אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
עופר יזרים עד מיליארד שקל לצים, במירוץ להסדר מהיר צילום: אלכס קולומויסקי

בלעדי לכלכליסט

עופר יזרים עד מיליארד שקל לצים, במירוץ להסדר מהיר

החברה לישראל מנסה להגיע להסדר עם הבנקים והמחזיקים בחודש הקרוב. במתווה המוצע: הזרמה והמרה של חלק מהחוב למניות והמשך שליטה בצים. החברה לישראל מעוניינת להשלים את פיצולה לשתיים ולא ניתן לעשות זאת ללא הסדר בצים

06.11.2013, 07:03 | גולן חזני

מגעים אינטנסיביים נערכים בימים האחרונים בין החברה לישראל ומנהלי חברת צים, לבין הבנקים הממנים שלה ומחזיקי האג"ח, במאמץ להגיע להסדר חוב כבר בחודש הקרוב. 

קראו עוד בכלכליסט

ל"כלכליסט" נודע כי חל שינוי דרמטי בעמדתה של החברה לישראל, לאחר שבמגעים שנערכו רק לפני חצי שנה, במאי־יוני, היא סירבה להזרים הון לצים והביעה נכונות לנטוש אותה. על פי הצעת ההסדר שמסרה לנושים, מוכנה עתה החברה לישראל שבשליטת עידן עופר להזרים מאות מיליוני דולרים כדי לתמוך בצים במסגרת הסדר. גורמים המקורבים למגעים מסרו כי ההזרמה עשויה להגיע למיליארד שקל ואולי אף יותר.

 

הזרמה כזו דורשת אישור של רוב מיוחס של בעלי מניות המיעוט בחברה לישראל, שכן משפחת עופר, בעלת השליטה בחברה לישראל, היא גם בעלת עניין בצים ועל פי תיקון 16 לחוק החברות, נדרש רוב מקרב בעלי מניות המיעוט כדי לאשר עסקה שלבעל השליטה יש בה ענין אישי. בסבב השיחות הקודם הביע ניר גלעד, מנכ"ל החברה לישראל, עמדה שלפיה אין סיכוי להחלטה כזו לעבור, אולם עתה מקווים בחברה לישראל כי ניתן יהיה להעביר את ההחלטה.

 

ההזרמה בהיקף של מאות מיליוני דולרים נדרשת לנוכח העובדה שלהערכת הנושים, חלק ממצוקתה של צים נובע מחובות בגין רכישת אוניות מחברות שבבעלות פרטית של עידן עופר וכן מעסקאות בעלי עניין של חכירת אוניות מחברות פרטיות שבבעלות עידן עופר ושמתנהלות עד היום.

צים אמורה לשלם לחברות אלו סכום כולל של 700 מיליון דולר. במסגרת ההסדר עשויה משפחת עופר להסכים לדרישת הנושים שחוב זה יהיה נחות לא רק לעומת החוב לבנקים אלא שייתכן גם לעומת החוב של שתי סדרות האג"ח החדשות שתנפיק צים.

צים חייבת 3.05 מיליארד דולר לבנקים, למחכירי אוניות ולבעלי אג"ח. 390 מיליון דולר מהחוב מובטחים. יתרת החוב מורכבת מחוב מובטח חלקית (1.8 מיליארד דולר, בעיקר לבנקים) ומחוב לא מובטח כלל בסכום של 775 מיליון דולר, כולל חוב של 376 מיליון דולר לבעלי האג"ח. 

 

אוניית צים, צילום: אלעד גרשגורן אוניית צים | צילום: אלעד גרשגורן אוניית צים, צילום: אלעד גרשגורן

מצבם של בעלי איגרות החוב שהנפיקה צים ב־2006 וב־2007 קשה יותר ממצבם של כל בעלי החוב. החוב אינו מובטח, למעט בטוחה של 25 מיליון דולר שקיבלו בעלי האג"ח ביולי 2012, על פי הסדר החוב הקודם של צים שנחתם בנובמבר 2009. צים העבירה לטובת מחזיקים אלה בטוחה נוספת של 25 מיליון דולר באוגוסט 2013.

 

ההסדר המוצע, אם ייחתם, יהיה כרוך גם בתוכנית התייעלות והצטיידות חדשה לצים, שישומה ימומן על ידי ההון שיועבר מהחברה לישראל.

המגעים עם הנושים הואצו

במסגרת המגעים הקודמים להסדר צים הציעה להמיר למניות את כל החוב הלא מובטח וכן להמיר 613 מיליון דולר מהחוב המובטח חלקית, כך שהחברה לישראל תאבד את כל מניותיה בצים. החברה לישראל כבר דיווחה בדו"חות הכספיים ל־2012 על העברת כל מניותיה בצים להבטחת התחייבויותיה, ובכך אותתה כי אין בכוונתה או ביכולתה להזרים כסף נוסף לצים.

האינטנסיביות של המגעים הואצה משמעותית בימים האחרונים, והשבוע נערכו פגישות בלונדון בין נציגי צים והחברה לישראל לבין נציגי הבנקים ונציגות מחזיקי האג"ח, שבהן הוצגה העמדה החדשה של החברה לישראל, עם נקודות עיקריות כבסיס להסדר. פגישות נוספות נקבעו לשבוע הבא בברצלונה, שם יחל מו"מ של כמה ימים מול הנושים כולם — הבנקים המממנים, המובטחים והלא מובטחים, וכן מחזיקי האג"ח, במטרה להגיע להסדר סופי.

על פי עיקרי ההסדר הנוכחי, ייפרס החוב העצום של צים לכמה שנים, ותהיה תספורת בחוב בהתאם להיקף ההזרמה של החברה לישראל, כשחלק מהחוב יומר למניות צים. החברה לישראל הזרימה כבר לצים מיליארד דולר מאז 2008. נראה כי החברה לישראל תמשיך להיות בעלת השליטה ובעלת המניות הגדולה בצים. החברה לישראל העמידה לאחרונה למכירה את מניותיה בתחנת הכוח OPC שבמישור רותם שבנגב ובחברת החשמל אדחל של פרו, תמורת כ־1.5 מיליארד דולר.

הסיבה המרכזית להאצת המגעים והשינוי בעמדתה של החברה לישראל נעוצה בתוכנית הפיצול של החברה לישראל שעליה הודיעה בסוף יוני 2013, שעל פיה היא בוחנת את פיצול אחזקות אחזקותיה לשתי חברות, במטרה להקטין את הפער בין שווי נכסיה לבין שווייה בבורסה.

המהלך שכבר יצא לדרך כולל את פיצול אחזקות החברה לישראל בחברות איי.סי פאואר, קורוס ‏(Qoros‏), צים, איי.סי גרין וטאואר לחברה חדשה שתירשם למסחר בבורסה זרה, בעוד החברה לישראל תמשיך להחזיק בכיל ובבזן ותמשיך לפרוע את התחייבויותיה הפיננסיות בסכום נטו של 1.5 מיליארד דולר. הסדר בצים הוא כורח לצורך המיזוג ובלעדיו לא ניתן לקדם את המהלך.

ניר גלעד ועידן עופר
ניר גלעד ועידן עופר צילום: אלכס קולומויסקי

   

ביוני האחרון נחשף ב"כלכליסט" כי החברה לישראל תוותר על כל מניותיה בצים במסגרת הסדר החוב של צים שמתגבש עם הבנקים, בעלי ומחכירי אוניות ובעלי האג"ח. התוכנית להסדר החוב הוצגה לבנקים ולבעלי האג"ח בסוף אפריל 2013.

בעמדה זו חל שינוי והתוכנית הקודמת שכללה גם הנפקה של שתי סדרות אג"ח חדשות, ירדה מהפרק לטובת התוכנית חדשה שמתגבשת. המהלך ידרוש גם את אישור רשות החברות הממשלתיות. הסיבה לכך היא שקודם להפרטתה של צים בפברואר 2004 קיבלה המדינה מניית זהב שנועדה לשמור על האינטרסים החיוניים של המדינה בצים.

למשל, היא מאפשרת למדינה שימוש בצי מינימלי של 11 אוניות בשעת חירום. אחת הזכויות המוקנות למדינה מתוקף מניית הזהב היא זכות הווטו על העברת 24% או יותר ממניותיה של צים, כולל העברת השליטה בחברה.

דחיית פירעון החוב לבנקים

צים נפגעה מירידת מחירי ההובלה הימית, ממחירי הנפט הגבוהים ומחוב פיננסי גבוה שנבע מרכישת אוניות במחירים גבוהים משמעותית ממחירי השוק הנוכחיים. בתחילת 2013 העריכה צים כי לא תעמוד בהתחייבויותיה במהלך השנה וביקשה מהבנקים לדחות פירעון חוב של 166 מיליון דולר מ־2013 לשנים 2014 ו־2015. צים סיימה את המחצית הראשונה של השנה בהפסד של 209 מיליון דולר.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות