיים רבים המשווקים בישראל.

טויוטה פריוס , צילום: אתר יצרן טויוטה פריוס | צילום: אתר יצרן טויוטה פריוס , צילום: אתר יצרן

יבואני המכוניות ההיברידיות אינם מהססים במקרים רבים להזכיר ללקוחות, המתלבטים אם לקחת מכונית היברידית חדשה בתחילת 2014, שהמחיר עומד לזנק בגלל העלאת מס הקנייה, אלא שנראה כי תעריף המס לא צפוי לעלות.

בחודשים האחרונים קיימו יבואני הרכבים ההיברידיים מגעים מול משרדי האוצר והגנת הסביבה, והגיעו להסכמות שלפיהן שיעור מס הקנייה יישמר על 30% עד תום 2014. כך שבתחילת השנה לא צפויה התייקרות ניכרת במחירי המכוניות ההיברידיות.

מה כדאי לעשות: אם משרד האוצר לא יעשה פניית פרסה, אין צורך למהר.

תגיות

10 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

9.
לחכות למבצעי סוף דצמבר ולא לקנות עכשיו
את ההמלצה הזאת קיבלתי ממנהל מכירות של יבואן רכב גדול שאמר לי בהגינות: " לא חשוב מה תקנה? חכה לסוף דצמבר.(כן סוף דצמבר 2014) ותחסוך הרבה כסף" אגב, בסוף הוא יעץ לי לקנות רכב של יונדאי או קיה וטען שמדובר באותה החברה. בקוריאה וביפן שתי החברות נימכרות ע"י אותו הסוכן. כמו פג'ו וסיטרואן אצלנו
איגיני משה , הרצליה  |  11.11.13
6.
נו... מה השאלה בכלל? העצה הפשוטה היא הכי חכמה:
פשוט - לא לקנות !!!! המחיר בהכרח יצלול החוכמה היא דווקא במקום הלא צפוי באופן טבעי. במקום להתלבט אם לקנות 2013 או 14 אז לא לקנות בכלל ככה ירד המחיר גם של 13 וגם של 14. ולכן שבו בבית. לא יקרה לכם כלום אם 4 חודשים לא תקנו רכב... כלום לא יקרה זה לא שאין לכם רגליים או רכב בינתיים יש לכם אז האיפוק ש כולנו שווה לכולנו המון כסף של כולנו שישאר אצלנו
05.11.13
לכל התגובות