אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
אשליית הצרכנות החופשית: מפת התאגידים ששולטים בכל מה שאנו קונים

אשליית הצרכנות החופשית: מפת התאגידים ששולטים בכל מה שאנו קונים

פסטה, מוצרי חלב, אבקות כביסה ומשחות שיניים וגם ג'ינסים ואוכל לכלבים - כמעט כל המוצרים שאנחנו רוכשים מיוצרים על ידי לא יותר מ-10 תאגידי ענק

08.11.2013, 16:20 | סוכנויות הידיעות

10 תאגידי ענק שולטים בייצורם של כל מה שהעולם רוכש (כמעט), החל ממוצרים לבית, מזון לחיות וכלה בג'ינסים, כך עולה מתרשים שפורסם באתר החדשות החברתי Reddit תחת הכותרת The Illusion of Choice (אשליית הבחירה החופשית). התרשים מציג את "שרשרת המזון" של העולם ומבהיר כי כל הדרכים מובילות לתאגידים אלו. 

מקוקה קולה ועד פרוקטר אנד גמבלר. כל שקל שאתם מוציאים בסופר מתגלגל לתאגידים מקוקה קולה ועד פרוקטר אנד גמבלר. כל שקל שאתם מוציאים בסופר מתגלגל לתאגידים מקוקה קולה ועד פרוקטר אנד גמבלר. כל שקל שאתם מוציאים בסופר מתגלגל לתאגידים

כולנו מכירים את שמות התאגידים אך מפתיע לגלות אילו מוצרים שייכים להם או ומה טווח השפעתן. חלק מהחברות הן חברות בת, חלק הן בבעלות חלקית וחלק הן שותפות של אחת מהתאגידים.

לדוגמא: פרוקטור אנד גמבל (Proctor & Gamble) – המפרסמת הגדולה בארה"ב ששווייה 84 מיליארד דולר - קשורה למגוון רחב של מוצרים החל מתרופות ומשחת שיניים וכלה באופנת יוקרה. כ-4.8 מיליארד אנשים ברחבי העולם צורכים את מוצרי התאגיד או את שירותיו.

או למשל נסטלה (Nestle), מותג שבעיני רבים הוא שם נרדף לשוקולד והוא למעשה, כיום, תאגיד המזון הגדול בעולם המחזיק בלמעלה מ-8,000 מותגי מזון ושותף בעשרות מותגים אחרים. בין היתר מחזיק נסטלה ביצרנית מוצרי טיפוח לשיער לוריאל, יצרנית מזון לתינוקות, גרבר, מותג האופנה, דיזל ויצרניות מזון לחיות מחמד פורינה ופריסקיז.

גם יוניליבר (Unilever) המשרתת 2 מיליארד אנשים ברחבי העולם מחזיקה תחתיה רשת עצומה של חברות – החל מיצרנית מקלוני אוזניים וכלה ביצרנית חמאת בוטנים.

אך לא מדובר רק במוצרי צריכה כי אם גם על מוצרים אחרים. כך, למשל, 90% מעולם התקשורת הגלובלית נשלט על-ידי שישה תאגידי מדיה; 37 בנקים בארה"ב התמזגו לארבעה תאגידי בנקאות: ג'' פי מורגן צ'ייס, בנק אוף אמריקה, וולס פארגו וסיטיגרופ ו-10 מהמוסדות הפיננסים המובילים בארה"ב מחזיקים ב-54% מהנכסים הפיננסיים במדינה.

תגיות

42 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

41.
אנחנו בעצמנו יוצרים את המונופולים במו ידנו!
למשל פייסבוק. מה ההתלהבות? למה להעשיר חברה כל כך?! או בישראל - הרוב המכריע קונה בסופרפארם כמו עדר. בניו פארם הרבה פחות. למה? כך גרמנו להעלמות בתי המרקחת הקטנים, הם נבלעו על ידי הגדולים בגללנו! כך גם הום סנטר, קונים יותר מאייס למרות שהמחירים דומים. כך גם הבנקים - בנק הפועלים ולאומי הכי גדולים בגללנו! למה רוב האנשים פותחים חשבון דווקא שם? מה הם נותנים שבנקים קטנים כמו איגוד וכד' לא נותנים?! ציבור הצרכנים מאפשר את המונופולים ולמעשה יוצר אותם. אנו במו ידנו גורמים למחירים הגבוהים.
אני  |  14.11.13
לכל התגובות