אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
לפני שהכל נעלם צילום: עמית שעל

לפני שהכל נעלם

המעצבת אורית קסטן מחפשת עבודות יד ופולקלור ברחבי העולם ומשלבת אותן באוסף האקלקטי שלה

11.12.2013, 09:07 | יונת נחמני
"הדבר שאני הכי אוהבת בעולם הוא המקומות שיש בהם מסורת של עשייה, עבודת יד, המקומות שבהם דורות של אנשים עשו ועדיין עושים אותו הדבר", אומרת אורית קסטן, מבעלי רשת ג'ינג'ר. "מורשת של עשייה היא הנשמה והבסיס של הכל".

קסטן, מעצבת טקסטיל בהכשרתה, מספרת שעיניה נפקחו לעולם בעקבות שהות של כמה שנים בארצות הברית. "כששבתי לארץ הבנתי שלא אוכל להישאר רק מעצבת", היא אומרת. אחרי כמה שנים בכיתן, שבסופן כיהנה כמנהלת השיווק של הרשת, הקימה עם שותפים את ג'ינג'ר. בתחילה שימשה החברה כפרייבט לייבל, המעצב קולקציות עבור רשתות אחרות תחת שמן, ולפני כחמש שנים הם פתחו חנות ראשונה, שבה נמכרים פריטים בהשראת המסעות והאוספים שליקטה מרחבי העולם - וייטנאם, קמבודיה, הודו, סין, אוזבקיסטן ולאחרונה גם גואטמלה.

קסטן. "אני גם אספנית וגם מעצבת", צילום: עמית שעל קסטן. "אני גם אספנית וגם מעצבת" | צילום: עמית שעל קסטן. "אני גם אספנית וגם מעצבת", צילום: עמית שעל

בנסיעות הללו היא מסיירת לא רק בשווקים, אלא גם בכפרים נידחים שהאנשים בהם עוסקים בעבודות יד מסורתיות. "לפעמים רואים כיצד בני משפחה עושים אותה המלאכה, והעבודה על פריט עוברת מיד ליד: הסבא מתחיל, הבן ממשיך ואחריו הנכד. זה הסיפור הארטיזנלי, ושווה למצוא את הפריטים האלה, כי יום אחד הם ייעלמו".

הפריטים שקסטן אוספת במסעותיה ממלאים את משרדה ואת ביתה. "מכל מקום שאני מגיעה אליו אני לוקחת, וזה יוצר ערבוביה. אני מפזרת סביבי דברים, כי אני צריכה לראות ולהרגיש. גם בבית וגם במשרד יש לי דברים מהמון מקומות - רקמות, הדפסים, מטפחות. מהם אני יוצרת".

"אני אספנית וגם מעצבת, או בעצם מעצבת שאוהבת אספנות", היא אומרת. "אני מחפשת מקומות שהארטיזנליות קיימת בהם, אבל מרגישה שאני חייבת לעשות בפריטים האלה משהו ולא להשאיר אותם במקום שהם היו בו". כך, רבים מהפריטים שמגיעים לבסוף לג'ינג'ר שכנו קודם בביתה ועובדו מחדש, "כי רציתי שזה יהיה שלי. לפעמים זה קודם שלי ואחר כך של מישהו אחר".

שרשרת חרוזים ועור וטבעות פליז

"בחנות דרוויש יש אוספי עבודות יד של שנים. כשמסתכלים על התכשיטים האתיופיים רואים את הידיים שעמלו עליהם ואת הראשוניות של העשייה". דרוויש, דב הוז 21, תל אביב, 250–350 שקל לטבעת, 385 שקל לשרשרת

שרשרת חרוזים ועור ובטבעות פליז, צילום: עמית שעל שרשרת חרוזים ועור ובטבעות פליז | צילום: עמית שעל שרשרת חרוזים ועור ובטבעות פליז, צילום: עמית שעל

חולצה רקומה ביד של אנתרופולוג'י

"רשת אנתרופולוג'י מצליחה לערב מסחריות עם מלאכת יד בצורה מעוררת השראה. החולצה הזאת, למשל, משלבת רקמה עם נוכחות ומסורת מקומית. הכי יפה ללבוש אותה עם ג'ינס". 148 דולר, www.is.gd/NeveTop

חולצה רקומה ביד של אנתרופולוג חולצה רקומה ביד של אנתרופולוג'י חולצה רקומה ביד של אנתרופולוג

סל נשיאה ממרוקו

"בסל הזה, מבד וקש, שקואופרטיב נשים מרוקאיות במרקש יוצר מחומרים ממוחזרים לפי עיצוב ישראלי, יש משהו מאוד לא מעובד. אני גם אוהבת את הצבעוניות שלו ואת הרעיון שהבדים שהוא עשוי מהם היו אולי שמלת נשף". וילה מארוק, יהודה הלוי 110, תל אביב, 220–350 שקל

סל נשיאה ממרוקו, צילום: עמית שעל סל נשיאה ממרוקו | צילום: עמית שעל סל נשיאה ממרוקו, צילום: עמית שעל

סל תימני בעבודת יד

"המסורת התימנית של הכנת סלים נשמרה ומתקיימת בדיוק באופן שבו נעשתה פעם. האישה שקלעה את הסל הזה, תימנייה בת 70, עבדה עליו במשך חודש. אין למלאכה הזאת המשכיות". מוזאיק, רבי נחמן 5, שוק הפשפשים יפו, 800 שקל

סל תימני בעבודת יד, צילום: עמית שעל סל תימני בעבודת יד | צילום: עמית שעל סל תימני בעבודת יד, צילום: עמית שעל

"Colour Deconstructed", טרישה גילד

"בשורת הצבע של טרישה גילד וקולקציות בדי הריפוד החזקות והבולטות שלה חוללו פריצת דרך בתחום עיצוב הטקסטיל והבית. מה שאני אוהבת אצלה הוא שכתב היד שלה נשאר ומעניק חוויה עקבית". מ־28 דולר, is.gd/CoDeco

"colour deconstructed" טרישה גילד "colour deconstructed" טרישה גילד "colour deconstructed" טרישה גילד

תגיות