אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
גילה טרפד ניסיון של נמל חיפה לבטל את הכרזתו כקבוצת ריכוז צילום: אוראל כהן

בלעדי לכלכליסט

גילה טרפד ניסיון של נמל חיפה לבטל את הכרזתו כקבוצת ריכוז

הנהלת הנמל ביקשה מרשות ההגבלים העסקיים לשימוע חדש, בניסיון למנוע הכרזה עליו ועל נמל אשדוד כגופים ריכוזיים. הבקשה נדחתה ובשבוע הבא יוכרזו הנמלים כקבוצת ריכוז, מהלך שיחליש את יכולתם להתערב בהחלטה להקים נמלים חדשים

21.11.2013, 06:50 | ליאור גוטמן

רשות ההגבלים העסקיים דחתה את בקשת נמל חיפה לקיים דיון בהול בבקשה לבטל את הכרזתו כגוף ריכוזי, לצד נמל אשדוד. כך נודע ל"כלכליסט".

קראו עוד בכלכליסט

בתחילת השבוע הבא צפוי הממונה על הגבלים עסקים, פרופ' דיויד גילה, להכריז רשמית על נמלי חיפה ואשדוד כקבוצות ריכוז. ההכרזה תגיע לאחר תום 14 יום מהכרזתו של גילה על הנמלים כקבוצת ריכוז. מטרת המהלך היא למנוע מהנמלים להתערב בהקמת נמלים חדשים בקרבתם, בהתאם להחלטת הממשלה. הסיבה העיקרית להכרזה על הנמלים כמונופול היא שכיום נפרקים באשדוד ובחיפה 95% מכלל הסחורות שנפרקות בישראל דרך הים, ולא מתקיימת תחרות בתחום.

הממונה על ההגבלים דיויד גילה , צילום: נמרוד גליקמן הממונה על ההגבלים דיויד גילה | צילום: נמרוד גליקמן הממונה על ההגבלים דיויד גילה , צילום: נמרוד גליקמן

ל"כלכליסט" נודע כי לפני כמה ימים הגישה הנהלת נמל חיפה בקשה בהולה לקיום שימוע שלישי בעניינו, בטרם יוכרז כקבוצת ריכוז. לטענת הנמל, בשימוע האחרון התגלו לו נושאים חדשים, שלא היו ידועים קודם. לטענת הנמל, מדובר בעיקר בכפייה של משרד הממונה להעמיד לרשות הנמל החדש תשתיות שונות, לרבות חיבורי גז, מים, דלקים וחשמל. לעומת זאת, נכון לאמש, נמל אשדוד לא הגיש בקשה דומה.

במשרד הממונה על הגבלים אישרו כי אכן התקבלה פנייה מנמל חיפה. "לא הגיעה פנייה דומה מגורם אחר. רשות ההגבלים השיבה לנמל חיפה, כי לא מדובר בשינוי מהותי של ההוראות, ולכן היא אינה סבורה שלנמל חיפה יש זכות להמשיך לטעון טענות בנושא".

משמעות ההכרזה כקבוצת ריכוז היא שלנמלים או לעובדיהם אסור יהיה להתערב או להפריע בהקמת הנמלים החדשים ובתחומי הפריקה והטעינה של המכולות. בנוסף הם יהיו חייבים להעמיד לטובת הנמלים החדשים תשתית עבודה וגישה למאגרי אנרגיה ומים. הנמלים מתנגדים מהכרזה עליהם כקבוצת ריכוז בשל החשש מפגיעה במעמדם וכן מפגיעה פיננסית בעובדים, שעלויות השכר שלהם הן מהגבוהות במגזר הציבורי. לפי רשות החברות הממשלתיות, בשנת 2012 עלות השכר החודשית הממוצעת לעובד נמל אשדוד עמדה על 36.7 אלף שקל ולעובד בנמל חיפה על 38.1 אלף שקל. חלק ניכר משכר עובדי הנמלים מבוסס על פרמיות ושעות נוספות, ואם יוקמו נמלים חדשים, היקף עבודתם יצומצם ואף עלול להוביל לפיטורים.

גם ההסתדרות הודיעה שבכוונתה להיאבק בהחלטה להקים נמלים חדשים. במקביל לדיונים מול משרדי התחבורה והאוצר, צפויה ההסתדרות לפנות לבית הדין הארצי לעבודה בנושא בשבוע הבא, ושוקלת לבקש ממנו אישור להשבית באופן חלקי או מלא את העבודה ברציפים.

תגיות

3 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

3.
ממש גועל נפש שלוש שרים והממונה על ההגבלים מנצלים את המצה שקשה לאזרח לגמור את החודש
אין בושה לשרים האלה בראשם יאיר לפיד וישראל כץ רוצים למכור את כול המדינה לחברים שלהם יאיר לפיד הוא מאיר רק את החשבון של החברים הטייקונים שלו זה נהייה טרנד הפרטות פשוט בלי בושה מנצלים את המצב שקשה לאזרחים לגמור את החודש מספרים להם שאם יעשו הפרטות בכול מיני גופים רווחים כגון (הנמלים / תעש מפעלי ים המלח חברת חשמל) שהם של המדינה כלומר של כול אחד מאיתנו וימכרו אותם לידיים פרטיות כלומר לחברים שלהם אז זה ישפר את מצבם ויוריד את יוקר המחיה חח(: מה שממש לא נכון זה יעשה בדיוק את ההפך הגמור כי אם הרווחים של אותם גופים ילכו לידיים פרטיות אזי הם לא יגיעו לקופת המדינה מה שיגרום לגירעון בקופת המדינה ומאיפה ומה עושים במדינה ברגע שיש גירעון מעלים לנו את המיסים כלומר שכול ההפרטה הזו היא אינטרס אישי של אותם שרים כי על כול מכירה של כול גוף כזה הם יגרפו קופון שמן לכיסם מה שאומר שאם זה יצא לאור אנחנו נשלם על זה ממש ביוקר והם יאשימו האחד את השני זה שלא יעבדו עלנו שבת שלום לכולם
מאיר , תל אביב  |  29.11.13
2.
כול האמת על הרפורמה בנמלים
ישראל כץ אומר 2000 עובדים לא יורידו את המדינה על הברכיים אבל 3 שרים רוצים למכור אותה לחברים שלהם בכוח בכול מיני תרוצים שקריים לציבור עלמנת לגרוף קופון שמן מהעסקה לעצמם כמו שהם כבר עשו בעבר עם מפעלי ים המלח ונמל אילת בטענות דומות שהם לא רווחיים תופסים את המדינה בצוור הכול קישקוש בלבוש לדוגמה נמל אילת מכרו אותו לאחים עופר בטענה שהוא לא רווחי למדינה מכרו אותו 200 מיליון שהרווח השנתי שלו הוא 200 מיליון זה משהוא הזוי אני לא מבין למה הם לא הועמדו לדין אותו הדבר הם עשו גם עם מעלי ים המלח השרים האלה הם כמו מתווך שרוצה למכור לך משהו והוא יעשה הכול על מנת שיצליח לדחוף לציבור את הפיתיון לפה כי הם הולכים לעשות לעצמם קופה שמנה מהעסקה וגם כי הם חייבים טובה לטייקונים האלה שממנו להם את הבחירות ותמכו בהם כלכלית עלמנת להגיע לבסוף לעסקה הזו שר התחבורה ישראל כץ ויאיר לפיד וביבי אז שלא יספרו לכם סיפורים.
מישל , תל אביב  |  24.11.13