מתחם תע"ש עובר את שלב ההתנגדויות: מספר הדירות עשוי לגדול ל-44 אלף
אחרי ששמעה 600 התנגדויות לתכנית הבנייה רחבת ההיקף, החליטה הוועדה לשמיעת ההתנגדויות כי לא רק שאין להפוך את השטח לריאה ירוקה, אלא יש לצופף בו את הבנייה. החברה להגנת הטבע: "נשקול הגשת ערעור על ההחלטה"
קראו עוד בכלכליסט
יצוין כי דרישת החברה להגנת הטבע לעריכת תסקיר השפעה על הסביבה נדחתה, והוחלט שייכתב מסמך סביבתי לכל תכנית מפורטת, וכך גם לגבי סקרי הקרקע, שאמורים למצוא זיהומים באדמה.
החברה להגנת הטבע דרשה אף לתכנן מחדש את מתחמי המגורים, כך שלצד הבניינים יישאר גם פארק טבעי גדול לתושבים העתידיים של המתחם, ובו יישמרו ריכוזי הצמחים הנדירים שהתגלו בשטח, אולם בקשה זו נדחתה אף היא.
"הוועדה יכולה הייתה לקבל החלטה שתהיה גם לטובת איכות ורווחת החיים של התושבים וגם למען ערכי הטבע הייחודיים שבמתחם, אבל לצערנו היא לא עשתה זאת", אמרה זילברשטיין. "אם תצא לפועל בסופו של דבר התכנית כפי שהיא כעת, אנחנו בספק גדול אם היא תאפשר את קיומם של ערכי הטבע שבמקום, ומי שיפסיד הוא גם הטבע וגם התושבים שעתידים לגור שם", אמרה זילברשטיין.יודגש כי החברה להגנת הטבע ביקשה בהתנגדותה לצופף את התכנית על מנת לעשות שימוש יעיל בקרקע בסדר גודל משמעותי זה במרכז הארץ, והראתה כי ניתן לקדם בינוי משמעותי יותר ללא פגיעה בערכי טבע ותוך שמירה על השטח הפתוח.
כזכור, חודשיים לפני הבחירות המוניציפאליות, יצאו ראשי הערים בשרון נגד תכנית רשות מקרקעי ישראל, בדרישה להפוך את שטחי תע"ש שבתחומן לפארק ענק ולבטל את תוכניות הבנייה במתחם. לעמדת הרשויות המקומיות הצטרפה עמותת אחל"ה, "הוועד הציבורי להפיכת שטח תע"ש השרון לריאה ירוקה". שלושת ראשי הערים הציגו באוגוסט הדמיה של הפארק המוצע, בסגנון "סנטראל פארק" בניו יורק, שיכלול פעילויות כגון שייט, דייג, רכיבה על סוסים, שוק איכרים, מיני גולף, קולנוע דרייב-אין, ועוד. בתגובה לתכנית שהציגו ראשי הערים, נמסר אז מרשות מקרקעי ישראל, כי "הדרך היחידה לממן את טיהור הקרקע והמים במתחם תע"ש היא באמצעות שיווק הקרקע למגורים, שכן עלויות הטיהור הן גבוהות מאד. בניית אלפי יחידות הדיור תיתן פתרון למצוקת הדיור באזור המרכז ותשפיע על הפחתת מחירי הדיור".עורכי הדין צבי שוב ודקלה מוסרי טל, המייצגים מאות תושבים מתושבי הרצליה ורמת השרון המצויים בסמוך לתכנית תע"ש והמתנגדים לה במתכונתה, מסרו היום (ב') בתגובה, כי: "הוועדה למעשה החליטה שלא להחליט ודחתה את הדיונים המהותיים לשלבים מאוחרים יותר . החלטה זו הינה שגויה והיא תגרום לדחייה נוספת במימוש הבניה והפיתוח של האזור".
באשר לסוגיית זיהום הקרקע, מסרו עורכי הדין כ:י "הזיהום שייצר מפעל התעשייה הצבאית משך עשרות שנות שהייתו במתחם אינו במחלוקת, וכך גם סוגיות תחבורתיות וסביבתיות. במקום לבחון את הסוגיות הללו בהתייחס לכל המתחם ולבצע תכנון מפורט למתחמים בהתאם לממצאים, החליטה הוועדה קודם לתכנן תכנית כוללת של המתחם ולחלקו למתחמי תכנון ורק אחר כך לבדוק את הסוגיות שהועלו".
לדבריהם, "אם בשלב הבא יימצא לדוגמא שאזור שהוגדר לצפיפות מגורים רבה הוא מזוהם בצורה קיצונית, כבר יהיה מאוחר עם התקדמות התכנון להפוך אותו לאזור שמיועד לפארק ובו תפחת הבנייה, שכן בינתיים תכנית זו כבר קבעה היכן ימוקמו השטחים הירוקים".
שוב מעריך שלהחלטת הועדה יוגשו ערעורים למועצה הארצית או עתירות לבתי המשפט "שיעכבו שוב את הליכי התכנון וכן כי לאחר שתוגש תוכנית על כל מתחם שוב יחל הליך של התנגדויות וחוזר חלילה. הוועדה רצתה לקצר הליכים ולזרז את הבנייה, ייתכן שבלחץ הגובר לקדם ולשחרר דירות לשוק, אבל לדעתי בהחלטתה רק תגרום לעיכוב נוסף בהליכים. מדובר בתוכנית שמנסים לאשרה כבר למעלה מעשור ועכשיו המועד שבו נראה דירות בנויות בשטח רק הולך ומתרחק".
מוסרי טל מציינת כי "תכנית המתאר לתל אביב כבר קבעה בהתייחס לשלב זה של תעש השרון כי יש לבצע סקרי זיהום, בדיקות תחבורה וסקרי השפעה על הסביבה של המתחם כולו", אך ועדת המשנה להתנגדויות "דחתה אותם לשלב הבא".
3 תגובות לכתיבת תגובה