פרשנות
ביטול מכירת בלקברי: המחטף המבריק של Fairfax
קבוצת ההשקעות הקנדית ביטלה את הצעתה לרכישת חברת הסלולר ותחת זאת מובילה השקעה בה. המטרה: להפוך לנושה העיקרי ברגע שבו תעמוד החברה על פי תהום - ולקבל גישה להון הפטנטים שלה ששוויו 5 מיליארד דולר
קראו עוד בכלכליסט
לפני כחודשיים, בצעד לא מפתיע, הודיע דירקטוריון בלקברי על כוונתו למכור את החברה. דיווחים לא מפתיעים מסרו כי אין עניין רב בחברה, וכי רוב החברות מעוניינות ברכישה רק של חלקים מבלקברי - ובאופן ספציפי את מאגר הפטנטים ושירות ההודעות המוצפנות שלה.
אף אחד לא רצה את חטיבת המוצרים, ואפשר להבין למה. מאגר הטלפונים שלה הוגדר כהפסד, מחיר הטלפונים עצמם נחתך ורשתות וספקיות הודיעו כי יפסיקו למכור אותם.
אתמול ביטל הדירקטוריון את המכירה, פיטר את המנכ"ל תורסטון היינס בפתאומיות ובמיידיות (ההודעה הרשמית כמובן אומרת שהוא התפטר) והודיע על גיוס הון של מיליארד דולר מפיירפקס.
למה זה קרה? למה בעצם הדירקטוריון עשה את הטעות הזאת? התשובה היא פשוטה: פיירפקס הצליחה לעשות את אחד המחטפים המתוחכמים ביותר שראינו בשנים האחרונות.מלכודת גיוס ההון
פיירפקס היא קבוצת השקעות ופנסיה קנדית שהיא גם בעלת המניות הגדולה ביותר בבלקברי. היא הייתה החברה הראשונה שהגישה הצעה לרכוש את בלקברי, בראש קבוצת משקיעות מקומיות. היא חתמה עם הדירקטוריון על מכתב הבנות לא מחייב, מה שגרם לדירקטוריון לחשוב לרגע שאכן יש לו סיכוי למכור את החברה בשלמותה.שמישהו יעיר את ג'ון שן
הדירקטוריון מינה את ג'ון שן בתור מחליפו הזמני של היינס. מהתבטאויותיו, נראה שהוא אפילו פחות מאופס על מצב השוק מהמנכ"ל היוצא. שן אמר כי החברה תמשיך לייצר טלפונים חכמים וכי הוא בטוח שבלקברי מסוגלת לבצע מהפך. טענה חולמנית למדי בהתחשב במצב החברה, מצב השוק ובהישגי המתחרים.
שן מבסס את דבריו על נסיונו כמנכ"ל Sybase, יצרנית תוכנות שרתים שאותה ניהל לזמן מה וסייע לה להשתקם. ב-2010 היא נמכרה ל-SAP תמורת 5.8 מיליארד דולר. זהו ללא ספק הישג מרשים, ואכן יש חברות שיכולות לחזור לעצמן. אפל היא דוגמה מצויינת לחברה שהייתה על סף פשיטת רגל והפכה להיות מעצמה של ממש.
אבל בלקברי אינה אפל או Sybase. לחברה יש היסטוריה ארוכה של ניהול לא נכון, משחקי אגו, דירקטוריון לא מיומן וכוח עבודה מנופח. ההצלחה שלה באה למרות דברים אלו, לא בזכות. היא הצליחה ליצור לעצמה קהל לקוחות נאמן וגדול בתקופה ששוק הסלולר היה עדיין קטן ומאוד מכוון לאנשי עסקים. תקופה זו עברה.
אפילו נוקיה לא הצליחה לחזור לתהילת העבר שלה. כל הכסף שקיבלה ממיקרוסופט היה מעט מדי ומאוחר מדי, וגם העליה במכירות הלומיה לא עצרו מהמחלקה להימכר לבסוף למיקרוסופט. וברשות נוקיה יש הרבה יותר ניסיון וטכנולוגיה, ופריסה מצוינת במדינות מתפתחות שהפכו לשוק סלולר חשוב במיוחד. לבלקברי יש טכנולוגיית הצפנה ומערכות ארגוניות נהדרות, אבל השוק היום נע מפתרונות שמיועדים לאנשי עסקים וארגונים גדולים לשוק שיותר מכוון לטרנדים צרכניים.
בפשטות, לבלקברי אין מה להציע לקהל ואין לה שום דרך לעטוף מחדש את מוצריה כך שיהיו רלוונטיים היום - בניגוד לנוקיה. גם אם תכריז מחר על כך שהיא עוברת לאנדרואיד ותשכור מנכ"ל מלהיב במיוחד, היא עדיין לא תצליח לשקם את עצמה כי חברות כמו סמסונג יכולות להפנות בקלות מספיק משאבים על מנת להפוך להיות "הבלקברי של אנדרואיד". רובן כבר עושות את זה היום, ומשקיעות כסף רב בהצפנה ובאבטחה.
נכון להיום, דירקטוריון בלקברי תקוע. חלון ההזדמנויות שלו למכור את החברה, או חלקים ממנה, או לבצע ספין-אוף, נסגר. הוא אולי ינסה לעשות זאת בעתיד, אבל עוד מספר חודשים כל דבר שינסה יכשל לבסוף. השוק והמשקיעים איבדו את התקווה שמשהו טוב יקרה בחברה. המוניטין של בלקברי נגוז. המשתמשים עברו למקומות אחרים. המניה בשפל של כל הזמנים.
עכשיו נותר רק לספור את הימים, השבועות והחודשים עד לקריסתה הסופית של בלקברי. הנשרים של פיירפקס כבר מרחפים מעל.
לא התפרסמו תגובות לכתיבת תגובה