אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
כמה מנצ'סטר יונייטד מפסידה מאי מכירת זכויות השם לאולד טראפורד? צילום: איי אף פי

כמה מנצ'סטר יונייטד מפסידה מאי מכירת זכויות השם לאולד טראפורד?

מנצ'סטר יונייטד מפסידה סכום מוערך של 16.93 מיליון ליש"ט בשנה עבור זכויות שם לאצטדיון, כך על פי ניתוח של חברת הייעוץ אמריקן אפרייזל

03.12.2013, 21:06 | סוכנויות הידיעות

מנצ'סטר יונייטד מפסידה סכום מוערך של 16.93 מיליון ליש"ט בשנה עבור זכויות שם לאצטדיון, כך על פי ניתוח של חברת הייעוץ אמריקן אפרייזל (American Appraisal). אלופת הפרמיירליג האנגלית, שכבר הכריזה כי לעולם לא תשווק מחדש את אולד טראפורד, דורגה שנייה ברשימה שביצעה הערכות שווי לאצטדיונים בפרמיירליג. ראשונה דורגה היריבה העירונית מנצ'סטר סיטי, שהאצטדיון שלה מוערך ב-18.23 מיליון ליש"ט.

קראו עוד בכלכליסט

הסיבה לכך שיונייטד מדורגת מתחת לסיטי נובעת מכך שמיתוג מחדש של אצטדיון שנחשב אייקוני מלווה במידה מסוימת של סיכונים. ההתנגדות מצד האוהדים היא הדאגה העיקרית, וההשפעה שעשויה להיות להתנגדות זו על זרמי הכנסה נוספים, במידה והאוהדים יפצחו בקמפיין אגרסיבי נגד הבעלים. לעומת זאת, הערכות השווי של מנצ'סטר סיטי הושפעה לטובה מההיקף של חבילת הספונסרשיפ עם חברת התעופה אתיחאד איירווייז. אם כי השווי האמיתי שלה מוטל בספק, שכן הטענה היא שהעסקה נופחה באופן מלאכותי כדי להעניק לקבוצה כוח רכישה גדול יותר שיאפשר לה לעקוף את רגולציית הפייר פליי הפיננסי של אופ"א. הרגולציה לא מאפשרת לקבוצות להוציא יותר מההכנסות שלהן.

מנצ מנצ'סטר יונייטד. אפילו הערכות השווי המותאמת של זכויות השם לאצטדיון של מנצ'סטר יונייטד גבוהה יותר מהערכת השווי המשולבת של הקבוצות המדורגות במקומות השישי עד ה-20 מנצ

הערכות השווי מצביעות על הכוח שיש להצלחה. אפילו הערכות השווי המותאמת של זכויות השם לאצטדיון של מנצ'סטר יונייטד גבוהה יותר מהערכת השווי המשולבת של הקבוצות המדורגות במקומות השישי עד ה-20, שביניהן כלולה גם צ'לסי. מנצ'סטר יונייטד כן מכרה זכויות ל-Aon, שמשמשת כספונסרית מגרש וציוד האימונים, בסכום הגבוה מזה שמרבית הקבוצות בחצי התחתון של דירוג הערכות השווי ישיגו עבור זכויות השם שלהן.

אפילו בקרב שש הקבוצות המובילות, יש פער של 10 מיליון ליש"ט בין מנצ'סטר סיטי המובילה וארסנל המדורגת שלישית. על פי הדירוג עולה כי שש הקבוצות הבכירות בפרמיירליג (לפי ממוצע הנקודות בחמש השנים האחרונות), מחזיקות גם בשש המקומות הראשונים בדירוג הערכות השווי של זכויות השם. ביחד יש להן הכנסה פוטנציאלית של 59 מיליון ליש"ט מעסקאות ספונסרשיפ לאצטדיונים - שמייצגות 80% משוק זכויות השם הכולל של הפרמיירליג.

זכויות השם של שמונה הקבוצות המדורגות אחרונות נמוכות לפי ההערכות ממיליון דולר. זכויות השם של קארדיף, המדורגת אחרונה מוערכות ב-280 אלף ליש"ט. עם זאת, מחברי הדו"ח טוענים כי ההערכות הללו יצמחו לאחר שהקבוצות יבססו את עצמן בפרמיירליג ויחתמו על חוזי ספונסרשיפ חדשים לחולצות, שיהיו בעלי שווי גבוה יותר מהחוזים הנוכחיים.

"ההזדמנות האמיתית מחכה לאותן קבוצות שלא פעלו למציאת שם חדש לאצטדיון שלהן", אומר מייק ויבר מאמריקן אפרייזל. "יש הכנסה לא ממומשת ובכל הקשור לניהול משא ומתן על חוזי הספונסרשיפ לחולצות, יש לקחת בחשבון גם את זכויות השם של האצטדיון. שוק זכויות השם של האצטדיונים בבריטניה הוא עדיין בחיתוליו לעומת הספונסרשיפ לחולצות".

העסקה הפוטנציאלית הגדולה ביותר שתגיע לשוק תערב ככל הנראה את ווסטהאם, שעוברת בעונת 2016-17 לאצטדיון האולימפי בלונדון. מכיוון שמדובר באצטדיון חדש, הזכויות יהיו גבוהות במידה ניכרת מהערכות השווי הנוכחית לבוליין גראונד (אפטון פארק), שעומדות על 600 אלף ליש"ט בשלב זה. במסגרת היותו חלק מהמורשת האולימפית, הפארק ימשיך להיקרא הפארק האולימפי על שם המלכה אליזבת', אך החברה המפעילה אותו החלה בהליך רשמי למינוי ספונסרים לאצטדיון האולימפי, למרכז ספורט המים (Aquatics Centre) ולאולם רב שימושי.

תגיות