אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
אג"ח עולמית: הרגליים על הקרקע, הראש בעננים צילום: shutterstock

אג"ח עולמית: הרגליים על הקרקע, הראש בעננים

יצרנית המטוסים והרכבות בומברדייה נהנית מביקוש יציב בתחבורה היבשתית, והיא שוקדת על קו חדש של מטוסים. האג"ח של החברה נסחרות בתשואה של 5.95%

04.11.2013, 08:23 | אריאל קורינאלדי
בומברדייה (Bombardier) הקנדית היא אחת החברות המובילות בתחום התחבורה באוויר וביבשה. החברה, שהוקמה בשנת 1937 והתרכזה בייצור רכבי שלג, היא החברה היחידה בעולם המייצרת הן מטוסי נוסעים והן רכבות, כשפעילות החברה מתחלקת לשניים:

חטיבת התחבורה היבשתית: בומברדייה מספקת מגוון רחב של פתרונות תחבורת רכבת ובהם סוגים שונים של קרונות ומערכות הנעה ושליטה לרכבות.

חטיבת התעופה: החברה מתמחה במטוסים בגודל בינוני המשווקים בעיקר ללקוחות עסקיים (מטוסי מנהלים) ולחברות תעופה (מטוסים מסחריים). בשנתיים האחרונות השקיעה החברה סכומים גדולים בפיתוח קו מטוסים חדש, הכולל מטוסים בגודל בינוני (100 עד 150 נוסעים), המספקים חיסכון תפעולי ומענה לדרישות איכות הסביבה מחמירות יותר.

שוק פתרונות התחבורה מאופיין בצמיחה יציבה מאחר שממשלות רבות משקיעות סכומים גבוהים בפיתוח תשתיות של מערכות תחבורה כחלק מתהליך העיור. מסקירה שפורסמה לפני כשנה על ידי האיגוד האירופי של תעשיית הרכבות עלה כי הצמיחה השנתית הגלובלית בתחום הרכבות בשנים הקרובות צפויה לעמוד על 2.8%.

 , צילום: בלומברג צילום: בלומברג  , צילום: בלומברג

לעומת זאת, שוק התעופה — ובמיוחד תחום מטוסי המנהלים — מאופיין בתנודתיות גבוהה יותר וברגישות למצב הכלכלה העולמית. העובדה שהזמנות המטוסים נעשות כמה שנים מראש מביאה לכך שתקופות של שפל או גאות בפעילות החברה לא באות מיד לידי ביטוי בתוצאותיה. לשם ההמחשה, שנת 2009 היתה שנת השיא בפעילות החברה בתחום זה למרות המשבר הפיננסי, והפגיעה בתוצאות חטיבה זו באה לידי ביטוי רק בשנים שלאחר מכן.

חסמי כניסה

בומברדייה נהנית מחסמי כניסה גבוהים הן בתחום התעופה והן בתחום התחבורה, מאחר שיש צורך בהשקעה כספית גבוהה להקמת מפעלי ייצור ומערכי שירות לצד הצורך בידע, ניסיון ומוניטין רב. יתרון נוסף שיש לחברה הוא בסיס הלקוחות הרחב שלה, המאפשר לה ליהנות מקשר ארוך טווח הכולל גם מתן שירותי תחזוקה והזמנות חוזרות.

לאחר תוצאות השיא ב־2009 חוותה החברה ירידה ברמת ההכנסות והרווחיות שנבעה בעיקר מירידה בהזמנות מטוסי מנהלים בשנים שלאחר המשבר הפיננסי. עם זאת, במחצית הראשונה של 2013 חזרה החברה לצמוח והכנסותיה הגיעו ל־8.8 מיליארד דולר — עלייה של כ־16% לעומת התקופה המקבילה ב־2012. בשנה האחרונה נרשמה צמיחה חזקה בצבר ההזמנות של החברה, שעמד בסוף יוני על יותר מ־66 מיליארד דולר.

עוגת ההכנסות של החברה מתחלקת כמעט באופן זהה בין שתי החטיבות (תחום התחבורה מהווה כ־49% והתעופה כ־51%), כשעיקר ההכנסות מגיע מאירופה (41%), ארה"ב (30%), אסיה־פאסיפיק (13%) וקנדה (7%).

נכון לסוף הרבעון השני של השנה, רמת החוב ברוטו עמדה על כ־7.1 מיליארד דולר שכנגדה החזיקה החברה בקופת מזומנים של 3.1 מיליארד דולר וקו אשראי זמין של 1.4 מיליארד דולר. לאורך השנים הציגה בומברדייה תזרים תפעולי חיובי, אך בשנים האחרונות התזרים הנקי היה שלילי בעקבות העלייה בהשקעה בציוד קבוע, שנועדה לתמוך בפיתוח קו המטוסים החדש.

המינוף מטפס

רמת המינוף של בומברדייה עלתה בשנה האחרונה, לאחר שהחברה גייסה חוב של 2 מיליארד דולר מתחילת השנה כדי לתמוך בתוכנית ההשקעות והפיתוח, ובעקבות כך עלה יחס החוב נטו ל־EBITDA (הרווח התפעולי לפני פחת והפחתות) ל־3.2.

תשלום קרן החוב המהותי הבא של החברה, בהיקף של כ־1.8 מיליארד דולר, יתרחש רק ב־2016, ובשנים הקרובות צפויה החברה החברה להציג תזרים נקי גבוה לאחר שתחל לספק את צבר ההזמנות ותקטין את רמת ההשקעות בציוד קבוע.

בצד הסיכונים, כדי לשמר את מעמדה בשוק, בומברדייה צריכה להשקיע סכומים גבוהים במחקר ופיתוח ובהקמת מפעלים חדשים, ובעקבות כך היא עשויה להציג תזרים מזומנים נקי שלילי לאורך תקופה. דחייה בהשקת מוצר — כפי שקרה לאחרונה עם קו המטוסים החדש — עלולה לגרום לעלייה ברמת ההוצאות ולהגדלת המימון. בנוסף, פעילות החברה, במיוחד בתחום התעופה, חשופה לצמיחה העולמית ולמצב הכלכלה הגלובלית.

השורה התחתונה

בומברדייה נהנית מבסיס לקוחות רחב, ממוצרים עם ביקוש יציב וממוניטין חיובי. עם זאת, העלייה בהוצאות והגדלת המימון עשויות להעיב על מצב החברה

הכותב הוא מנהל מחלקת המחקר ביובנק

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות