אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
ואלה שמות

ואלה שמות

תחילת הדרך כרוקיסט מובהק, השירים שהפכו להמנונים וההצצה הנדירה לחייו האישיים. חמשת האלבומים של אריק איינשטיין שחובה להחזיק בבית

28.11.2013, 10:11 | גיא בניוביץ'

"שבלול", 1970: התניע את הרוק הישראלי

שיתוף הפעולה עם שלום חנוך שהתניע למעשה את עידן הרוק הישראלי. איינשטיין נותן את תו התקן שלו לסאונד הרוקיסטי והמחוספס של "הצעירים", יוצאי הלהקות הצבאיות שכבר מושפעים מצלילי הרוק שבאים מעבר לים. אבל מעבר לסגנון ולרוח, זה אלבום שכולו עמוס בשירים מופלאים ועל־זמניים: החל ב"מה אתה עושה כשאתה קם בבוקר", דרך "אבשלום", "קח לך אשה ובנה לה בית" וכמובן בראש — "למה לי לקחת ללב", המנון ביטלסי בעברית. קשה לספור את המוזיקאים הישראלים שהאלבום הזה היה עבורם אור ירוק לצאת לדרך.

"בדשא אצל אביגדור", 1971: השלב הבא כמשורר

שיתוף הפעולה של איינשטיין עם מיקי גבריאלוב הנפיק כמה וכמה אלבומי מופת, וזה הראשון שבהם. גבריאלוב הלחין את כל השירים, ובהם שלושה טקסטים של איינשטיין, שמתחיל להתפתח כאן ככותב תמלילים מצוין. בראש ובראשונה, כמובן, המילים שכתב ל"אני ואתה", המנון ישראלי שיזכה שוב ושוב במקומות הראשונים במצעדי השירים האהובים שלו, ובכלל. אבל גם "קפה טורקי", "צא מזה" ו"אני רואה אותה בדרך לגימנסיה" נמצאים כאן.

"סע לאט", 1974: שירי פוסט־מלחמה

איינשטיין יצר כאן את אחד האלבומים המדהימים של שנות השבעים, עם תמלילים שנוגעים בו־זמנית בלאומי ובאישי, כשבאוויר מהדהדת תחושה חזקה של עידן פוסט מלחמת יום הכיפורים. מ"שיחות דיפלומטיות" של אלתרמן, ועד "סע לאט" שכתב את מילותיו, על הנסיעה הארוכה הזו בגשם והמחשבות על החיילים ששוכבים בבוץ, ורק שלא יעוף רימון ונלך לעזאזל. מיקי גבריאלוב הלחין את רוב השירים, שלום חנוך תרם לאלבום את אחד משיריו המצמררים ביותר, "ילדים של החיים", שמתחבר בול למוטיב הכללי.

"יושב על הגדר", 1982: רצינות ושעשוע

יצחק קלפטר, שהלחין את כל שירי האלבום, לקח את איינשטיין לסאונד רוקיסטי מובהק שהתבטא בשירים כמו "טירוף במה", אבל גם ידע להשתעשע איתו בשירים כמו "בשבחי הסמבה" או בפופ מתוק כמו "רק איתך". שיר הנושא, "יושב על הגדר", שאת מילותיו כתב איינשטיין, הפך למזוהה מאוד איתו לאורך השנים. המתלבט הנצחי, זה שרוצה להיות בסדר עם כולם, דופק חיוכים לכל הכיוונים ותמיד נמצא בעניינים.

"אוהב להיות בבית", 1986: נגיעה אישית

 

זה אולי האלבום האישי והמרגש ביותר של איינשטיין, שכתב בו חלק ניכר ממילות השירים. כבר רבות נכתב על האיש ש"אוהב להיות בבית", או אולי פשוט חושש לצאת ממנו. אבל גם המילים שלו ל"מנסה לראות את הדברים הטובים", "לכל זמן" ו"יושב מול הנייר" שמתכתב עם ההוא שעל הגדר חודרות עמוק עמוק לנפשו של איינשטיין, אולי יותר מאי פעם. ואי אפשר שלא להזכיר את "השיר על התוכי יוסי", טקסט מדהים של אברהם חלפי שהפך בשפתיו ובגרונו של איינשטיין לאחד משיריו המרגשים ביותר.

תגיות