השורה התחתונה
כבוד למגזר : חברות דגני הבוקר רוצות להישאר על השולחן
המשבר הכלכלי בארה"ב והעלייה במחירי הדגנים חתכו בשנים האחרונות את שיעור הרווח הגולמי של חברות דגני הבוקר האמריקאיות. ירידת מחירי הדגנים בחודשים האחרונים צפויה להפוך את 2014 לשנה מוצלחת הרבה יותר עבור יצרניות המותגים קורנפלקס וצ'יריוס
אחרי המשבר של 2008 נחלש הביקוש לדגני הבוקר בארה"ב כתוצאה משלוש סיבות עיקריות. הסיבה הראשונה היא ההרעה במצבם הכלכלי של הצרכנים, והעלייה החדה בשיעור האבטלה בארה"ב.
הסיבה השנייה היא השינוי התפיסתי שחל בתחום התזונה. בעבר הדיאטנים המליצו בחום על צריכת פחמימות, משום שהן מקור טוב לאנרגיה ודלות שומנים. . בשנים האחרונות הנטייה בקרב תזונאים היא להעדיף מאכלים עשירים בחלבונים.
נוסף על כך, מחיר דגני הבוקר עלה בעקבות העלייה החדה במחירי הסחורות החקלאיות אחרי המשבר של 2008. עליית המחירים הגיעה בעקבות ביקוש גדל בשווקים מתעוררים ושימוש הולך וגובר בדגנים כדי להפיק דלק (אתנול). כפי שניתן לראות בגרף, החל משנת 2009 חלה מגמה של ירידה בשיעור הרווחיות הגולמית של חברות דגני הבוקר האמריקאיות. בעקבות זאת החלו החברות לכווץ את תקציבי הפרסום שלהן כדי להגן על השורה התחתונה. בנוסף, החברות בנו על תוכנית ממשלתית אמריקאית אשר נועדה לעזור לאנשים מובטלים לקנות מוצרי בסיס באמצעות תלושי אוכל. אלא שחלוקת תלושי המזון התבררה כהצלחה חלקית בלבד עבור חברות דגני הבוקר, ולא שינתה מהותית את התוצאות שלהן.
רמת הביקושים לדגני בוקר עדיין חלשה יחסית
בחודשים האחרונים אנו ערים לירידה במחירי הדגנים (חיטה ותירס) על רקע יבולים טובים בארה"ב, לצד רמת ביקושים חלשה יחסית מהצרכנים. בנוסף, החלו שמועות שהרגולטורים בארה"ב כבר פחות להוטים לדחוף לגידול נוסף בכמות האתנול המופקת מדגנים. שינוי פוטנציאלי זה לגבי העמדה של הממשל האמריקאי לתעשיית האתנול תרם אף הוא לירידת מחירי הדגנים.
בעקבות מדיניות החיסוי/גידור חברות דגני הבוקר עדיין לא קוצרות את הפירות מהירידה במחירי חומר הגלם. אולם החל מ־2014 הירידה במחירי הסחורות צפויה לאפשר להן להוריד את מחירי דגני הבוקר ובד בבד להגדיל את הרווחיות הגולמית.
החברות מתכוונות להשקיע חלק מהתוספת לרווח בהפעלת מאמצי שיווק חדשים, שמטרתם לדרבן צריכה מוגברת של דגני בוקר. האתגר העיקרי העומד במאמצי השיווק של החברות הוא לשכנע את הצרכן האמריקאי שדגני הבוקר מהווים חלק חשוב מתוכנית תזונה מאוזנת.
שתי ענקיות בינלאומיות ואחת שפועלת בארה"ב
מגזר הדגנים האמריקאי כולל שלוש חברות שנסחרות בוול סטריט. החברה המוכרת ביותר לקהל הישראלי, ככל הנראה, היא קלוגס, שהוקמה על ידי משפחת קלוג בסוף המאה ה־19. קלוגס אחראית למותגים קורנפלקס (Cornflakes) ורייס קריספיס (Rice Crispies), וארה"ב מהווה 67% מהיקף מכירותיה.
החברה השנייה, והגדולה מבין השלוש, היא ג'נרל מילס, יצרנית המותג צ'יריוס (Cheerios), שמשווק מחוץ לארה"ב באמצעות שיתוף פעולה עם נסטלה. החברה גם פועלת בתחום המאפים ואחראית למותג פילסברי (Pillsbury). ארה"ב אחראית לכ־60% ממכירות החברה.
החברה השלישית היא פוסט הולדינג, שמותגי דגני הבוקר שלה פחות מוכרים מחוץ לצפון אמריקה.ארה"ב מספקת 86% ממכירות החברה וקנדה ל־14%.
אלטרנטיבות השקעות מומלצות- דגני הבוקר בארה"ב
תגובה אחת לכתיבת תגובה