אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
המכשול הוסר: משרד הביטחון מתיר הקמת נמל חדש באשדוד צילום: אוראל כהן

המכשול הוסר: משרד הביטחון מתיר הקמת נמל חדש באשדוד

חתם על הסכם בעניין עם משרד התחבורה - כעת תוכל המדינה לדון בהצעות החברות המשתתפות במכרז; פרשת חסן: דירקטוריון הנמל יפנה למבקר המדינה

13.11.2013, 21:51 | ליאור גוטמן
משרד הביטחון חתם היום (ג') על הסכם ייעודי מול משרד התחבורה וחברת נמלי ישראל שלפיו הוא מתיר את הקמת הנמל החדש באשדוד. ההסכם היה למעשה המכשול הרגולטורי האחרון בטרם המדינה תחל לדון בהצעות החברות המשתתפות במכרז להקמת נמל חדש, כ-4 קילומטרים צפונית לשטח הנמל הנוכחי. את המגעים לקראת ההסכם הובילו יואב צוקרמן שמכהן כסמנכ"ל פיתוח בחברת נמלי ישראל ומנכ"ל משרד התחבורה עוזי יצחקי.

קראו עוד בכלכליסט

תא"ל (מיל) בצלאל טייבר ממשרד הביטחון אמר ל"כלכליסט" כי "ההסדרים שחתמנו עליהם יאפשרו לצאת למכרז כולל על הקמת הנמל". לדבריו, צה"ל נדרש לבצע שינויים באתרים מרכזיים שהוא מחזיק בקרבת מקום כך שלא יפריעו בעתיד הן להליך הבנייה והן להפעלה של הנמל. במשרד הביטחון סירבו לומר אילו מתקנים הוסטו.

  

מבחינת חברת נמלי ישראל, הפרויקטור של הקמת הנמלים החדשים, מדובר בהישג שיאפשר התקדמות עם המכרז הבינלאומי להקמת הנמל. המכרז צפוי להיחתם בדצמבר הקרוב לאחר שכמה חברות בינלאומיות ומקומיות הביעו התעניינות בבניית הנמל.

שלמה ברימן, מנכ"ל נמלי ישראל, אמר כי "מדובר באבן דרך נוספת בהליך תכנון סטטוטורי מורכב, מקיף ומקצועי שביצעה החברה".

נמל אשדוד, צילום: גדי קבלו נמל אשדוד | צילום: גדי קבלו נמל אשדוד, צילום: גדי קבלו

נמל אשדוד החדש אמור לכלול שני רציפים באורך 1,100 מטר ו-500 מטרים, שיאפשרו עגינה של אוניות ענק שנושאות עד 18 אלף מכולות (TEU). עוד כולל הפרויקט הארכת שובר הגלים הראשי בכ-600 מטר והקמת שובר גלים משני בארך 1,500 מטר. קיבולת הנמל תהיה כ-1.5 מיליון מכולות. עלות הבנייה נאמדת ב-1.1 מיליארד דולר.

פנייה למבקר המדינה

בתוך כך, דירקטוריון נמל אשדוד צפוי לפנות בימים הקרובים למשרד מבקר המדינה יוסף שפירא כדי לקבל ממנו הנחיות כיצד לפעול בעניינו של אלון חסן. היום  פורסם ב"כלכליסט" שחסן מאיים לכאורה לתבוע תביעה אישית ומקצועית את מבקר החברה אילן אבוקרט בגין מה שהוא קורא ניסיון להתערב בעניינו האישיים והעסקיים.

היום קיים דירקטוריון החברה ישיבה מיוחדת בנושא,והוחלט שמי שיגיב לחסן יהיה הדירקטוריון עצמו ולא אבוקרט.

בכיר בדירקטוריון אמר שבהנהלת הנמל חוששים שמכתבים כאלו ואחרים ירפו את ידיהם של שומרי הסף, ולא ירחק היום שהנמל לא יבחן את פעולותיו כיוון שעובד איים לתבוע את מי שבודק.

לטענת הדירקטוריון, מבקר החברה הוא שליחו של מבקר המדינה, ואם יש צורך בצעדים משמעתיים הם חייבים לקבל "גיבוי מלמעלה". עוד אמרו שם שלא ייתכן שבתקופה בה הנמל מתפקד עם מנכ"ל מחליף, אנשים מסוימים ינצלו את המצב כדי להשליט סדר חדש בנמל.

עוד החליט דירקטוריון הנמל לזמן פגישה דחופה עם יו"ר האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות אבי ניסנקורן כדי שיביע דעתו על המכתב. "מישהו חייב לעשות סדר", אומרים שם. 

חסן מצידו רואה דוחה את הטענות ורואה בהתערבות של אבוקרט ניגוד עניינים לכאורה, מאחר שאחיינית המבקר נשואה לעו"ד שמייצג את חסן מול הנמל. חסן טוען שבעבר אבוקרט השעה עצמו מדיון בענייניו, אך לאחרונה "שכח" את הנבצרות שכפה על עצמו והחל לתשאל ולהזמין עובדים שונים כדי שאלו יספרו לו על עסקיו של חסן. יצוין שבדיקת המבקר לא החלה במקרה, והיא משלימה למעשה בדיקה מקבילה שנערכה על ידי משרד רו"ח חיצוני שמצא שעסקיו של חסן בנמל גרמו לנזק לכאורה של כ־7 מיליון שקל רק בשנתיים האחרונות. 

נמל אשדוד חזר בימים האחרונים לפעילות סדירה לאחר שביתת המכוניות בשבוע שעבר. השלב הבא מבחינת הנמל הוא דרישה לקזז את שכם של מי ששבת בחודש האחרון. שר התחבורה ישראל כץ העריך בימים האחרונים ששביתה גדולה וכללית בנמל היא בלתי נמנעת. 

תגיות