אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.

כלכליסט TV

סוף הדרך: תוכנית הגריטה לא עמדה בעומס

תוכנית גריטת הרכב הישן חודשה לזמן קצר, והופסקה עקב מחסור במימון. כך זה נראה בשטח

09.11.2013, 10:46 | עוזי בלומר

השבוע נתבשרנו שתוכנית גריטת הרכב הממשלתית חוזרת. מטרתה, לתמרץ נהגים להיפטר מרכב בן למעלה מעשרים שנה, מזהם ולא בטיחותי, תמורת 3,000 שקל: בעל הרכב (במצב נסיעה, ועם טסט בתוקף) צריך להגיע למשרד הרישוי עם מסמכי הרכב, לבצע הליך הורדה מהכביש, ולפנות למתקן הגריטה. הצ'ק בדרך.

ביום הראשון להפעלת התוכנית הגענו למתקן הגריטה של "היפר חלף" באזור התעשיה סגולה בפתח תקווה. מצאנו התנפלות של נהגים, ומערכת שלא עומדת בעומס.

במגרש החניה הקטן של החברה הצטופפו עשרות נהגים ומכוניות, ועוד רבים גדשו את כביש הגישה הצר למתחם. מי שנכנס למתקן, כבר לא היה מסוגל לצאת, כי המכוניות חסמו את הכניסה והיציאה היחידה. עובדי המקום ניסו לנהל את התהליך ולתעד את המכוניות, כשמאחוריהם נשרכת קבוצה גדולה של נהגים מתוסכלים שהמתינו במקום שעות ארוכות.

הממשלה הקצתה למשרד להגנת הסביבה 25 מיליון שקל לגריטה, על פני חמש שנים. מכסת הגריטה לשנה זו התמלאה למעשה לאחר כ-1,500 מכוניות בלבד. לפיכך, מכוניות ישנות רבות, ימשיכו לנוע על הכביש ולזהם את האויר.

השר להגנת הסביבה עמיר פרץ, אמר שהמשרד הופתע ממידת ההיענות של הציבור למבצע הגריטה. פרץ רואה בגריטה חשיבות רבה. ראשית, משום שכך ניתן להוריד מהכביש כלי רכב ישנים ומזהמים, ושנית, כי תהליך הגריטה יביא בסופו של דבר לכניסת מכוניות חדשות לשוק הרכב הישראלי, ואלה יכניסו למדינה כספי מסים רבים.

פרץ אמר, שעל רקע היענות הציבור, הוא ביקש משר האוצר להעביר את כל המימון לגריטה בבת אחת, כדי שניתן יהיה לבצע הליך ארוך יותר ולהוריד מהכביש כמה אלפי מכוניות ישנות ומזהמות, במקום למשוך את התהליך על פני 5 שנים. בינתיים הוא ממתין לתשובת האוצר.

אגב, יש מי שכבר זיהו פוטנציאל עסקי גם במצב הזה. רשת "טרייד מוביל" מציעה בימים אלה 5,000 שקל לבעלי מכוניות המתאימות לדרישות הגריטה של משרד התחבורה, במסגרת עסקת "טרייד אין" לרכישת רכב אחר.

גריטת רכב ישן, צילום: בלומברג גריטת רכב ישן | צילום: בלומברג גריטת רכב ישן, צילום: בלומברג

תגובת האוצר: "תוכנית הגריטה של כלי רכב ישנים הינה תכנית בעלת חשיבות גבוהה למניעה ולצמצום של זיהום אוויר בישראל. התוכנית הצליחה, ולראייה - המהירות שבה הסתיים התקציב שהוקצה לתוכנית ממשרד התחבורה, בסך 5 מיליון שקל לשנה. בתקציב המשרד להגנת הסביבה לשנת 2013 מיועדים 15 מיליון שקל נוספים לנושא גריטת רכבים ובאחריותו להמשיך ולקדם תכנית חשובה זו".

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות



17 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

13.
מהשר להגנת הסביבה הייתי מצפה לראייה רחבה יותר
נכון שקיים איזשהו הבדל בין רמת הזיהום והבטיחות של רכבים ישנים לעומת חדשים ולכן זה צעד חשוב אבל מכוניות חדשות הן עדיין מזהמות בעת השימוש בהן ומזהמות מעצם הצריכה שלהן. העובדה שמר פרץ מדגיש את הרווח הכלכלי של צריכת מכוניות חדשות כתוצאה מהיוזמה רק חושפת את מידת החשיבות שיש להגנת הסביבה בכל העניין. הצעד או התהליך הבא צריך להיות הפחתת מספר הרכבים הפרטיים בכבישים לצד שיפור בתשתיות התחבורה הציבורית והנגשתה לכלל איזורי הארץ.
אורי  |  09.11.13
לכל התגובות