אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
נשיא לשכת סוכני הביטוח היוצא: "בלי סוכנים, אין לאף חברת ביטוח זכות קיום" צילום: אוראל כהן

נשיא לשכת סוכני הביטוח היוצא: "בלי סוכנים, אין לאף חברת ביטוח זכות קיום"

במסגרת כנס לשכת סוכני הביטוח אודי כץ יצא נגד הרחבת השיווק הישיר, תקף את חברת ביטוח ישיר וטען כי "הבנקים נותרו הרבה מאחור בייעוץ הפנסיוני"

04.11.2013, 19:00 | רחלי בינדמן

"הנאום האחרון, לקראת סיום התפקיד, מאתגר לפחות כמו הנאום הראשון, עם הכניסה לתפקיד. אני זוכר את הפעם הראשונה שעמדתי לפניכם כנשיא הלשכה בכנס אילת ולעולם לא אשכח את המבטים, את הציפייה, את כובד המשקל שהרגשתי אז מהשורות האחרונות באולם ועד לכאן, בחזית הבמה", כך פתח אודי כץ נשיא לשכת סוכני הביטוח היוצא את נאום הפרישה שלו בכנס לשכת סוכני הביטוח שנפתח הערב באילת.

קראו עוד בכלכליסט

"אני זוכר את צעדיי הראשונים כנשיא הלשכה, בלי ולו יום אחד של חסד. היה זה בזמן שהתבקשתי להגיע בדחיפות לוועדת הכספים, לדיון בעניין כניסת הבנקים לייעוץ פנסיוני בעקבות המלצות ועדת בכר. אז, באותו דיון, הובטח לי דבר אחד ע"י הפוליטיקאים - ובוצע דבר אחר. אז – תוך כדי שיעור מזורז ביותר – הבנתי לאן נכנסתי, ויותר מזה: מול אילו כוחות עליי להתמודד" המשיך.

אודי כץ, צילום: בועז אופנהיים אודי כץ | צילום: בועז אופנהיים אודי כץ, צילום: בועז אופנהיים

"בואו נראה לאן הבנקים הגיעו בתחום הייעוץ הפנסיוני? גיורא עופר, מנכ"ל דיסקונט דאז, ניבא לנו שחורות, אלי יונס ממזרחי-טפחות התרברב ולגלג עלינו בכל הזדמנות... אלא שבפועל, במבחן המציאות, הבנקים נותרו הרבה מאחור. חלקם סגרו כבר את אגפי הייעוץ הפנסיוני שלהם, חלקם צמצמו פעילות, ואף אחד מהם לא מתרגש כיום מהמסלקה הפנסיונית. אז בואו אני אגלה לכם סוד: המסלקה הפנסיונית לא תועיל לבנקים, מהסיבה האחת: העסק הזה לא משתלם להם ואין להם את הידע והיכולות הנדרשים לפרוץ קדימה. יותר חשוב להם כיום לקצץ בעלויות רצפת הייצור, עלויות העובדים, ולהגדיל את היקפי האשראי שלהם במשקי הבית, מאשר לקדם את הפנסיה של פלוני אלמוני בישראל".

כץ התייחס גם לנושא הביטוחים הישירים של חברות הביטוח שמרחיבות באחרונה את פעילותן בשיווק מוצרים פנסיונים ישירים שעוקפים את התיווך של הסוכן. "חלק נכבד מפעילות הלשכה גם התייחס לביטוחים הישירים של חברות הביטוח. אז במקום לדבר ולהצהיר הצהרות חסרות שחר, בואו נגלה עניין בעובדות: הצלחנו להתמודד עם מיזמים אינטרנטים עוקפי סוכנים והבאנו לעצירתם עוד בטרם עלו לאוויר. הצלחנו במקביל להביא לסגירת מיזם של חברת ביטוח עם רשת שיווק מזון, ולהניא חברות ביטוח מלהיכנס למיזם דומה עם רשת שיווק מזון אחרת. הצלחנו לטפל ולהסדיר את אופן התנהלותם של מוקדי חברות, כך שיתמכו בסוכנים ולא יפעלו לנשלם מעסקאות ביטוח. וידענו גם לשלב ידיים עם שלמה אליהו ויונל כהן ולהביא את החותמת האחרונה והמשמעותית: סגירת "איחוד ישיר" על ידי "מגדל". שלמה אליהו, אדם שמזוהה בכל רמ"ח איבריו עם ענף הביטוח – עמד במילתו, תמך בנו ואחרי חמש עשרה שנים נסגרה פעילות ישירה משמעותית של חברת ביטוח מובילה. המהלך של חברה כמו "מגדל" מסמל יותר מכל את המסר שאנו מבקשים להעביר לכלל החברות: ביטוחים ישירים הם בעיה משותפת - ולא רק שלנו הסוכנים. אם נדע למנף מסר זה בהמשך, נדע גם לצמצם עד למינימום את שאר הפעילויות הישירות בחברות".

כץ גם מתייחס לרפורמה שהוביל אגף שוק ההון בכל הנוגע לעמלות סוכנים "אך טבעי שנעסוק בנקודה זו גם בחוזר דמי עמילות הסוכנים. בנימה אישית, הקדשתי במשך כשנתיים מזמני וממרצי כדי לבצע שינויים מפליגים בחוזר, שיבטיחו את עתידנו. יומם וליל, 24 שעות ביממה, ראיתי באותו חוזר מבחן מנהיגותי שאסור לי להיכשל בו. לא יכולתי לחשוב שיותר ממחצית מהסוכנים ימצאו אותם מחוץ לענף, חסרי פרנסה, בגלל הגזירות שעלולות היו להיות מיושמות. כדאי שכל אחד ילמד את התהליך מתחילתו ועד לסיומו על מנת להבין איזו עבודת קודש נעשתה כאן למען עתיד כולנו. יישום החוזר גם נדחה בשנה, דבר שיאפשר התארגנות והיערכות בהתאם. הבטחתי לעצמי – וקיימתי: עתיד הסוכנים מובטח"!

כץ התייחס גם לקמפיין של חברת ביטוח ישיר שיצא ישירות כנגד סוכני הביטוח "אני מתנצל, אבל ללשכה אין תקציב שיווק של כמאתיים מיליון שקל בשנה כדי להכפיש את הצד השני. אנחנו גם לא צריכים את זה. פעלנו בכל הערוצים, לרבות המשפטי, הפרלמנטרי והציבורי – כדי להקשות על אותה חברה, כדי להסביר ללקוחות מיהי אותה חברה. ברור לי שהרגולציה במקרה זה לא שיתפה איתנו פעולה באופן הנדרש ולא מנעה את זילות המקצוע, את הפגיעה במעמד הענף. ייתכן כי הממונה החדשה תיקח אחריות ותטפל כנדרש בסוגיה זו, אולם גם בזמן שהטייקונים העומדים מאחורי ביטוח ישיר ממשיכים ושופכים כספים כדי לפגוע בסוכן הביטוח העצמאי, כדאי לכולנו להיות גאים בעובדה שנותרנו הדומיננטיים והמובילים בענף, כאשר אותה חברה לא מצליחה לפרוץ את תקרת הזכוכית ונותרה עם נתח שוק קטן בענף. רק באחרונה נערך תחקיר עיתונאי בערוץ 2, שהצביע על כך שהעלייה של הביטוחים הישירים בישראל נבלמה בשנתיים האחרונות או עלתה בשיעורים זניחים, ביחס לביטוחי רכב ודירות".

כץ פנה באופן אישי גם למפקחת החדשה על הביטוח, דורית סלינגר "קל להישאב לדעות קודמות, קל לאמץ החלטות פופוליסטיות, אך הרבה יותר אמיץ ונכון להכיר במבחן המציאות – ובמבחן זה, הסוכנים הם הקטליזטור לקיומו של שוק תחרותי ושפוי, לקידום משותף של אינטרסים ציבוריים ולהגנה על כל לקוח באשר הוא. הסוכנים הם החוליה המקשרת בין המשרדים לבין השטח, בין ההחלטות לביצוען בפועל. רק עם הסוכנים ניתן להצליח ורק עם תמיכה בסוכנים וחיזוקם – כלל הענף יוכל להמשיך ולצעוד קדימה".

לבסוף פנה כץ גם למנהלי חברות הביטוח, "המסר שלי צפוי, אך מתבקש: כולנו מכירים את הענף, כולנו כבר חווינו ניסיונות ומהלכים, אך בשורה התחתונה – כחברות עסקיות, חפצות הצלחה, ההון האמיתי שלכן הוא לא בשורת המאזנים או בדוחות הרווח וההפסד, כי אם באנשים היושבים כאן באולם. הם ההון האמיתי שלכם והם אלו שמביאים לכן את הפוליסות, את "הלחם והחמאה" של כל חברה. זהו המזון הבסיסי, החמצן - ובלעדיו, בלי סוכנים, אין לאף חברה זכות קיום במתכונתה הנוכחית. רק ביחד איתנו תוכלו לרשום הישגים מוכחים, ולכל ניסיון של קיצור דרך או שיווק עוקף סוכנים, משמעות אחת: הצבת תמרור עצור בוהק לפניכן!"

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות