אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
"התיאטרון בלונדון מנוהל בידי חליפות" צילום: דניאל קמינסקי

"התיאטרון בלונדון מנוהל בידי חליפות"

לסלי לאוטון, הבמאי הבריטי של "אוצר יקר" שעולה מחר בבית ליסין, מספר לכלכליסט מה מושך אותו בישראל ועל החלום לביים את "נפש יהודי" של סובול

06.11.2013, 08:42 | מאיה נחום שחל

על במת תיאטרון בית ליסין יעלה מחר מחזה חדש, "אוצר יקר", בבימויו של הבמאי הבריטי לסלי לאוטון. לאוטון (70) שכבר מביים 22 שנים בישראל, עדיין לא שבע מהקהל הישראלי ומהניסיון לגרום לו לצחוק. "לביים קומדיה זה עניין מדויק, זו מתמטיקה", אומר לאוטון.

לאוטון, ביים ושיחק בכ־400 הפקות בלונדון, ניו יורק ו־27 מדינות שונות, והיה השחקן הבריטי הראשון שגילם את המנחה ב"קברט" ואת בילי פלין ב"שיקגו". הוא כיהן כמנהל אמנותי של הליברפול פלייהאוס, ה־Edinburgh Royal Lyceum ותיאטרון הקומדיה של ריי קוני. כמו כן היה שותף להפקות "When We Are Married" ו־"Out Of Order" שגרפו את פרס אוליבייה בקטגוריית קומדית השנה.

מימין: נתי קלוגר, ששון גבאי, פלורנס בלוך ואילן דר ב"אוצר יקר". מאחורי ההומור יש סיפור של בני אדם, צילום: דניאל קמינסקי מימין: נתי קלוגר, ששון גבאי, פלורנס בלוך ואילן דר ב"אוצר יקר". מאחורי ההומור יש סיפור של בני אדם | צילום: דניאל קמינסקי מימין: נתי קלוגר, ששון גבאי, פלורנס בלוך ואילן דר ב"אוצר יקר". מאחורי ההומור יש סיפור של בני אדם, צילום: דניאל קמינסקי

מי שנחשב למומחה בעל שם עולמי בתחום הקומדיה ועבד עם גדולי הקומדיאנטים, ובהם רואן אטקינסון, הוזמן לישראל לראשונה ב־1991 על ידי תיאטרון הבימה, אחרי ששמוליק עומר (המנכ"ל דאז - מנ"ש) צפה בלונדון בהצגה "חלון בלהות" מאת ריי קוני. מרים עציוני, שהיתה בעלת הזכויות, הסבירה לו שקוני עצמו בוחר מי יביים את מחזותיו וכדאי להזמין את לאוטון. לאוטון לא האמין שיעבוד אי פעם בישראל, אבל, לדבריו, הוא התאהב במקום. "איכשהו אני כבר 22 שנה נמצא כאן כשלושה חודשים בשנה. ולא, אני לא יהודי".

מנטליות שונה

לצד ההערכה הגדולה לכישוריו של לאוטון, ציפי פינס, מנכ"ל תיאטרון בית ליסין, מביאה שיקול נוסף שהופך אותו לפופולרי בקרב מנהלי התיאטראות בישראל. "אין הבדל בעלויות של במאי ישראלי לעומת במאי זר, אבל כשלסלי בא לביים זה לוקח לו חמישה שבועות. כשישראלי מביים זה לוקח לפחות חודשיים, וזמן זה כסף. לאוטון הוא מומחה בינלאומי לקומדיות, אז הוא מגיע מוכן עד הפרט האחרון. המנטליות שלו שונה. הוא מגיע לעבוד, וזה מזכיר לי שבימוי זה מקצוע".

ובכל זאת, עולה השאלה איך מביימים קומדיה, שצריכה להיות מדויקת, בשפה זרה. לאוטון מסביר: "כשמנצח תזמורת שאינו דובר עברית מקבל יצירה, הוא יכול לנגן אותה כי הוא יודע לקרוא את התווים, ובקומדיה זה אותו הדבר. למילים יש קצב מסוים, ואני יכול לדעת אם הקצב נכון לפי הביטים. לכן אני אוהב לעבוד עם דורי פרנס, כיוון שהוא גם מוזיקאי ומתרגם לפי הקצב".

מה הסוד לבימוי קומדיה?

"לביים קומדיה קשה יותר מדרמה, כי אם בדרמה הקהל אינו משמיע קול, מניחים שהוא מקשיב או ישן. אבל אם הוא לא מגיב בקומדיה, אפשר למות. הכל תלוי בתזמון מדויק, ואם משהו מתפספס - הכל יכול ליפול. לורנס אוליבייה אמר כי 'מי שיכול לשחק קומדיה, יהיה לו קל לשחק את המלט', וזה נכון".

"הוא אחד המורים הגדולים שהיו לי לקומדיה", מספר השחקן דרור קרן. "הוא מביא איתו את הצד הלכאורה מתמטי של הקומדיה, ובזכותו הבנתי את הטכניקה. עם זאת הוא לגמרי לא טכני, כי הוא מתווה את השביל והשחקן ממלא אותו בתוכן וברגישות".

לאוטון מגדיר את עצמו כשגריר של ישראל." יש פה שחקנים טובים", הוא אומר. "כששואלים אותי באנגליה בתמיהה על התיאטרון בישראל אני שואל, 'על סובול שמעתם? גטו?', וכולם כמובן מהנהנים, ואני עונה: 'אז הוא ישראלי'.

החלום של לאוטון טמון דווקא בדרמה - לביים את "נפש יהודי" מאת יהושע סובול, על מנת להכיר לבריטים את הזהות הישראלית, כפי שהוא מכיר אותה.

לסלי לאוטון. "ישראל זו המדינה היחידה שנותנת לי לעשות רק קומדיות" לסלי לאוטון. "ישראל זו המדינה היחידה שנותנת לי לעשות רק קומדיות" לסלי לאוטון. "ישראל זו המדינה היחידה שנותנת לי לעשות רק קומדיות"

בינתיים, אחרי שנים של בימוי החליט לאוטון לכתוב מחזה (""Straight Man) שיעלה במהלך 2014 בווסט אנד בלונדון. "זו קומדיה עם הרבה רצינות", הוא כמו כן הוא גם כותב אוטוביוגרפיה שיש בה חלק נכבד על מסעותיו המקצועיים בישראל. לאחרונה עזב לאוטון את לונדון וכמעט אינו מביים בה. "העסק בעיר השתנה מאוד בשנים האחרונות ופחות בא לי לביים שם. כל התעשייה, כולל הטלוויזיה והקולנוע, מנוהלת על ידי 'חליפות'. פעם מפיקים היו אמנים כמוני, היום המפיקים חושבים רק על הכסף ומקבלים החלטות מסחריות ולא אמנותיות. עזבתי ואמרתי לעצמי שלא אחזור אלא אם יגיע משהו מאתגר באמת. לכאן אשמח לחזור".

היית רוצה לביים כאן משהו אחר חוץ מקומדיות?

"ישראל זו המדינה היחידה שנותנת לי לעשות רק קומדיות, ורק ציפי פינס נתנה לי הזדמנות לעשות עוד דברים כמו 'פיאף'. זה מצחיק כי שאני מספר באנגליה לחברים שאני נוסע לישראל הם אומרים, 'אה, לעשות עוד קומדיה?'".

מניפולציה לקהל

 

מחר יעלה בבימויו בבית ליסין המחזה "אוצר יקר" מאת פרנסיס ובר ("אידיוט לארוחה") בכיכובו של ששון גבאי ובהשתתפות פלורנס בלוך, אילן דר, נתי קלוגר, פיני טבגר, הדס קלדרון ושלום שמואלוב. ההצגה מספרת על איש מובטל שכולם מתעלמים ממנו, וכשהוא מעמיד פנים שהוא עשיר חייו משתנים. "זו קומדיה מלאת אמת שגורמת לקהל לצחוק אבל גם לחשוב. הדור של הנכדים שלי רוצה להיות מפורסם ועשיר; אנחנו רצינו להיות טובים, ומי שהיה טוב אולי גם הפך לעשיר".

כוכב ההצגה, ששון גבאי, מספר על העבודה איתו. "יש לו אינטליגנציה וידע, כך שכל סצנה מקבלת ביטוי בימתי חזק. מאחורי ההומור יש סיפור אנושי, והוא מקפיד ללכת למאפיינים של הדמות ולסיפור, ולא לבדיחה, לעשות מניפולציה לקהל ולמלא את הקומדיה בחיים".

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות