אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הממונה על ההגבלים הכריז: נמלי חיפה ואשדוד הם קבוצות ריכוז צילום: אוראל כהן

הממונה על ההגבלים הכריז: נמלי חיפה ואשדוד הם קבוצות ריכוז

ההכרזה היא כקבוצות ריכוז בשוק מתן שירותי נמל. זו הפעם הראשונה שהממונה מכריז על קבוצת ריכוז - שילוב של כמה גופים או מוסדות להם אחזקה של יותר מ-50% מפעילות המשק הסקטור מסוים

27.11.2013, 16:42 | ליאור גוטמן ותומר גנון

הממונה על ההגבלים העסקיים, דיויד גילה, הודיע לפני שעה קלה (ד') שהוא מכריז על נמלי חיפה ואשדוד כקבוצות ריכוז

בשוק מתן שירותי נמל.   

קראו עוד בכלכליסט

ההכרזה של פרופ' גילה מהווה ציון דרך בפעולת הממונה על ההגבלים העסקיים כיוון שזאת הפעם הראשונה שהוא מכריז על קבוצת ריכוז - שילוב של כמה גופים או מוסדות להם אחזקה של יותר מ-50% מפעילות המשק הסקטור מסויים, במקרה הזה שירותי נמל בעניין פריקה וטעינה של מכולות. בעבר שקל הממונה להכריז על שוק תחליפי החלב כקבוצת ריכוז אולם המהלך לא הושלם.

נמל חיפה (ארכיון), צילום: בלומברג נמל חיפה (ארכיון) | צילום: בלומברג נמל חיפה (ארכיון), צילום: בלומברג

בכך מממש גילה את הצעד שהחל במאי האחרון אז מצא גילה מקום להתערבות חריגה בענף הספנות וההובלה הימית וזאת בשם השמירה על התחרות. לפי גילה, חברות הנמל לא יוכלו להפעיל את המסופים או הנמלים החדשים שמתוכננים להיבנות בסמוך לנמלים הקיימים (אחד בליפה והשני באשדוד), מה גם שכל התרחבות של הנמלים הקיימים חייבת את אישורו.  

לטענת הממונה, כל נקיטה של פעולות שעשויות להפריע או להקשות על כניסתו לשוק של הגוף שייבחר להפעיל מסוף חדש עלולה לגרור צעדים משפטיים. בנוסף, הנמלים החדשים שמתוכננים לקום יוכלו לעשות שימוש בתשתיות משותפות לרבות קווי הזנת חשמל, מים, דלק ושטחי אחסון , כך שהנמלים הקיימים לא יוכלו לחסום אליהם גישה לתחרות מצד גורם חדש.

למרות שההוראות של גילה נכנסות לתוקף מיידי, בפועל הן יחולו רק כאשר תחל בניית הנמלים החדשים, פעולה שתתקיים במהלך 2014 ולאחר בחירת מפעילים ומקימים. ועדי הנמלים והנהלות הנמלים עצמם צפויים להתנגד למהלך ולעתור כנגדו לבית הדין להגבלים עסקיים.

שר הכלכלה, נפתלי בנט, אמר בתגובה: "ההכרזה על הנמלים חיפה ואשדוד כקבוצת ריכוז תבטיח בראש ובראשונה תחרות, תחזק את צעדי הממשלה ותמנע את התלות של היבואנים והיצואנים בנמלי הים. ישראל היא אי, לא במובן הגיאוגרפי אלא במובן הכלכלי, ועל כן התלות שלה בנמלי הים היא כמעט מוחלטת. הצעד הזה יהווה נדבך נוסף במהלך ליצירת תחרות בנמלים ויבטיח שחברות הנמל והעובדים לא יעמדו בין צעדי הממשלה לבין תחרות". 

שר התחבורה ישראל כץ אמר: "קביעת הממונה על ההגבלים מדגישה את הצורך ברפורמה בנמלים ובבניית נמלים חדשים שיתחרו בנמלים הקיימים ויוזילו את יוקר המחיה". 

תגיות