אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
רוצים לרכוש מכונית בסוף השנה? מה צריך לדעת צילום: שאטרסטוק

רוצים לרכוש מכונית בסוף השנה? מה צריך לדעת

המצב בשוק הרכב המשומש אינו טוב, וניתן למצוא חלופות זולות יותר בשוק המכוניות הקטנות החדשות; בכל מקרה, יש לבדוק האם מחיר המשומשת בטרייד-אין של היבואן עבר "ניפוח" כדי לשמש כנקודת פתיחה טובה במו"מ

30.11.2013, 11:19 | תומר הדר

סוף השנה מגיע ועמו מגיעים שפע של מבצעי הנחות והטבות במגרשי הטרייד-אין של יבואני הרכב השונים. המטרה: לעשות "ניכוי ספרים" לקראת מאזני סוף השנה ולהיפטר מן המכוניות שנתקעו במשך חודשים רבים במחסנים. ניתן לקבוע: המצב בשוק הרכב המשומש אינו טוב.  

קראו עוד בכלכליסט

שוק הרכב המשומש בישראל עבר בשנתיים האחרונות טלטלות קשות שבקושי השתקפו במחירונים. כך, חדירתן של מכוניות "יד ראשונה אפס קילומטר" היתה אמורה להביא לירידה במחירי הרכב המשומש. הסיבה לכך היא שאם מחיר המחירון של מכונית חדשה מסוימת הוא 100 אלף שקל, ומכונית כזו נמכרת ב-90 אלף שקל כיד ראשונה אפס קילומטר, צריכה להיות השפעה על מחיר המחירון של הדגם המשומש.

גם מבצעי המכירות לא עזרו למצבן של המכוניות המשומשות: כאשר מחיר המחירון הרשמי של מכונית חדשה הוא בגדר המלצה בלבד משום שאותה מכונית נמכרת בהנחה של 10% לעמיתי "חבר" או "הוט", מחיר המחירון של המכונית אמור לרדת.

מכוניות ליסינג (ארכיון), צילום: יריב כץ מכוניות ליסינג (ארכיון) | צילום: יריב כץ מכוניות ליסינג (ארכיון), צילום: יריב כץ

יתרה מזאת, שוק המכוניות המשומשות מדגמים משפחתיים נפגע קשות עקב חדירתן של מכוניות קטנות כדוגמת הסוזוקי אלטו, אך הירידה בביקוש לא השפיעה כמעט על מחירי המחירונים והותירה אותם גבוהים.

מדוע המחירים לא ירדו בשיעור חד בשוק המשומשות? הסיבה אינה טמונה בהיצע וביקוש, אלא בציי הרכב. שווי ציי הרכב, והערבויות שציי הרכב מקבלים מהבנקים, תלויים בערך הצי המשומש של חברות הליסינג. אלה עושות הכל כדי להמשיך ולהחזיק באופן מלאכותי את מחירי המכוניות שהן מוכרות גבוהים ככל האפשר.

מחשיבים כל חודש וחודש

התוצאה, בשלהי שנת 2013 היא שבגלל שהמחירים של המכוניות המשומשות נותרו גבוהים למרות מצב השוק, מכוניות רבות הצטברו במחלקות הטרייד-אין ובחברות הליסינג. יתרה מזאת, חלק ניכר מיבואני הרכב סובלים בימים אלה מ"עודף היערכות", כלומר הם תקועים עם כמויות גדולות מאוד של מכוניות שצריכות להימכר בדחיפות ולוחצים על מחלקות הטרייד-אין שלהם "לפנות מקום" בהקדם לרכבים החדשים. אלא שבמחלקות הטרייד-אין, שמהוות חטיבות רווח בפני עצמן, לא רוצות להפסיד כספים.

התוצאה היא שבשנה החולפת, ובמיוחד בחודשים האחרונים, היינו עדים למספר שינויים באופן שבו מתבצעות עסקאות מכירת רכב משומש ועסקאות טרייד-אין, ולאו דווקא לטובת הלקוח, כאשר השינוי הנפוץ ביותר נוגע לחישובי קילומטראז': עד לפני כשנתיים ערכן של מכוניות חושב על פי שנת הייצור בלבד, אלא שעקב שינוי במדיניות רישום העלייה לכביש שקבע משרד התחבורה התווסף במחירונים סעיף הקובע חישוב מחיר לפי מועד העלייה לכביש.

רוב שוק הרכב אינו מתייחס לכך, אך במחלקות הטרייד-אין מחשיבים כל חודש וחודש. יתרה מזאת, במבצעים שפורסמו במחלקות טרייד-אין גדולות בהם מוצעות מכוניות בהנחות מפליגות, המחיר הכולל הוא מחיר שמתייחס לספירה מדויקת של חודשים, כך שמדובר בפועל במחיר שגבוה משמעותית ממחיר המחירון הרשמי.

כמובן שניתן לטעון שכך מחושב כיום המחיר הרשמי של מכונית, אלא שבמקרה של מכוניות ישנות יותר, לרוב מלפני 2007, המחיר אינו מחושב בדרך זו. מי מרוויח מן המצב שנוצר? כמובן שרק מחלקות הטרייד-אין. מדובר במצב שמנציח את העיוות שבמסגרתו מחירי המכוניות במחירוני הרכב נותרים גבוהים - מצב שמשרת את חברות הליסינג דרך יבואני הרכב.

לא לבנות על נפילה במחיר

 

אחד הנושאים שחשובים לרוכשי הרכב, במיוחד במהלך סוף השנה, הוא נושא שמירת הערך וירידת המחירים במחירוני המכוניות המשומשות. מדובר בחסם שמונע מלקוחות רבים לרכוש מכונית משומשת מחשש שערכה "ייפול" בינואר. אלא שאם בודקים את מצבו של שוק הרכב מבינים שנפילות כאלה כנראה שלא יתרחשו. הסיבה העיקרית לכך היא שמחירי המכוניות החדשות צפויים להישאר יציבים גם בתחילת שנת 2014.

השינויים העיקריים בשוק, קרי כניסת המס הירוק החדש לתוקף כבר התבצעו, המחירים בשוק רכבי היוקרה כבר ירדו במהלך השנה וכניסת דגמי 2014 אינה צפויה לעורר טלטלה בשוק הרכב המשומש.

האפקט היחיד שעלול להתרחש הוא ירידה הדרגתית של אלפי שקלים ספורים במחירי המכוניות המשומשות - אלא שירידה זו אינה צפויה להיות נקודתית: היא תתפרש על פני דצמבר, ינואר ופברואר שבכל אחד מהם ירדו ערכי

המכוניות בשיעור מזערי.

מהו הלקח שניתן להסיק מן המצב החדש שנוצר בשוק המשומשות? ראשית מדובר בשוק שהמחירים בו ככל הנראה גבוהים מערכן האמיתי של המכוניות הודות לשימור מלאכותי של ערכי המכוניות המשומשות. כתוצאה מכך, למכוניות משומשות מדגמים רבים, בעיקר משפחתיים, יש חלופות זולות יותר בשוק המכוניות הקטנות החדשות שמומלץ לשקול לפני רכישת מכונית משומשת. שנית, כאשר רוכשים מכונית משומשת מומלץ לבדוק היטב כיצד מחירה מחושב.

כיום שוק הרכב המשומש מוצף ומוכר שמתעקש לקבל מחיר גבוה עלול למצוא עצמו במהרה עם מכונית שמכבידה על הוצאותיו. מעבר לכך, אם המכונית נמכרת במבצע, מומלץ לבדוק היטב אם מדובר באמת במבצע, או במחיר שעבר "ניפוח" כדי שישמש כנקודת פתיחה טובה. ומעבר לכל - מומלץ לבדוק היטב מכוניות שאינן נמכרות על ידי רשתות הטרייד-אין הגדולות. אלה מכבידות יותר ויותר על מוכרים פרטיים, ששמחים לרדת במחיר באופן ניכר כדי להיפטר מהן.

תגיות

17 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

17.
ה"מחירון" הוא פיקציה של חברות הביטוח, היבואנים וחברות הליסינג
השוואה בין מחירון יד 2 למחירון יצחק לוי מגלה כי מחירון יצחק לוי מנופח בכ30% לעומת מחירון השמאים ביד שתים. במקרה של טוטשל לוס חברת הביטוח טוענת כי מחיר הרכב נמוך בכ20% ממחיר יצחק לוי וזה המחיר האמיתי לפיצוי. מעניין שהטענה הזאת לא מושמעת בזמן כריתת חוזה ביטוח ותשלום הפרמיה המתבקש . מחיר אוטו בן שלוש שנים פרטי בשימוש סביר הוא כ50-55% מאוטו חדש . אוטו בין כ5 שנים ערכו שליש מערך אוטו חדש. בשוק של היום רצוי ואפשר להוריד עוד ממחירים אלה חברות הליסינג מקבלות את המכוניות ב25-30% מתחת למחירון הרשמי ומנסות לעשות סיבוב על הפריירים ולמכור בפחת של כ10% רכב בן שלוש עם קילומטרג כבד
בני , שרון  |  01.12.13
15.
ל-3
מה שכתבת נכון רק בצורה חלקית (הנתונים הם רק לדוגמא) אם הרכב שלך = 50,000 ואחרי מחירון 40,000. (משקף ירידת ערך של 20%) אם היתה תאונת טוטאל לוס - TL - או גנבו לך את הרכב - שילמת ביטוח יקר לפי 50אש"ח ותקבל 40 אש"ח אבל אם היתה לך תעונה חלקית למשל של 20 אש"ח (ואני לא מדבר על ירידת ערך) האם תצפה לקבל פיצוי של 20 אש"ח, או שחברת הביטוח תגיד לך שבגלל ירידת הערך אתה תפוצה ב 20 אש"ח פחות 20% וזה שווה ל 16 אש"ח? אתה, כמבוטח, לא תקבל את זה. רב הכסף שביטוח משלם זה על תביעות חלקיות ולא על גניבה או TL. יש מצב שנדרש שינוי בנוגע לזה, אבל עד אז - ככה מחושב הביטוח.
מי-שו , אי-שם  |  01.12.13
14.
יש חברות ליסינג שהבינו טוב מאוד את המצב בשוק ומורידות מחירים בצורה משמעותית
מחירון לוי יצחק בשוק הליסינג הוא מזמן מזמן לא מדד למשהו. ראיתי שבאלבר יש מבצעים והנחות טובות, ואם אתם שואלים אותי עדיף לקנות רכב מגוף שעומד מאחוריו ולא מאחורי איזה מישהו שאשתו גירדה את כל הרכב ולך תמצא אותו אחרי שבועיים שקנית וההמנוע מתחמם (true story
מתן  |  01.12.13
לכל התגובות