אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.

ועידת שוק ההון

משה לארי: "לטובת הציבור, ראוי שהמוסדיים ישקיעו את כספי הציבור באפיקים ארוכי טווח"

סמנכ"ל ומנהל החטיבה הפיננסית במזרחי-טפחות בוועידת שוק ההון של "כלכליסט": "הדרישה הרגולטורית מן המוסדיים לפרסם תשואות על בסיס יומי משתלבת בתרבות האינסטנט המאפיינת את ימינו של "מהר, כאן ועכשיו", אבל היא רחוקה מלשרת באופן אמיתי את האינטרס של העמיתים לתשואה יציבה ובטוחה לאורך זמן"

19.11.2013, 13:08 | שניר הנדלר

"המוסדיים מנהלים את כספי הציבור ולכן ראוי היה שישקיעו אותם באפיקים ארוכי טווח, לתועלת הציבור ולטובתו" – כך אמר היום (ג') משה לארי, סמנכ"ל ומנהל החטיבה הפיננסית במזרחי-טפחות בוועידת שוק ההון 2013 של "כלכליסט". מדובר בהופעה פומבית ראשונה של לארי שמונה באוגוסט האחרון לתפקיד במקומו של אלדד פרשר שקודם לתפקיד מנכ"ל הבנק.

משה לארי, צילום: ענר גרין משה לארי | צילום: ענר גרין משה לארי, צילום: ענר גרין

"כשאני אומר 'לתועלת הציבור', אני לא מתכוון לפרויקטים בחו"ל שאין לנו שום ערך מוסף בהבנה הכלכלית שלהם והם גם אינם תורמים מאומה למשק הישראלי", הדגיש לארי. "מדי חודש גדל תיק הפנסיה של הציבור בסכום אדיר של כ-900 מיליון שקל, נטו. השקעות עם תמחור שיהלום את רמת הסיכון, בפרויקטים מקומיים של תשתיות לאומיות כמו כבישים, רכבות, גז, נמלים ומתקני התפלה הם בדיוק המקום שאליו צריך לנתב את מרבית הכספים הללו. דווקא בימים שבהם כולנו מדברים על הצורך בריסון מחירי הדיור ובמתן אפשרות לזוגות צעירים לרכוש קורת גג, יש חשיבות רבה לפרויקטים של שיפור הנגישות בין הפריפריה למרכז. קיצור משמעותי של זמן הנסיעה מהבית לעבודה ובחזרה היה דוחף יותר ויותר משפחות לחפש את בית החלומות שלהם בערי הפריפריה, מתוך ידיעה שלא תהיה להם שום בעיה להגיע בבוקר למקום העבודה שלהם, גם אם הוא במרחק של 100 ק"מ מהבית. כך מקובל במדינות המערב המפותחות ואין שום סיבה שזה לא יהיה המצב גם אצלנו". 

"בדרך זו, מנהלי כספי הפנסיה שלנו היו תורמים לא רק להבטחת תשואות העמיתים לאורך זמן אלא גם לפיתרון בעיה חברתית שרובצת לפתחנו כבר שנים, ללא שום פיתרון הנראה באופק. מהלך כזה, כמו גם מימון פרויקטים של דיור להשכרה, היה מסייע בהפחתת הלחץ על שוק הנדל"ן בכלל ועל מחירי הדירות בפרט", ציין משה לארי.

לדבריו, הדרישה הרגולטורית מן המוסדיים לפרסם תשואות על בסיס יומי משתלבת בתרבות האינסטנט המאפיינת את ימינו של "מהר, כאן ועכשיו", אבל היא רחוקה מלשרת באופן אמיתי את האינטרס של העמיתים לתשואה יציבה ובטוחה לאורך זמן. "תחרות היופי" שבה משתתפים המוסדיים, בעל כורחם, גורמת להם להשקיע יותר ויותר מאמצים בהשגת תשואות גבוהות לטווח הקצר, מה שאומר סיכון גבוה יותר וכניסה לתחומים שאין להם שום ערך מוסף בהם.

"אני מזכיר לכולנו שאחד ההבדלים המהותיים בין הבנקים לבין הגופים המוסדיים בא לביטוי במקרה של כשל אשראי. אשראי שהבנק העמיד, למשק-בית או לתאגיד, ועם הזמן התברר שאין דרך לגבות את כולו או את חלקו – נמחק מההון העצמי של הבנק. לא הלקוחות משלמים את מחיר הטעות אלא הבנק עצמו. מה שאין כן כשמדובר בהשקעה של המוסדיים. כאן, כשמתברר ש'הלך הכסף', המחיקה מתבצעת ישירות מכספי העמיתים. כך באחת - היה כסף ואיננו עוד. מה ששוב חייב להזכיר לכולנו, כי המוסדיים צריכים לנהוג משנה זהירות ולאמץ מדיניות השקעה מושכלת ואחראית ולא להתפתות ולהיכנס לתחומים ואפיקים שאינם 'הסביבה הטבעית' שלהם", אמר משה לארי.

"הגברת התחרות על משקי הבית בכלל ובתחום האשראי הקמעונאי בפרט היא דבר מבורך, וככל שמדובר במזרחי-טפחות אנחנו בהחלט תומכים בכל מהלך שכזה ובכלל זה ביוזמת בנק ישראל לתעודת זהות בנקאית. עם זאת, אנחנו חייבים להבטיח שהרצון שלנו להכניס לתחום הזה שחקנים נוספים לא יוביל למצבים אבסורדיים שבהם כספי הפנסיה שלנו יוסטו מאפיקים ארוכי טווח למימון חופשה משפחתית או להחלפת הסלון בבית" - ציין סמנכ"ל מזרחי-טפחות.

"כדי לא לזרות מלח על הפצעים לא אזכיר השקעות מוזרות וכושלות ששחקו את כספי הפנסיה שלנו. לדעתי אנחנו כבר לא שם, אבל אסור שטעות אחת תתוקן בטעות שניה: דחיפת המוסדיים לתחום האשראי הצרכני-קמעונאי, ללא הכלים המתאימים, הידע והניסיון - לא רק בהעמדת אשראי קצר-טווח שכזה אלא גם בניהולו ובגבייתו, וכמובן היעדר רגולציה מתאימה, היא מתכון לכישלון נוסף שאת המחיר נשלם כולנו – ציבור העמיתים".

תגיות