אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
אדוני ראש עיר, רוצה להגיע להישגים? תשקיע בחינוך

אדוני ראש עיר, רוצה להגיע להישגים? תשקיע בחינוך

מנהיגי הרשויות המקומיות שנכנסו לתפקידם לאחרונה צריכים לשאול את עצמם בכל עת מה הם עשו היום כדי שהתלמיד החלש ביותר, מהשכונה הכי פחות מבוססת, יקבל את הכלים הטובים ביותר

29.11.2013, 10:33 | חנה דורסמן

אדוני/גבירתי ראש/ת העיר! קודם כל, מזל טוב. הבחירות המקומיות קבעו שאתם המנהיגים שיקבעו כיצד תיראנה הרשויות המקומיות בישראל בחמש השנים הבאות. גם לוותיקים ביניכם זוהי נקודת התחלה וזמן לעסוק בשאלות האסטרטגיות: כיצד תרצו שההיסטוריה תזכור את שנות כהונתכם/ן? מה החותם שתשאירו? ומהם היעדים המאתגרים ביותר שאליהם תרצו להגיע? כמה המלצות, רגע לפני שתענו על השאלות האלו:

1. הגדירו בראש סדר העדיפויות את צמצום הפערים

לעוצמתה ולעתידה של מדינת ישראל יש שלושה יסודות: ביטחון, חברה וכלכלה. שלושתם מתחילים ונגמרים בחינוך. שלושתם נובעים ומושפעים מהפערים בין השכבות החזקות לפריפריה החברתית והגיאוגרפית. השאלה הפרדוקסלית "למה האחרונים תמיד בסוף?" מקבלת תשובה עגומה במיוחד בהקשר החינוכי-חברתי שלה. הם בסוף, במידה רבה, בגלל מצבם הכלכלי. גם היום, הרקע החברתי-כלכלי שממנו בא התלמיד, הוא עדיין הגורם המשמעותי ביותר לשאלת הצלחתו או אי הצלחתו בלימודים.

כל אחד ואחת מכם צריך לשאול את עצמו בכל עת מה הוא עשה היום כדי שהתלמיד החלש ביותר, מהשכונה הכי פחות מבוססת ברשות, יקבל את הכלים כדי לא להישאר מאחור. בנושא זה, ישנה חשיבות עצומה לרוח הערבות ההדדית, אותה ראוי שיובילו ראשי הרשויות החזקות על ידי תמיכה בנושא התקצוב הדיפרנציאלי המשמעותי לתלמידים מהפריפריה הגיאוגרפית או החברתית.

השאלה הפרדוקסלית "למה האחרונים תמיד בסוף?" מקבלת תשובה עגומה במיוחד בהקשר החינוכי-חברתי שלה, צילום: שאטרסטוק השאלה הפרדוקסלית "למה האחרונים תמיד בסוף?" מקבלת תשובה עגומה במיוחד בהקשר החינוכי-חברתי שלה | צילום: שאטרסטוק השאלה הפרדוקסלית "למה האחרונים תמיד בסוף?" מקבלת תשובה עגומה במיוחד בהקשר החינוכי-חברתי שלה, צילום: שאטרסטוק

2. חזקו את מעמד החינוך ואנשי החינוך בקהילה

הפכו אותם לשותפים. קואליציה דרושה לכם לא רק במועצה. אתם זקוקים גם לקואליציה חינוכית רחבה שתשקף עבורכם את הבעיות הקיימות ותסייע לכם לקדם מטרות חינוכיות וחברתיות. שינוי אמיתי יגיע רק בשיתוף פעולה עם השטח, והשטח מורכב מאנשי חינוך ושאר הגורמים המטפלים בתלמידים: מנהלי בתי ספר, מורים, ראשי עמותות, רכזים בחינוך הבלתי פורמאלי, מדריכים בתנועות נוער, שירותי הרווחה וכמובן - ההורים.

עליכם למפות מיהם הכוחות המובילים והמשפיעים בחזית החינוכית, לרתום אותם לעזרתכם, לראות את הרשות מעיניהם. גם המורה הצעיר ביותר בחדר המורים ומדריך הצופים מכיתה י', יכולים לסמן לכם מהם המקומות הדורשים תיקון ובמה צריך להתמקד. צרו "שולחנות עגולים" שישלבו נציגים מהחינוך הפורמאלי והבלתי פורמאלי, מהמגזר הציבורי והשלישי ומהרווחה והחינוך. פורומים שכאלו יסייעו לקדם את מעמדם של אנשי החינוך בקהילה, ליצור רצף חינוכי בין כל הגורמים המטפלים בילדי הרשות וליצור סינרגיה חינוכית שהשלם בה יהיה גדול בהרבה מסך חלקיו.

3. מצוינות, מצוינות ושוב מצוינות

 הרמת דגל המצוינות היא משימה הכרחית על מנת לייצר את ספינות הדגל החינוכיות הלוקאליות אשר יובילו את המערכת והקהילה כולה.

מצוינות כוללת בתוכה גם מצוינות לימודית ותכניות למצטיינים, אך גם מצוינות ערכית. חשיבותן של תנועות הנוער, בימים בהם עולם התוכן של הילד מסתכם במרחב הסמארטפון, היא עצומה. חיזוק תנועות הנוער זה לא רק עניין של תקציבים. זה גם החיבור שלהן לעשייה החינוכית ולמרקם החיים ברשות. כמו כן, חשוב לסמן עבור התלמידים את האופק לעתיד על ידי יצירת האפשרות עבור כל בוגר ובוגרת במערכת החינוך והרשות להפוך לסטודנטים. יש לעשות זאת באמצעות מערכות הלוואות ותמיכות ייחודיות לסטודנטים והתניית הסיוע בפעילותם בקהילה. הדבר ייצר מעגל נתינה שכל הצדדים ייצאו מנצחים ממנו. המנצחת הראשונה, אגב, תהיה הרשות שלכם.

אין כמובן להוריד מהמדינה את אחריותה לחינוך, אך יחד עם זאת, ראשי רשויות הרוצים להגדיל את סיכויי בחירתם לכהונה נוספת אינם יכולים להסתפק בתלונות כלפי הממשלה ומשרדיה, אלא להוכיח לציבור שהם עושים את המיטב האפשרי בחינוך - למרות ובמסגרת המגבלות הקיימות.

הציבור שלכם בחר בכם. עכשיו תורכם להוכיח שאתם ראויים לבחירה הזו. ולא מפחדים לעשות את הבחירות הנכונות בשבילו.

הכותבת היא מנכ"לית עמותת חינוך לפסגות

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות