אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
כלכלה יצירתית: יפן הקימה קרן לעידוד תעשיות תרבות

כלכלה יצירתית: יפן הקימה קרן לעידוד תעשיות תרבות

ארץ השמש העולה תשקיע מיליארד דולר בקרן Cool Japan. הקרן תהיה במימון מעורב, פרטי וציבורי, ותתמוך ישירות בחברות של מוצרי תרבות, פופ, אופנה, משחקי מחשב ואוכל המזוהים עם יפן. המטרה: לשלש את היצוא בתחום

25.11.2013, 21:44 | סוכנויות הידיעות

ממשלת יפן השיקה היום (ב') קרן חדשה שתתמוך ישירות בחברות המקדמות תרבות יפנית ואת תדמיתה של יפן בעולם תחת המוטו - Cool Japan.

קראו עוד בכלכליסט

הקרן תחלק מענקים של עד מיליארד דולר לחברות שימצבו אוכל יפני, את תעשיית האנימה והמנגה, תעשיית האופנה היפנית ומוצרי תרבות נוספים. המימון יבוא בעיקר מהתקציב הממשלתי של יפן אך גם חברות פרטיות יתרמו לקרן. 15 חברות שנרתמו למשימה תרמו 7.5 מיליארד ין מתוך 30 מיליארד ין (371 מיליון דולר) - הסכום ההתחלתי של הקרן. היא צפויה להגיע לסכום של 90 מיליארד ין (כמיליארד דולר) עד תחילת 2015.

ממשלתו של שינזו אבה מצפה להחזר של 7%-9% בכספי מסים מההצלחה העולמית של חברות שהקרן תשקיע בהן.

הקונספט Cool Japan קיים ביפן מאז 2002 ומתייחס למיצוב של תרבות יפנית עכשווית כמגניבה, מעניינת ופונה לצעירים בכל העולם. הניסיון של מותגי תרבות יפניים לפרוץ לעולם זוכה לעידוד ממשלתי, אך הקרן תהפוך את התהליך לממוסד יותר. המהלך היה בדיונים עוד לפני עלייתו של אבה לשלטון, אך קיבל דחיפה מראש הממשלה שנבחר בתחילת השנה והכריז על כוונתו להחזיר את יפן לגדולתה.

תעשיית האנימה היפנית זוכה להצלחה עולמית, וכך גם כמה קונספטים כמו הלו קיטי. גם מותגי האופנה של ארץ השמש העולה מתאפיינים בעניין ובייחודיות מאז שהמעצב איסי מיאקה פרץ לתעשיית האופנה העילית בסוף שנות השמונים. "קרן בתמיכת המדינה יכולה לעשות מה שמשקיעים פרטיים לא יכולים", אמר לרויטרס נובויוקי אוטה, מי שיעמוד בראש הקרן. אוטה היה בעברו מנהל בתחום האופנה ומי שאחראי לפריצה הגדולה של איסי מיאקה.

הקרן תתמוך גם בקידום של אוכל יפני ושל משחקי מחשב וסרטים מקומיים. היא מצטרפת למהלכים שכבר נעשו בקוריאה ותנסה לקדם הן את התדמית והן את הכלכלה דרך מוצרים "רכים" ואטרקציות תרבותיות.

אבל לא כולם ביפן מרוצים מהיוזמה החדשה: "יש בקרן ניגוד אינטרסים בין המטרה הציבורית של קידום חברות מסוימות כאמצעי מדיניות, ובין הצורך להשיג תשואה גבוהה ככל האפשר", אמר לרויטרס ג'וג'י טקאוצ'י, מנהל קרנות רכישה מטוקיו.

ממשלת יפן השקיעה 3 מיליארד דולר השנה בסיוע ישיר לחברות שונות, לאו דווקא בתחום התרבות.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות