אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
10 המיתוסים הגדולים על טיסות צילום: בלומברג

10 המיתוסים הגדולים על טיסות

האם באמת משתכרים מהר יותר בשחקים, מה הסיכויים שלכם לשרוד התרסקות, האם עלולים להידבק לאסלה ועוד "עובדות" ממש לא נכונות

10.11.2013, 22:21 | סוכנויות הידיעות
טיסה יכולה להתפרש כחוויה מסתורית: מטוסים הם מכונות מסובכות ומפחידות ביותר, בעוד שטייסים ודיילות לא נוטים לפרט יותר מדי על מה שקורה.

קראו עוד בכלכליסט

מסיבה זו, אנשים מאמינים לעיתים קרובות לשלל "עובדות" מעניינות לגבי טיסות. הבעיה היא כמובן, שרבות מהן כלל לא נכונות. באתר ביזנס אינסיידר ניסו לעשות סדר במיתוסים:

1. פתיחת דלת המטוס בזמן הטיסה מהווה סיכון ממשי: היא לא. בזמן שהמטוס טס בגובה שיוט, לחץ האוויר הוא גבוה ביותר. כלומר, רק גיבור על יהיה מסוגל לפתוח את הדלת. לכן, אין לכם מה לדאוג שנוסע יאבד את זה, יפתח את הדלת ויגרום לכולם לעוף מהמטוס. זה פשוט לא יכול לקרות.

2. חור קטן במטוס ישאב את כולם החוצה: בעוד שפצצות וכשלים מבניים רחבי היקף יכולים להסתכם בהפחתת לחץ מהירה והרסנית, חור קטן בגוף המטוס הוא סיפור אחר לגמרי. הטייס פטריק סמית' סיפר כי ב-2006 נאלץ לבצע נחיתת חירום בעקבות חור קטן שהוביל להורדת הלחץ, אך "הבנו שהמטוס יישאר בחתיכה אחת ויכול לטוס בלי בעיות".

מטוס. חור קטן לא ישאב אתכם החוצה, צילום: shutterstock מטוס. חור קטן לא ישאב אתכם החוצה | צילום: shutterstock מטוס. חור קטן לא ישאב אתכם החוצה, צילום: shutterstock

3. אפשר להיתקע באסלה של השירותים במטוס אם מורידים את המים בישיבה: אפשר להיתקע רק אם הגוף שלכם יוצר סוגר מושלם על אסלת הואקום, וזו משימה כמעט בלתי אפשרית. למרות זאת רצוי בכל זאת להוריד את המים בעמידה.

4. האוויר הממוחזר במטוסים מפיץ מחלות: זה אמנם נשמע הגיוני, אך הטייס פטריק סמית' מכחיש זאת. לדבריו, האוויר מופץ עד שהוא נמשך לתחתית המטוס, ומחציתו יוצא. החלק שנותר עובר דרך מסננים, ומתערבב מחדש עם אספקת אוויר חדשה מהמנוע. מבואינג נמסר כי בין 94%-99.9% מהמיקרובים במטוס נלכדים, וכל שתי דקות יש שינוי כולל של האוויר.

אפשר לנשום בשקט. האוויר במטוס לא מפיץ מחלות אפשר לנשום בשקט. האוויר במטוס לא מפיץ מחלות אפשר לנשום בשקט. האוויר במטוס לא מפיץ מחלות

5. משתכרים מהר יותר באוויר: בדיקה גילתה שהמיתוס הזה שגוי מיסודו. בשל גובה הטיסה יש פחות חמצן באוויר, וזה עשוי לגרום לתחושה של שכרות.

6. מטוסים משליכים פסולת אנושית בזמן טיסה: לא קורה. אנשים רבים אמנם התלוננו שנפגעו מפסולת מעופפת, ולכן במנהל התעופה האמריקאי (FAA) החליטו לענות על השאלה אחת ולתמיד. "זה בלתי אפשרי מבחינת הטייס להשליך מיכל בזמן טיסה". אם בכל זאת אתם נפגעים מחרא, זה כנראה הגיע מציפור.

לא משתכרים מהר יותר באוויר, צילום: shutterstock לא משתכרים מהר יותר באוויר | צילום: shutterstock לא משתכרים מהר יותר באוויר, צילום: shutterstock

7. חגורת הבטיחות עלולה לפגוע בסיכויים לשרוד התרסקות: חגורת בטיחות במטוס זהה לחגורת בטיחות במכונית. אף שניתן לטעון שחגורת הבטיחות עלולה למנוע היחלצות מהירה ממטוס שהתרסק, היא בכל זאת מועילה יותר משהיא פוגעת. בעת נחיתת אונס לדוגמה, המומחים ממליצים להישאר חגורים אחרת מסתכנים בהעפה מהמושב ופגיעה בנוסעים אחרים.

8. הטייסים שולטים בזרימת האוויר כדי לשמור שהנוסעים יישארו ישובים ולחסוך בדלק: "הרעיון שאנחנו יכולים לקצץ בחמצן הוא פשוט מגוחך", מכריז סמית'. רמות החמצן נקבעות לפי רמות הלחץ.

טייסים. הם לא שולטים בזרימת האוויר, צילום: shutterstock טייסים. הם לא שולטים בזרימת האוויר | צילום: shutterstock טייסים. הם לא שולטים בזרימת האוויר, צילום: shutterstock

9. מסיכות החמצן הן הסחת דעת, שאמורה להרגיע את הנוסעים לפני ההתרסקות: גם במקרה זה סמית' שולל מכל וכל את המיתוס. לדבריו, במקרה של ירידת לחץ, הנוסעים יאלצו לנשום את האוויר שבגובה 9,000 מטרים, והוא עני בחמצן. עד שהטייסים לא יצליחו להנמיך את המטוס לגובה 3,000 מטרים, שבו האוויר עשיר בחמצן, המסכות מוודאות שכל הנוסעים נושמים בצורה נורמלית.

10. אין שום סיכוי לשרוד התרסקות מטוס: טיסת אסיאנה מספר 214 נאלצה ביולי לבצע נחיתת חירום בסן פרנסיסקו. העולם נדהם לגלות ש-304 מתוך 307 הנוסעים ואנשי הצוות על הסיפון שרדו. אך למעשה הנתונים הללו תואמים לנתוני ועדת בטיחות התחבורה, מהם עולה כי בין השנים 2000-1983, 95% מהנוסעים המעורבים בתאונות בחברות התעופה האמריקאית ניצלו. (תאונה מוגדרת כאירוע שבו "אחד מהנוסעים מת או סובל מפציעה, קשה ולמטוס נגרם נזק משמעותי"). אחוז הניצולים הגבוה נובע הודות לרגולציות מחמירות שמחייבות שהמטוסים יהיו עמידים לאש, קלים לפינוי ומסוגלים לעבור טראומה קשה מבלי להתפרק.

תגיות

48 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

48.
תשובה ל42 המטוס ממריא עם מיכלים מלאים
המטוס ממריא עם מיכל דלק מלא, בנחיתה כמות הדלק היא פחות ממה שנצרך בטיסה אבל עדין יש מספיק דלק במיכלי הדלק, בעיקרון המטוס מבזבז דלק בטיסה ולכן בנחיתה איננו יכול להיות עם אותה הכמות שעימה המריא, רק בשעת חרום ותקלה חמורה מרוקן הטייס כנוהל חרום את מלאי הדלק מעל הים כדי לנחות עם מלאי דלק קטן ביותר כדי למנוע שרפה או התפוצצות לא עלינו... זהו נוהל חרום ומיושם רק בחרום.
אדן  |  21.09.19
46.
מצנחים לבני האדם לא מתאים אבל למטוס כולו.
כנראה רק משיקולי מחיר ונזק לא מצידים את המטוסים במצנחי ענק, כאילו שיוכלו להנחית המטוס בעדינות יחסית רק במצב שכל המנועים חדלו מלפעול (נדיר) והמטוס נמצא במהירות נמוכה ובגובה נמוך יחסית גובה המתאים להצנחה, וכמובן מהירות רוחות ועוד, כלומר ישנם מכלול פרמטרים לפני פתיחה של מצנחים כאילו אבל הדבר אפשרי, אך לא בכל מצב כדי שהמצנח לא יסכן את המטוס ויגרום לתוצאה גרועה בהרבה.
אדם  |  21.09.19
לכל התגובות